• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4091 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ ارديبهشت

تيم ملي امشب در آزادي به مصاف ازبكستان مي‌رود

آخرين وداع كي‌روش با فوتبال ايران

فرهاد اصلانپور

 

 

تيم ملي فوتبال ايران در جريان ديداري دوستانه امشب از ساعت ٢١ در ورزشگاه آزادي ميزبان تيم ملي ازبكستان خواهد بود؛ ديداري كه شايد در ظاهر يك بازي دوستانه معمولي محسوب مي‌شود اما با توجه به تمديد نكردن قرارداد كي‌روش از سوي فدراسيون فوتبال، به نظر مي‌رسد اين ديدار نه‌تنها بازي بدرقه ملي‌پوشان با هواداران ايراني خواهد بود بلكه مي‌تواند بازي خداحافظي كي‌روش با ورزشگاه آزادي و تماشاگران ايراني باشد.

١۵ فروردين ماه سال ١٣٩٠ پس از مذاكرات طولاني و چند ماهه، سرمربي سابق رئال مادريد و دستيار مورد اعتماد فرگوس پذيرفت به عنوان سرمربي روي نيمكت تيم ملي فوتبال ايران بنشيند. از آن روز حالا ٧سال و ۴۵روز مي‌گذرد و شايد بازي برابر ازبكستان آخرين حضور مرد پرتغالي روي نيمكت تيم ملي در ورزشگاه آزادي باشد.

چند ماهي است كه كادر فني تيم ملي مدام صحبت از اهميت جام‌جهاني و حضور قدرتمند در اين جام مي‌كنند. حتي در اين بين سازمان ليگ فوتبال ايران طي يك برنامه فشرده، ليگ و جام حذفي را ١٣ ارديبهشت ماه به پايان برد تا بلكه كي‌روش فرصت بيشتري براي اجراي برنامه‌هاي آماده‌سازي خود داشته باشد اما ديدارهاي نمايندگان ايران در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا تمام برنامه‌هاي تيم ملي را دچار اختلال كرد؛ اختلالي كه با عصبانيت شديد كي‌روش همراه بود.

در اين بين مصاحبه‌هاي قلعه‌نويي عليه سرمربي تيم ملي به حواشي بي‌پايان تيم ملي اضافه كرد. سرمربي ذوب‌آهن مدعي بود كي‌روش عمدا ليست تيم ملي را پيش از ديدارهاي مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا اعلام كرده تا شرايط روحي بازيكنان را برهم بزند اما بعدا مشخص شد طبق تاريخ فيفا ليست ٣۵نفره ملي‌پوشان بايد اعلام مي‌شد.

درست در روزهايي كه خيلي از هواداران فوتبال ايران نگران وضعيت آماده‌سازي تيم ملي بودند، كي‌روش كه فقط چهار بازيكن را در اختيار داشت، تمرينات تيم ملي را با حضور همه اعضاي كادر فني در زمين چمن پژوهشگاه صنعت نفت آغاز كرد. تمريناتي كه بيش از اينكه بار فني داشته باشد، صداي اعتراض سرمربي پرتغالي تيم ملي را به گوش اهالي فوتبال رساند؛ اعتراضي كه ناشي از كم‌اهميت جلوه دادن جام‌جهاني بود. كي‌روش كه نسبت به بي‌تفاوتي مديران فوتبال ايران ناراحت بود هر روز روي نيمكتي مي‌نشست و تمرينات را تماشا مي‌كرد البته گاهي هم كه ۴ملي پوش ايران براي اجراي برنامه‌هاي تمريني يار كم مي‌آوردند، خودش هم پا به توپ مي‌شد تا تمرينات دچار نقص نشود.

طبق قرارداد، كارلوس كي‌روش در پايان جام‌جهاني ٢٠١٨ روسيه ديگر قراردادي با فدراسيون فوتبال ايران ندارد. درست در همين روزها و در شرايطي كه همه منتظر تمديد قرارداد اين مربي پرتغالي با فدراسيون فوتبال بودند، مهدي تاج طي يك همفكري با مشاورانش پيشنهاد تمديد قرارداد شش ماهه را به كي‌روش داد تا به نوعي به او بفهماند اين فدراسيون علاوه بر اينكه علاقه‌اي به ادامه همكاري با سرمربي سابق رئال مادريد را ندارد بلكه توانايي اعلام رسمي اين تصميم را هم ندارد. كي‌روش هم كه اين پيشنهاد شش ماهه را نوعي توهين به خود قلمداد كرده بود، پيشنهاد تمديد را رد كرد.

حالا اما بازي خداحافظي رسيده است. تيم ملي ايران ديدار خداحافظي با هواداران ايراني را برگزار مي‌كند و شايد كي‌روش هم آخرين ديدار خود با تماشاگران ايراني را پشت سر مي‌گذارد. كسي نمي‌تواند نتايج ايران در جام‌جهاني را پيش‌بيني كند اما بررسي كارخانه كي‌روش در بازي‌هاي بزرگ و تورنمنت‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كسب يك موفقيت بزرگ در جام‌جهاني شايد دور از انتظار نباشد. بعد از آن وقتي تيم ملي به ايران بازگشت، در فاصله كمتر از شش ماه تا جام‌جهاني ملت‌هاي آسيا بدون كي‌روش بايد خود را براي اين رويداد مهم آماده كند.

ديدار برابر ازبكستان كه در مرحله گروهي مقدماتي جام جهاني رفت و برگشت به ايران باخت آنقدر براي فدراسيون فوتبال اهميت دارد كه طي يك اطلاعيه عنوان كرد: لحظه به لحظه، ميدان روسيه نزديك و نزديك‌تر مي‌شود و با چشم برهم‌زدني، رقابت تيمي متحد به پشتوانه حمايت 80 ميليون عاشق همراه در روسيه آغاز خواهد شد.

اينك؛ اين ماييم و تيمي كه با شكوه و اقتدار به آوردگاه جهاني رسيد و در فرداي نزديك مي‌خواهد اعتبار افزون كند. رسيديم به روز خداحافظي؛ روزي كه ورزشگاه آزادي بار ديگر شاهد صحنه‌هاي شور و عشق علاقه‌مندان به تيم ملي خواهد بود‌. ورزشگاه پرخاطره پايتخت، شنبه شب در رويارويي ايران و ازبكستان، در حضور ده‌ها هزار طرفدار مشتاق، برگ جديدي به كتاب خاطراتش اضافه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون