• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4103 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ خرداد

رييس سابق موساد فاش كرد

سوداي بي‌بي براي حمله به ايران

گروه ديپلماسي|ولع حمله به ايران دست از سر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل برنمي‌دارد. بي‌بي كه از ماه مارس سال 2009 تاكنون بر مسند نخست‌وزيري تكيه داده يا ايالات متحده را براي حمله نظامي به تهران تحريك كرده يا خود براي ترتيب دادن چنين آتش‌بازي در خاورميانه تلاش كرده است. در تازه‌ترين افشاگري‌هاي مقام‌هاي سابق رژيم اسراييل، تمير پاردو، رييس پيشين سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي موساد از برنامه بي‌بي براي حمله به تاسيسات اتمي ايران در سال 2011 پرده برداشته است. اين مقام اسراييلي در گفت‌وگو با شبكه 12 رژيم اسراييل اعلام كرد كه در سال 2011 ميلادي، نخست‌وزير رژيم اسراييل به دستگاه‌هاي نظامي دستور داده بود براي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران حداكثر تا 15 روز آينده آماده شوند. پاردو درباره نيت واقعي نتانياهو از صدور چنين دستوري مي‌گويد: نخست‌وزير مي‌توانست از اين اقدام دو نيت در سر داشته باشد: يا واقعا به دنبال حمله بود يا درصدد ارسال پيام به تهران بود.

در آن مقطع زماني صدور چنين دستوري سر‌و‌صداي بسياري در ميان چهره‌هاي امنيتي و نظامي اسراييل به راه انداخته و غالب اين چهره‌ها مخالف چنين اقدامي از سوي بي‌بي بودند. پاردو براي بررسي بيشتر ابعاد اين تصميم نتانياهو دستور بررسي صلاحيت مرجع صادركننده فرمان حمله نظامي را مي‌دهد و در نهايت به اين نتيجه مي‌رسد كه اگر از سوي نخست‌وزير دستوري براي آغاز جنگ صادر شود، او ناچار به پذيرش خواهد بود. پاردو تا آنجا صدور دستور حمله به ايران را نادرست مي‌دانست كه تهديد به استعفا از سمت خود كرده بود. وي در اين مصاحبه تاكيد مي‌كند كه در نهايت نتانياهو با پذيرفتن نظر مقامات عاليرتبه نظامي و امنيتي كه شديدا مخالف حمله به ايران بودند، اين دستور را لغو كرد.

 

سفر ليبرمن به تل‌آويو با دستور كار ايران

در تحولي ديگر همزمان با سفر آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم اسراييل به مسكو برخي رسانه‌هاي منطقه‌اي با استناد به اصرار تل‌آويو براي استقرار نيروهاي سوري در مرزهاي شمالي و مشترك با سوريه تيتر زدند كه بي‌بي، بشار را به ايران ترجيح مي‌دهد. آويگدور ليبرمن در سفري كوتاه به روسيه به دنبال تثبيت توافقي با مسكو براي دور كردن ايران از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي بود. البته گفته مي‌شود كه ايران تنها پايه اين توافق نيست و پاي امريكا و اردن هم به ميدان آمده است. هرچند كه اخبار ضد و نقيضي درباره جزييات اين توافق به گوش مي‌رسد اما اسراييل با اميدواري تصور مي‌كند كه اين توافق مي‌تواند آغازي بر پايان حضور ايران در سوريه باشد. پس از ديدار ليبرمن با مقام‌هاي روسي، نخست‌وزير رژيم اسراييل تماس تلفني با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه داشت. پيش از اين ديدار، وزير خارجه روسيه از تمام نيروهاي غيرسوري درخواست كرد كه از مرزهاي جنوبي اين كشور با سرعت هرچه بيشتر دور شوند. در حالي كه سخنان دو پهلوي لاوروف در رسانه‌هاي متفاوت به اشكال مختلف تعبير شده برخي مخاطب وي را ايران و برخي امريكا دانسته‌اند. واشنگتن در نگاه بدبينانه اعتقاد دارد كه هدف اصلي مسكو نه دور كردن ايران بلكه بيرون راندن نيروهاي نزديك به امريكا از اين منطقه است تا روسيه به تنها قدرت روي زمين در اين منطقه تبديل شود. بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه نيز روز پنجشنبه در مصاحبه‌اي تاكيد كرده بود كه امريكايي‌ها بايد اين منطقه را ترك كنند. گفته مي‌شود كه در توافق ميان اسراييل با روسيه، مسكو هم از تهران و هم از واشنگتن خواسته كه مرز با سرزمين‌هاي اشغالي را ترك كنند. سياست اعلامي دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا اين است كه اندك اندك نيروهاي امريكايي را ظرف چندماه آينده از سوريه خارج كند. البته برخي از منابع نزديك به كاخ سفيد مي‌گويند كه رييس‌جمهور امريكا گفته در صورت حمايت مالي متحدان منطقه‌اي‌اش در سوريه باقي مي‌ماند. خروج نيروهاي امريكايي از اين منطقه در مصالحه با روسيه، اسراييل را نگران بسط نفوذ ايران در منطقه كرده و به نظر مي‌رسد كه تل‌آويو همزمان بر فشار بر مسكو افزوده تا نيروهاي ايراني را هم از مرزهاي خود دور كند. ديده بان حقوق بشر سوريه كه مخالف بشار اسد است روز پنجشنبه ادعا كرد كه به نسخه‌اي از طرح مورد حمايت روسيه براي تعيين تكليف نيروهاي مستقر در مرزهاي اردن و سرزمين‌هاي اشغالي دست پيدا كرده است. به ادعاي ديده بان حقوق بشر نيروهاي ايراني و حزب‌الله لبنان عقب‌نشيني از اين منطقه را آغاز كرده‌اند.

سفر اويگدور ليبرمن به مسكو چندساعته و بسيار كوتاه بود و او پس از ديدار با همتاي روس خود به تل‌آويو بازگشت.

وي پس از ديدار با وزير دفاع روسيه ادعا كرد كه مسكو به خوبي دغدغه‌هاي تل‌آويو درباره حضور ايران در سوريه را درك مي‌كند. وزير دفاع روسيه نيز در سخناني تاكيد كرد كه روسيه درباره مرزهاي مشترك سوريه با اسراييل و اردن به توافقي با امريكا و اردن دست پيدا كرده و بايد درباره جزييات اين مساله بحث‌هايي صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون