• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4097 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ خرداد

مجوزهاي دردسرساز طرح ترافيك سيار و پاسخ مسوولان شهرداري

شوراي شهر طرح سيار را كلاهبرداري مي‌داند

گروه اجتماعي| انتشار خبري مبني برخريد و فروش طرح ترافيك جديد تهران در سايت‌هاي مختلف فضاي مجازي، با واكنش‌هاي مختلفي از سوي مسوولان ذي‌ربط روبه‌رو شد. محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جمع خبرنگاران در اين خصوص اين اقدام را نوعي كلاهبرداري خواند و گفت: بيشتر خريد و فروش‌هاي ياد شده جنبه كلاهبرداري دارد چرا كه اصولا امسال كارت‌هاي شناوري وجود ندارد كه بخواهند آنها را بفروشند. بلكه مجوزهاي سيار به برخي سازمان‌ها داده شده است كه كاملا فرآيندش منطبق بر طرح ترافيك فعلي است و مانند كارت شناور قبلي نيست.

محسن پورسيدآقايي در اين باره افزوده است: در كارت شناور قبلي روزانه مي‌توانستند سه خودرو را ثبت كنند و تردد كاملا رايگان بود اما در مجوزهاي سيار مبلغ به صورت آزاد بر اساس ساعت تردد و نوع آلايندگي از ۱۳ هزار تومان تا ۳۶ هزار تومان خواهد بود و اصلا به صرفه نيست كه اين كارت را خريد و فروش كنند و به نظر مي‌رسد برخي‌ها مي‌خواهند از عدم اطلاع مردم سوءاستفاده كنند. وي كه تلاش مي‌كرد اين معاملات را نتيجه زياده خواهي شهروندان بداند، گفت: از آنجايي كه برخي از شهروندان عادت داشتند كه اين كارت‌ها را بفروشند حالا براي‌شان سخت است كه اين تغيير را قبول كنند. البته اين مجوزهاي سيار به برخي دستگاه‌ها براي جابه‌جايي شخصيت‌هاي‌شان داده شده بود كه هر روز مي‌خواستند از يك خودرو استفاده كنند اما در مجوزهاي سيار تنها مي‌توان هر روز يك پلاك را تغيير داد.

ناهيد خداكرمي عضو شوراي شهر تهران نيز در آخرين جلسه اين شورا ودر تذكر پيش از دستور خود در صحن علني با بيان اينكه يادم هست كه در زمان جنگ كوپن سيگار به افراد داده مي‌شد و افراد غير سيگاري هم از اين كوپن بهره‌منده شده و بعدا سيگارشان را با قيمت آزاد در بازار مي‌فروختند، افزود: متاسفانه شاهديم اين رفتار هنوز ادامه دارد و رانت خواري به فرهنگ سخيف تبديل شده است. وي در ادامه با بيان اينكه طرح ترافيك جديد به اجرا درآمده اما متاسفانه با‌خبر شديم كه طرح‌هاي ترافيك شناور به فروش مي‌رسد، گفت: با تمام تلاش‌هايي كه براي جلوگيري از رانت انجام شده اما مي‌بينيم كه برخي‌ها از آن سوءاستفاده مي‌كنند؛ لذا از شهرداري تهران درخواست مي‌شود نام سازمان‌ها و افراد و... كه از رانت بهره‌مند شده‌اند و اما غيرقانوني آن را به فروش مي‌رسانند اعلام كنند تا هم مردم و هم شوراي شهر از آن اطلاع‌ داشته باشند. اما اين تنها واكنش به خريد و فروش طرح ترافيك نبود و محسن هاشمي رييس شوراي شهرتهران نيز در اين خصوص در صحن شورا اعلام كرد: به نظر مي‌رسد كه اين شيوه يك كلاهبرداري باشد؛ اما از شهرداري در خصوص اين موضوع توضيح خواسته مي‌شود.اين واكنش‌ها درحالي صورت مي‌گرفت كه بسياري از مديران شهري تلاش مي‌كردند تا خبرخريد و فروش طرح ترافيك را شايعه‌اي رسانه‌اي بخوانند. با اين وجود اطلاعيه هشدار‌گونه معاونت حمل و نقل و ترافيك تهران نشان داد كه اين اخبار چندان هم بي‌پايه و اساس نيست.

در اين اطلاعيه با اشاره به بسته شدن پرونده كارت‌هاي شناور رايگان در طرح ترافيك جديد، آمده است: در سال ۹۶ بالغ بر 10هزار كارت شناور بين دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي مختلف توزيع شد. اين كارت‌ها در سال‌هاي قبل با توجيهات خاص امنيتي و اجرايي رواج يافته بود، اما بعد از چند سال تبديل به يك رانت و امتياز ويژه تبديل شده بود.

با آنكه اين كارت‌ها طبق مصوبه شوراي شهر از ۵ تا ۸ ميليون تومان قيمت داشت اما شهرداري در دوره سابق اكثر كارت‌هاي شناور را به رايگان و حتي به صورت هديه توزيع مي‌كرد. با آن كارت‌ها تا سه خودرو در روز امكان ورود به محدوده طرح داشتند.

در بخش ديگري از اين اطلاعيه نيز تاكيد شده است: يكي از اهداف طرح ترافيك جديد، حذف تبعيض و تفاوت در پرداخت بود. براي اين منظور، مديريت جديد شهرداري تصميم گرفت كه كارت‌هاي شناور را به طور كامل حذف كند. تصميمي كه به معناي حذف رانتي معادل ده‌ها ميليارد تومان به نفع عموم مردم بود. در اين مرحله، همان توجيهات خاص قبلي درباره نياز به كارت‌هاي شناور از سوي پليس و دولت مطرح شد. شهرداري اعلام كرد كه حاضر است تعداد محدودي مجوز سيار را براي مصارف مذكور در اختيار اين نهادها و دستگاه‌ها قرار دهد، مشروط بر آنكه هزينه تردد خود را مانند بقيه پرداخت كنند و توقع كارت رايگان نداشته باشند. اين اطلاعيه با اشاره به روند خريد و فروش طرح‌هاي شناور در سال‌هاي گذشته آورده است: در سال‌هاي قبل، متاسفانه برخي افرادي كه اين كارت‌هاي شناور را دريافت مي‌كردند، آنها را مي‌فروختند يا اجاره مي‌دادند اما مجوزهاي سيار امسال به گونه‌اي طراحي شده است كه خريد و فروش آنها بي‌معنا و بي‌ارزش باشد و كسي نتواند از آنها سوءاستفاده كند و در دستورالعمل استفاده از مجوزهاي سيار مشخص شده است كه تردد با اين مجوزها نيز بايد با پرداخت هزينه همراه باشد و در غير اين صورت علاوه بر بدهي عوارض، باعث جريمه نيز خواهد شد. و بالاخره، اين معاونت در پايان اطلاعيه خود با استناد به موارد ياد شده به شهروندان هشدار داده و اعلام كرده است: سازمان حمل و نقل شهرداري تهران به عموم شهروندان هشدار مي‌دهد كه فريب كلاهبرداران را نخورند چرا كه اصولا امسال كارت شناوري نداريم و مجوزهاي سيار هم هيچ ارزش ريالي ندارد، بدين‌ترتيب پرداخت هر مبلغي بابت خريد آنها به اميد استفاده رايگان، موجب خسران است و نهايتا استفاده بدون پرداخت از اين كارت‌ها موجب جريمه به‌علاوه بدهي عوارض تردد خواهد شد.

 


سازمان حمل و نقل شهرداري تهران به عموم شهروندان هشدار مي‌دهد كه فريب كلاهبرداران را نخورند چرا كه اصولا امسال كارت شناوري نداريم و مجوزهاي سيار هم هيچ ارزش ريالي ندارد، بدين‌ترتيب پرداخت هر مبلغي بابت خريد آنها به اميد استفاده رايگان، موجب خسران است و نهايتا استفاده بدون پرداخت از اين كارت‌ها موجب جريمه به‌علاوه بدهي عوارض تردد خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون