• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3196 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند

خداحافظي مسكو از نمتسف


اگر چه مقام‌هاي روسيه معتقدند دشمنان كرملين در پشت حمله مرگبار به بوريس نمتسف قرار دارند و تلاش دارند در روسيه تنش ايجاد كنند، اما با گذشت پنج روز از قتل نمتسف و بسيج عمومي نهادهاي امنيتي روسيه براي كشف عوامل پشت‌پرده، هنوز هيچ سرنخي درباره قاتل يا قاتلان احتمالي كشف نشده است. مقامات امنيتي روسيه سه ميليون روبل، برابر با 45 هزار يورو جايزه براي اطلاعاتي كه منجر به دستگيري قاتل شود، تعيين كرده‌اند و در اظهارات عمومي از عزم جزم خود براي افشاي توطئه مي‌گويند، با اين حال ظاهرا ادامه سوگواري هواداران نمتسف موجب حساسيت كرملين شده است.
منابع اروپايي مي‌گويند روسيه از ورود شماري از سياستمداران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به اين كشور براي شركت در مراسم تدفين بوريس نمتسف، جلوگيري كرده است. رييس مجلس سناي جمهوري چك و يك نماينده لتوني در پارلمان اروپا و مقاماتي از لهستان از جمله افرادي بودند كه از فرودگاه مسكو به كشورهاي‌شان بازگردانده شده‌اند. اين مقامات تصميم داشتند در مراسم تدفين منتقد سرشناس ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه شركت كنند. گاردين گزارش داد اين سياستمداران مخالف پوتين اعلام كردند كاخ كرملين اين محدوديت‌ها را در پي وضع تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه اعمال كرده است.
از سوي ديگر آلكساندر ناوالني، از رهبران مخالفان دولت روسيه نيز اجازه خروج از زندان براي شركت در مراسم تدفين را نيافت. اما مقامات امنيتي روسيه به دوست دختر اوكرايني نمتسف اجازه دادند تا كشور را ترك كرده و نزد خانواده‌اش در اوكراين برود و شماري از مقامات اروپايي نيز در مراسم خاكسپاري نمتسف حضور يافتند. اين مراسم با سخنراني بر سر جنازه بوريس نمتسف كه در تابوت روباز قرار داده شده بود، آغاز شد و در آن، علاوه بر اعضاي خانواده و بستگان وي، همسر بوريس يلتسين، نخستين رييس‌جمهوري روسيه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي نيز حضور داشت.
سپس پيكر نمتسف از ساختمان مركز ساخاروف در مسكو با حضور هزاران نفر به گورستان ترويكورووسكويه در جنوب غربي مسكو منتقل شد؛ جايي كه آنا پوليتكووسكايا، روزنامه‌نگار سرشناس روسيه نيز در آنجا دفن شده است. هنوز بسياري از منتقدان روسيه قتل آنا پوليتكووسكايا را كار دولت مي‌دانند. پوليتكووسكايا در تاريخ ۷ اكتبر سال ۲۰۰۶، در بيرون آپارتمان خود به ضرب گلوله كشته شد.  مخالفان رييس‌جمهوري روسيه دولت را به دست داشتن در قتل بوريس نمتسف نيز متهم كرده‌اند، اما ولاديمير پوتين اين اتهام را رد و قتل نمتسف را محكوم كرده و آن را تحريك‌كننده دانسته است. تاكنون كسي در اين رابطه بازداشت نشده و دليل و انگيزه مشخصي هم براي اين قتل اعلام نشده است. تصاوير دوربين مداربسته‌اي كه گمان مي‌رود مربوط به خودروي ضاربان باشد در يك وب‌سايت خبري نزديك به دولت روسيه منتشر شده است. اين تصاوير خودرويي را در خيابان‌هاي مسكو نشان مي‌دهد اما هيچ نماي نزديكي از مظنونان در آن ديده نمي‌شود.  سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز گذشته با سخنراني در بيست و هشتمين شوراي سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ژنو وعده داد طبق تمام مفاد قانوني به پرونده قتل نمتسف رسيدگي خواهد شد. به گزارش منابع روسي پرونده جنايي درباره قتل سياستمدار اپوزيسيون تشكيل شده است و دادستاني چند گزينه جنايت را مورد بررسي قرار مي‌دهد: توطئه سياسي، دست داشتن افراط‌گرايان در اين قضيه، رويدادهاي داخلي اوكراين و فعاليت تجاري. اما تقريبا هيچ كس شك ندارد كه قتل از حالت سياسي برخوردار است.

مسكو: ناتو دشمن نيست

الكساندر لوكاشويچ، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در كنفرانسي خبري و در ادبياتي مسالمت آميزتر نسبت به پيمان آتلانتيك شمالي، گفت: فعاليت‌هاي ناتو در نزديكي مرزهاي روسيه و تقويت نظامي از جمله ايجاد ظرفيت‌هاي عملياتي براي نيروهاي واكنش سريع ناتو، تهديدي مستقيم براي امنيت ملي روسيه محسوب مي‌شود. وي افزود: ما از مدت‌ها پيش اعلام كرده بوديم كه ما ائتلاف ناتو را به عنوان يك نيروي متخاصم نمي‌دانيم اما اقدامات و تصميم‌گيري‌هاي آنها در چارچوب ناتو تهديدهايي جدي، نه تنها براي امنيت روسيه بلكه براي امنيت كل اروپا- آتلانتيك، محسوب مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها