• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

خياباني به نام نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس ايراني

روز گذشته شوراي اسلامي شهر تهران به تغيير نام خيابان شنگرف به نام استاد انوار راي مثبت دادند، همچنين خبرهاي آن سوي آب‌ها حكايت از تقدير از رابرت ردفورد و همسرش براي يك عمر فعاليت زيست‌محيطي دارد.

 

نامگذاري خياباني در تهران به نام عبدالله انوار

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به نامگذاري خياباني به نام «عبدالله انوار» راي مثبت دادند.

احمد مسجدجامعي در جلسه روزگذشته شوراي شهر تهران در جريان تغيير نام خيابان «شنگرف» به نام استاد «عبدالله انوار» با اشاره به جايگاه علمي و پژوهشي وي گفت: مهم‌ترين ويژگي انوار اين است كه جامع الاطراف و عميق است و تنها شخصيتي است كه كل آثار ابن سينا در همه حوزه‌هاي مختلف از جمله حكمت، پزشكي و موسيقي را تصحيح و متن‌شناسي كرده است.

وي در ادامه ضمن اشاره به كار سخت استاد انوار گفت: استاد انوار نت‌نويسي قديم با جديد را انجام داده و پاورقي‌هاي متعددي را در مورد موسيقي امروز نوشته است.

به گفته مسجدجامعي، در مورد نامگذاري تجربه‌هايي در شوراي سوم داشته‌ايم كه خانواده آن فرد موافق نبوده است. مثلا خيابان ري كه منزل مرحوم فلسفي واعظ در آن واقع است قبول نكردند كه نام تاريخي ري به نام فلسفي تغيير كند. يا مثلا مرحوم ابوترابي كه از چهره‌هاي شناخته شده انقلاب هستند نيز خانواده‌اش نپذيرفتند كه خيابان‌شان به نام وي تغيير كند. خداوند عمر و عزت به استاد انوار بدهد اما بحث من اين است كه اگر ايشان هم تاكيد كرده باشند كه جايي را به نام وي نگذاريم تكليف چه مي‌شود؟ هر چند كه در زمان حيات قيصر امين‌پور وي با نامگذاري خياباني به نامش مخالف بود اما بعد از مرگش اين اتفاق افتاد.

وي با بيان اينكه انوار اولين كسي است كه فهرست نسخ خطي كتابخانه ملي را نوشت، گفت: فهرست نسخ خطي كار بسيار سختي است و كمتر كسي را داريم كه اين اقدام را انجام دهد. به هر حال اين تغيير نام مربوط به پيشنهاد دوستان كتابخانه ملي است. چرا كه انوار بزرگ‌ترين فهرست نويس زنده جهان اسلام است.

به گزارش ايسنا، در نهايت اعضاي شوراي شهر به تغيير نام خيابان شنگرف به نام استاد انوار راي مثبت دادند.

 

تجليل از رابرت ردفورد و همسرش براي يك عمر فعاليت زيست‌محيطي

رابرت ردفورد، بازيگر و كارگردان همراه همسرش براي يك عمر فعاليت‌هايي كه در حمايت از محيط زيست انجام داده‌اند، تجليل مي‌شوند.

به گزارش مهر و به نقل از شيكاگو تريبيون، از رابرت ردفورد و همسر آلماني‌اش سيبل زاگارس كه فعال محيط زيست است، براي يك عمر فعاليت براي حمايت از محيط زيست در سمپوزيوم سالانه طبيعت اسميت قدرداني مي‌شود.

در اين مراسم كه يكم ژوئن برگزار مي‌شود نمايشي با عنوان «راه باران» نيز اجرا مي‌شود كه با همكاري زاگارس و تيم جانيس، موسيقيدان شكل گرفته است. اين اثر هنري موسيقايي درباره تغييرات آب و هوايي با اشاره به بارش سالانه در بخش جنوب‌غربي امريكاست. در اين اجرا قطعه‌اي با عنوان «راه باران-صداهاي اميد، براي مركز براشوود» جاي دارد تا درباره تلاش‌هاي اين مركز نيز اطلاع‌رساني كند.

مدير اين مركز با صدور بيانيه‌اي از ردفوردها به عنوان زوجي الهام‌بخش ياد كرد كه از صداي هنرمندانه‌شان براي جلب‌توجه به اهميت طبيعت استفاده مي‌كنند.

رابرت ردفورد از طريق مركز ردفورد هر سال برنامه‌هاي متعددي براي آگاهي بخشي درباره اهميت حفاظت از محيط زيست برگزار مي‌كند. اين مركز از سال ۲۰۰۵ با همكاري جيمز ردفورد، پسر اين كارگردان تاسيس و اداره شده و با استفاده از قدرت فيلم‌هاي مستند تلاش داشته است تا توجه اجتماعي را به اين مسائل جلب كند.

ردفورد درباره تلاش‌هاي اين مركز گفت: اين مركز به فيلمسازان كمك مي‌كند تا با ساختن فيلم نسبت به آينده بشريت اميد خلق كنند. اين فيلمسازان ما را به سمت يافتن راه‌حل‌هايي براي چالش‌هاي بزرگ هدايت و براي رودررو شدن با آنها آماده مي‌كنند. مركز ردفورد در اين روند با همكاري هنرمندان، فعالان زيست‌محيطي، مكتشفان، سياستگذاران، محققان و دانش‌آموختگان و رهبران اقتصادي اين فعاليت‌ها را پيش مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون