• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4100 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۸ خرداد

افول سروقامتان ايران

به ژاپن هم نه نگفتيم

رسول مجيدي

اولين دوره از مسابقات ليگ ملت‌هاي واليبال انگار براي ايران خوش‌يمن نيست. تيم ملي واليبال ايران كه در دوره‌هاي پيشين اين مسابقات -كه با نام ليگ جهاني واليبال برگزار مي‌شد- هميشه خوش مي‌درخشيد، در فرمت جديد مسابقات فعلا تنها يك برد كسب كرده و از 9 امتياز ممكن، 3 امتياز گرفته. بدتر از همه اينكه واليبال ايران دوباره در آسيا رقيب پيدا كرده و پس از 7سال به واليبال ژاپن باخت.

واليباليست‌هاي ايراني مدت‌ها بود كه قدشان از آسيا بلندتر شده بود و هيچ رقيبي در قاره كهن به گردپاي‌شان نمي‌رسيد. اما حالا انگار شرايط تغيير كرده است. مصطفي كارخانه، سرمربي پيشين واليبال ايران، يكشنبه عصر در شبكه ورزش در تحليل شكست به ژاپن گفت: «واليبال ژاپن نسبت به سال‌هاي قبل تغييري نكرده. حتي ضعيف‌تر هم شده. ميانگين قد آنها نسبت به چند سال پيش كمتر شده اما ما را بردند. ما به ژاپن نباختيم. به خودمان باختيم. اين ايران بود كه نسبت‌ به سال‌هاي پيش ضعيف‌تر شده.»

اما ماجراي افول تيم ملي واليبال ايران چيست؟ تركيب ايران نسبت به چند سال پيش تغيير قابل توجهي نكرده. ستاره‌ها همچنان در تيم هستند و برخي اعتقاد دارند همين باعث بي‌انگيزگي و افت بدني شده. منتقدين مي‌گويند تيم ما دقيقا مثل 6، 7 سال پيش همچنان به سعيد معروف و محمد موسوي وابسته است و همين بدل به پاشنه آشيل ما شده. ايران در هفته اول مسابقات بايد به مصاف فرانسه، استراليا و ژاپن مي‌رفت.

بازي‌ها در فرانسه برگزار مي‌شد و فرانسه هم به دليل ميزباني دور نهايي، از قبل بليت خود در فينال را رزرو كرده بود. ايران حتي در دوران اوجش هم توان پيروزي بر فرانسه را نداشت و همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد اولين مسابقه را به آنها باخت: 3 بر يك. بازي دوم را اما ايران از استراليا برد.

استراليا به لطف قوانين جديد مسابقات شانس حضور در اين سطح را پيدا كرده و از قبل مشخص بود نمي‌تواند جلوي ايران امتيازي را بگيرد. ايران 3 بر صفر اين بازي را برد تا خيلي‌ها را اميدوار به روزهاي خوشش كند. اما بازي سوم تبديل به يكي از بدترين خاطره‌هاي تيم ملي واليبال در عصر تازه شد.

واليباليست‌ها كه مدت‌ها بود به هيچ تيمي از آسيا نباخته بودند، بازي را 3 بر يك به ژاپن واگذار كردند و از اين بازي حتي يك امتياز هم نگرفتند. حالا اين شكست خيلي‌ها را نگران كرده كه نكند تيم ملي واليبال ايران دوباره به روزهاي يك دهه پيش‌اش برگردد؛ روزهايي كه به قول بهزاد كاوياني، مجري شبكه سه، آرزوي‌مان بود يك ست از ژاپني‌ها بگيريم.

فيليپ بلين، مربي فرانسوي تيم ملي واليبال ژاپن كه زماني عضو كادر فني لهستان بود بعد از شكست ايران صحبت‌هاي قابل‌تاملي را مطرح كرد. او گفت: «من ايران را به‌خوبي مي‌شناسم. بارها با لهستان برابر اين تيم قرار گرفته‌ام. ايران بازيكنان بزرگ و خوبي دارد كه برخي از آنها بهترين‌هاي جهان هستند. نمي‌دانم چرا ايران در هفته اول اينقدر بي‌روحيه و بد بازي مي‌كرد، اما شك ندارم كه آنها در ادامه كار بهتر خواهند شد.

برابر ژاپن آنها با تصور يك پيروزي راحت وارد زمين شدند، اما فكر مي‌كنم درس خوبي از ما گرفتند و آن هم اينكه هيچ مسابقه‌اي را نمي‌توان از قبل پيش‌بيني كرد.»

ايگور كولاكوويچ، سرمربي تيم ملي يكي از متهمان اصلي كسب اين نتيجه است. اگرچه مصطفي كارخانه دقايقي بعد از شكست به ژاپن گفت: «اين‌بار كولاكوويچ تعويض‌هاي خوبي كرد و بهتر از مسابقات پيشين ايران را ارنج كرد» اما هنوز خيلي‌ها او را مقصر افول ستاره‌هاي واليبال مي‌دانند.

در چند روز گذشته حتي بحثي در بين كاربران فضاي مجازي شكل گرفته كه خلاصه‌اش اين است: «تيم ملي فوتبال ايران هم بعد از رفتن كارلوس كي‌روش مي‌شود چيزي شبيه به تيم ملي واليبال بعد از رفتن ولاسكو».

نكته جالب اينجاست كه ايران در هفته دوم مسابقات بايد از فرانسه راهي سفري دور و دراز بشود به آرژانتين. جايي كه بايد با سرمربي پيشين‌شان خوليو ولاسكو روبه‌رو شوند. آرژانتين البته امسال شروعي بدتر از ايران در مسابقات داشته.

هيچ بردي به دست نياورده و تنها يك امتياز كسب كرده؛ آن هم به لطف باخت 3 بر 2 به امريكا. آنها حتي از چين بي‌نام و نشان در واليبال هم 3 بر صفر باختند تا فشارها در بوينس‌آيرس به اين تيم زيادتر شود. ايران علاوه بر آرژانتين بايد در هفته دوم با ايتاليا هم رو به رو شود.

تيمي كه ليگ ملت‌ها را با قدرت شروع كرده و با 8 امتياز در رده سوم جدول قرار دارد؛ جايي پايين‌تر از لهستان صدرنشين و فرانسه. بازي سوم ايران هم با كاناداست كه در رده يازدهم جدول قرار دارد. يك رده پايين‌تر از تيم ما كه در جايگاه دهم ايستاده.

كانادا تنها كره‌جنوبي را برده و به نظر مي‌رسد از شرايط آرماني به دور است. ايران شايد در هفته دوم بتواند كمي خودش را در جدول بالا بكشد و دست‌كم از ژاپن رده هفتمي پيشي بگيرد. مسابقات هفته دوم از جمعه همين هفته شروع مي‌شود و از حالا نگاه بسياري در ايران به شهر سن‌خوان آرژانتين دوخته شده.

تيم‌هاي ديگر چه كردند؟

چهار تيم لهستان، فرانسه، ايتاليا و امريكا در هفته اول مسابقات موفق شدند 3 پيروزي كسب كنند تا به ترتيب در رده‌هاي اول تا چهارم قرار بگيرند. در جدول لهستان بهترين عملكرد را از نظر معدل ست‌شماري دارد تا در رده اول قرار بگيرد. آنها فقط يك ست را به رقبا واگذار كرده‌اند؛ به كانادا كه در هفته دوم بايد به مصاف ايران برود.

در پايين جدول هم تيم‌هاي كره جنوبي، استراليا، آرژانتين و آلمان حضور دارند. آنها هيچ بردي كسب نكرده‌اند و كره‌جنوبي حتي يك ست را هم نبرده. در بين تيم‌هايي كه طبق قوانين جديد اجازه حضور در اين سطح از مسابقات را دريافت كرده‌اند، بلغارستان بهترين امتياز را گرفته. آنها 2 بازي را برده‌اند و با 5 امتياز در رده هشتم جدول قرار دارند. بلغارستان در هفته دوم ميزبان است و بايد در صوفيا با روسيه، صربستان و استراليا رو به رو شود. در بين تيم‌هاي آسيايي هم كه فعلا ژاپن بهترين عملكرد را داشته. آنها در هفته اول دو رقيب مستقيم‌شان در قاره يعني استراليا و ايران را بردند تا با 6 امتياز در رده هفتم قرار بگيرند. كره‌جنوبي هم كه با صفر امتياز و صفر ست كسب‌شده در رده شانزدهم قرار دارد.


واليباليست‌هاي ايراني مدت‌ها بود كه قدشان از آسيا بلندتر شده بود و هيچ رقيبي در قاره كهن به گردپاي‌شان نمي‌رسيد. اما حالا انگار شرايط تغيير كرده است؛ شكست به ژاپن خيلي‌ها را نگران كرده كه نكند تيم ملي واليبال ايران دوباره به روزهاي بد يك دهه پيش‌اش برگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون