• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

تاييد و تكذيب چند سناريو از سوي دولتي‌ها

واعظي از القاي طرح عدم كفايت رييس‌جمهوري گلايه مي‌كند مولاوردي و ابتكار از تلاش براي زمين‌خوردن دولت سخن مي‌گويند

پيشنهاد استعفا، اعمال فشار و مانور بر مسائل شخصي رييس‌جمهوري و در نهايت مشروعيت‌زدايي، طرح عدم كفايت روحاني از سوي مجلس و پرونده‌سازي، 4 سناريويي است كه چندي پيش از سوي سعيد حجاريان مطرح شد. سناريو‌هايي كه از يك سو رييس‌دفتر حسن روحاني آنها را رد مي‌كند و از سويي ديگر دستيار ارشد رييس‌جمهوري آن سناريو‌ها را تاييد.

حجاريان در گفت‌وگو با «اعتماد» به طرح اين پرسش پرداخت كه «اگر شرايط كشور بغرنج شود، آينده روحاني چه مي‌شود؟» حجاريان «بغرنج شدن شرايط كشور را در سه حوزه «سياست داخلي، سياست خارجي و اقتصاد» تقسيم‌بندي كرد و گفت «اهرم‌هاي قدرتي در ساختار سياسي فعال هستند كه ابتكار عمل را از دولت گرفته‌اند و نه‌تنها پاسخگوي عملكردشان نيستند بلكه همواره در مقام منتقد قوه مجريه ظاهر مي‌شوند. » و در صورتي كه اين وضعيت تشديد شود تحقق يكي از 4 سناريوي مذكور محتمل است. اين تحليل البته طي روزهاي متوالي با واكنش‌هايي از سوي جرياني روبرو شد كه اتفاقا مقصود و منظور سعيد حجاريان بود. البته دولتي‌ها هم نسبت به اين موضوع و به‌خصوص طرح عدم كفايت رييس‌جمهوري كه از مدت‌ها پيش مطرح بود واكنش نشان دادند، واكنشي كه تا حدي متناقض به نظر مي‌رسيد. محمود واعظي، رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه نشست هيات دولت روز چهارشنبه در پاسخ به اين سوال كه چقدر احتمال دارد طرح عدم كفايت سياسي حسن روحاني از سوي مجلس كليد بخورد مدعي شد كه اين بحث هيچ‌وقت در مجلس مطرح نبوده است و از رسانه‌ها خواست طرح عدم كفايت را القا نكنند. او البته گفته‌بود اينكه مجلس درخواست سوال از رييس‌جمهوري داشته‌باشد جزو حقوق پارلمان‌نشينان است و دولت هم حقوقي دارد و بر اساس اين حقوق مجلس و دولت باهم كار مي‌كنند. دو روز بعد اما شهيندخت مولاوردي، دستيار رييس‌جمهوري در امور حقوق شهروندي در گفت‌وگو با خبرآنلاين تلويحا «براي روحاني چه خوابي ديده‌اند؟» سخنان سعيد حجاريان را تاييد كرد. روز گذشته مولاوردي درباره تحليل حجاريان از چهار سناريوي اصولگرايان گفت: «به وضوح اين تلاش‌ها عليه دولت از ابتداي دولت يازدهم قابل مشاهده است. برخي تمام همّ و غم‎شان اين است كه چنين اتفاقاتي بيفتد و دولت زمين بخورد.» او همچنين توضيح داد: «تلاش‌هاي [جناح مخالف دولت] براي دامن زدن به يأس، سرخوردگي و نااميدي مردم را مي‌توان آشكارا مشاهده كرد تا به جامعه اين فرضيه خود را ثابت كنند و بگويند همانطور كه پيش‌بيني مي‌كردند «هيچ تغييري به وجود نيامده و نخواهد آمد و منتظر هيچ اتفاق مثبتي نبايد بود.» معصومه ابتکار، معاون رييس‌جمهور در امور زنان نيز در واکنش به تحلیل سعید حجاریان به خبرآنلاين گفت: «متأسفانه رقبا و مخالفان از همه ابزار متعارف و غیرمتعارف برای توقف دولت یازدهم و دوازدهم استفاده می‎کنند.» او با بیان اینکه مردم می بینند چه فشارهایی روی دولت است، افزود: «جامعه شاهد است که متأسفانه چگونه و چطور با طراحی های رسانه ای، ایجاد فضای روانی و برخی اقدامات، دولت از مواجهه با یک بحران به بحران دیگر سوق داده می‎شود. در حالیکه اکنون کشور با تهدیدات خیلی جدی مواجه است و در مواجهه با این تهدیدات، انسجام، وحدت و یکپارچگی نیروهای ملی مهمترین مسأله است.»

 


مولاوردي در تاييد تحليل حجاريان گفت: «اين تلاش‌ها عليه دولت از ابتداي دولت يازدهم قابل مشاهده است. برخي تمام همّ و غم‎شان اين است دولت زمين بخورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون