• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4100 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد

حمايت روسيه از عمليات دمشق براي بازپس‌گيري كنترل مرز با اردن

مرزهاي سوريه بايد در كنترل ارتش باشد

گروه جهان| در شرايطي كه به گزارش رسانه‌ها ارتش سوريه آماده مي‌شود تا عمليات آزادسازي مناطق جنوب غربي اين كشور و مرزهاي سوريه با اردن و مناطق نزديك به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين را از گروه‌هاي شبه‌نظامي پاكسازي كند، روسيه از استقرار ارتش سوريه در اين مناطق حمايت كرد. وزير خارجه روسيه در اظهارنظري تازه با حمايت از استقرار نيروهاي ارتش سوريه در مرزهاي جنوب و جنوب غربي با اردن و نقاط تماس با رژيم صهيونيستي، توضيح داد كه عقب‌نشيني همه غيرسوري ها به معناي خالي گذاشتن اين مناطق نيست، بلكه به معناي جايگزين شدن ارتش سوريه به جاي نيروهاي خارجي است. لاوروف گفت: «مساله عقب‌نشيني همه نيروهاي خارجي از سوريه يك موضوع يك طرفه نيست و بايد به صورت دو طرفه انجام شود.»طي هفته‌هاي گذشته و از زماني كه ارتش سوريه با پاكسازي كامل غوطه شرقي و جنوب دمشق از نيروهاي شبه‌نظامي، امنيت كامل در اطراف پايتخت ايجاد كرد، گمانه‌زني در مورد آغاز عمليات ارتش براي پاكسازي مرزهاي جنوب و جنوب غربي اين كشور آغاز شده است. در حال حاضر نيروهاي امريكايي در نزديكي مرزهاي سوريه و اردن براي حمايت از گروه‌هاي شبه نظامي معارض دولت دمشق حاضر هستند و در نزديكي سرزمين‌هاي جنوب غربي سوريه و در منطقه جولان اشغالي نيز، رژيم صهيونيستي از گروه‌هاي معارض حمايت مي‌كند. اظهارات لاوروف كه روز دوشنبه در حاشيه ديدار او با همتاي موزامبيكي‌اش در مسكو بيان شد، نشان مي‌دهد كه روسيه به عنوان نزديك‌ترين متحد دولت مركزي سوريه، از پيشروي نيروهاي ارتش سوريه به سمت مرزهاي اردن و سرزمين‌هاي اشغال جنوب غربي اين كشور در مرز فلسطين اشغالي حمايت مي‌كند.

روز جمعه سخنگوي وزارت خارجه امريكا در اظهاراتي ضمن ابراز نگراني نسبت به گزارش‌هايي در مورد احتمال آغاز عمليات ارتش سوريه براي آزادسازي مناطق جنوب غربي خاك اين كشور از اختيار گروه‌هاي شبه‌نظامي گفته‌بود در صورت شكسته شدن آتش‌بس در اين مناطق «واكنشي قاطع و درخور» از سوي امريكا انجام خواهد شد. هتر نائورت، سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفته‌بود: «به عنوان ضامن آتش‌بس در منطقه كاهش تنش جنوب غربي سوريه در كنار روسيه و اردن، امريكا در برابر هرگونه اقدام نظام بشار اسد به شكستن آتش‌بس، واكنشي قاطع و درخور نشان مي‌دهد.» اما سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه اعتقاد متفاوتي در مورد وظيفه امريكا به عنوان «ضامن آتش‌بس» دارد. لاوروف معتقد است كه پيش فرض تضمين مناطق كاهش تنش در جنوب‌غربي سوريه بر مبناي خروج نهايي همه نيروهاي خارجي از اين منطقه بنا شده‌بود. لاوروف تاكيد كرد: «قطعا عقب‌نشيني همه نيروهاي غيرسوري از خاك اين كشور بايد بر مبناي توافق دوجانبه انجام شود و بايد يك مسير دو طرفه باشد. نتيجه چنين عقب‌نشيني كه بايد ادامه پيدا كند و همچنان نيز استمرار دارد، بايد اين باشد كه فقط و فقط نمايندگان ارتش جمهوري عربي سوريه باشند كه در مرزهاي سوريه با اسراييل قرار مي‌گيرند.»

 


ايران در عمليات آزادسازي مرز اردن حضور ندارد

چهارشنبه هفته گذشته، مجتبي فردوسي‌پور، سفير ايران در امان، در گفت‌وگويي با روزنامه اردني الغد به اردن اطمينان داده‌بود كه شايعه حضور نيروهاي نظامي ايراني در عمليات آزادسازي بخش‌هاي جنوبي سوريه، بي‌پايه است و تاكيد كرده‌بود ايران نقشي در اين عمليات ندارد. به گزارش ايرنا، فردوسي‌پور همچنين تاكيد كرد: «ايران همواره از اولين روز، موافق اين بود كه ارتش سوريه در مرز با اردن و ديگر مرزها مسلط شود و هيچ نيروي ديگري در مرزهايش نباشد.» وي با بيان اينكه ايران در پاكسازي غوطه و دوما حضور نداشته است، گفت كه ايران مي‌داند اردن از هرگونه عمليات نظامي در مرزهاي جنوبي سوريه نگران است، چرا كه ممكن است منجر به راه افتادن موج ديگري از حركت آوارگان و پناهجويان به سوي اردن شود يا هسته‌هاي تروريستي را به سمت مرزهاي آن كشور فراري دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون