• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4102 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد

ميان اسراييل و غزه چه گذشت؟

اين وضعيت خوشايند نتانياهو نبود و با حملاتي پراكنده در دو ماه اخير ابتدا مي‌خواست حماس را وارد يك تقابل نظامي محدود كند تا بتواند به مقاومت مردمي مسالمت‌آميز فلسطيني‌ها رنگ و بوي نظامي دهد و از اين طريق از شدت فشارهاي خارجي بكاهد. اما حماس وارد اين بازي نشد و با وجود تداوم اين حملات و بالارفتن آمار قربانيان به خويشتنداري ادامه داد و به انتظار خود براي به ثمرنشستن مقاومت مردمي ادامه داد. در اين ميان، حملات دولت اسراييل با تصور اينكه حماس سكوت خود را نخواهد شكست، به روند حمله به پايگاه‌هاي اين جنبش و جهاد اسلامي شدت بخشيد. اين روند مي‌رفت كه به معادله‌ جديدي منجر شود؛ يعني بازگشت به قبل از جنگ ۲۲ روزه ۲۰۰۸؛ زماني كه تل‌آويو روزانه به اهدافي در نوار غزه حمله مي‌كرد.

حماس و ديگر گروه‌هاي نظامي تحمل چنين وضعيتي را نداشتند و تصميم به حمله موشكي هماهنگ و گسترده گرفتند. اين حملات ديروز سه‌شنبه انجام شد و اسراييل شديدتر از روزهاي قبل حمله كرد. از نوع حملات دو طرف مشخص بود كه جنگي گسترده رخ نخواهد داد.

از يك طرف، فعلا كل انرژي نتانياهو بر روي سوريه متمركز شده و نمي‌خواهد با جنگي در غزه توجه‌ها را به سمت نوار غزه شيفت دهد. از سوي ديگر، بيشتر سامانه‌هاي ضدموشكي گنبد آهنين به مرزهاي شمالي و جولان منتقل شده و تعداد اندكي در مرزهاي غزه باقي‌مانده بود كه اين مساله در صورت وقوع يك جنگ، تهديد امنيتي بزرگ بود. همچنين، نتانياهو در آستانه انتخابات نمي‌توانست ريسك جنگ جديدي با غزه را تقبل كند.

در همين حال، حماس هم منتظر نتايج مقاومت مردمي (تظاهرات بازگشت) است و وقوع جنگي گسترده را به صلاح نمي‌داند. مصر پس از شدت تظاهرات بازگشت قول‌هايي براي بهبود اوضاع نوار غزه داده‌ و براي اولين‌بار در ۱۲ سال گذشته گذرگاه رفح را فعلا براي يك ماه باز كرد و احتمال تداوم فعاليت آن وجود دارد. پس از اين كنش و ‌واكنش‌ها، طرف‌هاي متعددي به ويژه مصر براي آرام كردن اوضاع، رايزني فشرده‌اي با حماس و جهاد اسلامي انجام دادند و به توافقي براي بازگشت آرامش به نوار غزه بر اساس تفاهمات قبلي ختم شد. اين توافق از نيمه‌هاي ديشب به اجرا درآمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون