• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4102 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

حاشيه جلسه هيات دولت

از توطئه ترامپ تا لايحه حمايت از كودك و نوجوان

هيات دولت روز چهارشنبه به سياق هر هفته جلسه‌‌ داشت. پس از اتمام جسله، هيات وزيران و برخي معاونان رييس‌جمهوري به جمع خبرنگاران پيوستند تا به سوالات آنها پاسخ دهند. معاون پارلماني در مورد آبستراكسيون در كميسيون امنيت ملي مجلس گفت، رييس دفتر روحاني نسبت به سوال از رييس‌جمهوري واكنش نشان داد، وزير نفت ترجيح داد از تمهيدات نفتي پس از خروج امريكا از برجام صحبت نكند، وزير ارتباطات در مورد افت كيفيت سرعت اينترنت گفت، دستيار رييس‌جمهوري در امور حقوق شهروندي از عدم تصويب لايحه حمايت از حقوق كودك و نوجوان از سوي مجلس گلايه كرد و وزير ارشاد به نه هنرمندان به دعوت رياست‌جمهوري براي ضيافت افطار واكنش نشان داد.

 

تكذيب مداخله دولت در انتخابات هيات رييسه

حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در مورد دو محور مهم در جمع خبرنگاران صحبت كرد. اميري در مورد حواشي مربوط به دخالت دولت در انتخابات هيات رييسه مجلس گفت: «طبيعتا دولت هيچ مداخله‌اي در اين زمينه نداشته است. نمايندگان مجلس تشخيص دادند كه لاريجاني را مجدد به عنوان رييس و پزشكيان و مطهري را به عنوان نواب رييس انتخاب كنند.» اميري البته همچنين در مورد آبستراكسيون يكي از لوايح چهارگانه دولت در كميسيون امنيت ملي نيز صحبت كرد و گفت: «ما از لوايح خود دفاع مي‌كنيم زيرا دولت اين لوايح را با كارشناسي دقيق تهيه مي‌كند. اين لايحه هم در قوه قضاييه و هم در شوراي عالي امنيت ملي نيز مطرح و درباره آن اظهارنظر شده است.» او همچنين تاكيد كرد كه اگر نمايندگان كميسيون امنيت ملي سوالي دارند دولت آماده است تا به دغدغه‌هاي آنها پاسخ دهد.

 

نامه دولت به لاريجاني

سوال از رييس‌جمهوري معضل دولت و مجلس بود تا اينكه قريب به 43 نفر از امضا‌كنندگان سوال از رييس‌جمهوري امضاي خود را باز پس گرفتند و همين باعث شد تا سوال از روحاني از حدنصاب بيفتد. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري روز گذشته در مورد همين موضوع مورد سوال قرار گرفت.

واعظي معتقد بود سوال‌هايي كه مطرح شده بود مبناي حقوقي به آن معنا ندارد و توضيح داد: «ما به آقاي لاريجاني رييس مجلس نامه نوشتيم كه درباره مسائل كشور بايد از وزراي مربوطه سوال شود. سوالاتي كه در كميسيون‌ها يك بار از حد نصاب افتاده است، مطرح كردن آن به شكل و زبان ديگري وقت دولت و مجلس را مي‌گيرد. »

رييس‌دفتر رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هايش به موضوع حضور دوتابعيتي‌ها در دولت نيز اشاره كرد و پرسيد «بايد مشخص كنيم منظور از دو‌تابعيت‌ چيست؟» و البته پاسخ داد: «كسي كه دو گذرنامه دارد يك تعريفي دارد و كسي كه كارت اقامت موقت دارد يك معناي ديگر دارد و به اين فرد نمي‌شود گفت دو تابعيتي. ما همواره گفته‌ايم كه اگر اسامي دو‌تابعيت‌ها به دولت داده شود، دولت بلافاصله اقدام مي‌كند و اگر خودمان هم متوجه شويم، عمل مي‌كنيم، ولي تا الان ليستي را به ما ندادند.»

 

توتال براي ماندن منتظر اجازه امريكا است

بيژن نامدار‌زنگنه، وزير نفت نيز از ديگر وزرايي بود كه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اولين سوال نشان از نگراني در مورد فروش نفت خام پس از خروج امريكا از برجام داشت كه البته پاسخ زنگنه هم جالب بود. وزير نفت گفت: «ما حتما برنامه داريم اما اقداماتي كه مي‌خواهيم انجام دهيم را نمي‌گويم چون ترامپ مي‌فهمد و عليه‌‌اش كار و توطئه مي‌كند.»

زنگنه توضيح داد كه در اين راستا تلاش‌هايي صورت گرفته است تا مشكل فروش نفت خام برطرف شود و البته تاكيد كرد كه مساله توافق اروپايي‌ها براي ما از لحاظ بيمه و كشتيراني، دريافت پول و مشترياني كه نفت ما را بخرند مهم است با اينكه كمتر از يك‌سوم نفت ما به اروپا مي‌رود ولي به هر حال كار با اروپايي‌ها مهم است، چرا كه بقيه از آنها الهام مي‌گيرند.

زنگنه در مورد خروج توتال از ايران هم توضيح داد و گفت كه اين شركت فرآيند خروجش از ايران را اعلام كرده است و 60 روز وقت دارد كه البته 10 روز آن گذشته است. بنا به گفته زنگنه اگر توتال بتواند از امريكا مجوزي دريافت كند كه احتمالش اندك است در ايران مي‌ماند و اگر مجوز تهيه نشود جايگزين توتال يك شركت چيني خواهد بود.

 

لايحه حمايت از كودك و نوجوان همچنان در تعليق

شهيندخت مولاوردي، دستيار رييس‌جمهوري در امور حقوق شهروندي در حاشيه جلسه هيات دولت نسبت به ماجراي تجاوز به تعدادي دانش‌آموز پسر تهراني واكنش نشان داد.

مولاوردي از مجلس گلايه كرد كه چرا لايحه حمايت از حقوق كودك و نوجوان كه از سال 83 در مجلس مطرح است به سرانجامي نرسيده و توضيح داد: « اين لايحه چند مجلس و دولت را پشت سر گذاشته اما هنوز به قانون تبديل نشده است چون قوانين موجود و فعلي ما از بازدارندگي لازم در مقابل آزار جنسي برخودار نيستند؛ نه آزار جنسي تعريف شده و نه مجازاتي براي آن مشخص شده است.»

دستيار رييس‌جمهوري در امور حقوق شهروندي طرح حمايت از حقوق كودك و نوجوان را تنها قانوني دانست كه با توجه به محتوا و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، مجموعه‌اي از تدابير را كه فارغ از مجازت است، طراحي كرده است.

 

واكنش وزير ارشاد به نه به افطاري رييس‌جمهوري

پس از دعوت نهاد رياست‌جمهوري از هنرمندان براي حضور در ضيافت افطاري با حضور و سخنراني حسن روحاني برخي هنرمندان به اين دعوت پاسخ منفي دادند و كمپيني با عنوان نه به افطاري رييس‌جمهوري به راه افتاد. روز گذشته سيدعباس صالحي، وزير ارشاد نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و گفت: «اين يك فرصت ارتباطي است كه هم هنرمندان با رييس‌جمهور گفت‌وگويي داشته باشند و هم ايشان نقطه نظرات‌شان را بيان كنند. امسال هم به اعتبار شرايط خاص جهاني و منطقه‌اي كه داريم اين ديدارها و گفت‌وگوها اهميت‌ ويژه‌اي پيدا مي‌كند. شرايط فعلي كشور همدلي‌ها و همراهي‌هاي بيشتري را مي‌طلبد تا جامعه ايراني با يك انسجام بيشتر از اين دوره عبور كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون