• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4106 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ خرداد

نادال و تيم در فينال رولان گاروس

دورخيز ماتادور براي قهرماني يازدهم

وحيد جعفري

 

 

امروز پاريس در هواي داغ ژوئن با فينال رولان گاروس به نقطه جوش مي‌رسد. رافائل نادال و دومنيك تيم، برگزاركننده فينال اين تورنمنت هستند. نادال اگر در اين مسابقه پيروز شود، براي يازدهمين بار، قهرماني در اين گرنداسلم را جشن مي‌گيرد. مرد شماره يك تنيس جهان، براي رسيدن به بازي نهايي، خوان مارتين دل‌پوترو آرژانتيني، بخت شماره پنجم قهرماني را با حساب سه بر صفر و با نتايج 6 بر 4، 6 بر 1 و 6 بر 2 از پيش رو برداشت. به غير از سِت اول كه دل‌پوترو تلاش زيادي كرد، در ست‌هاي دوم و سوم، نادالِ 32 ساله براي كسب پيروزي كار راحتي داشت و اين مسابقه را در زماني حدود دو ساعت به پايان برد. نادال تاكنون در 87 رويارويي‌اش در مسابقات اوپن فرانسه، فقط دو بار شكست خورده و بسياري شانس او را براي ثبت هفدهمين گرنداسلم زندگي‌اش، بسيار زياد مي‌دانند. در پنجاه سال گذشته او بعد از راجر فدرر سوييسي، دومين تنيسوري است كه توانسه 11 بار در يك گرنداسلم به فينال برسد. اگر راجر فدرر اين موفقيت را در مسابقات ويمبلدون به دست آورده، نادال اما اين ركورد را در رولان گاروس به جا گذاشته است. بعد از رافائل نادال، نزديك‌ترين تنيس‌باز به او در تاريخ مسابقات اوپن فرانسه، بيون بورگ سوئدي است كه 6 بار قهرمان شده؛ ضمن اينكه «رافا» براي بيست و چهارمين بار، بازي در مسابقه نهايي يك گرنداسلم را تجربه مي‌كند.

«سلطان خاك رُس» بعد از پيروزي بر دل‌پوترو گفت كه از صعود به فينال بسيار خوشحال است: «اين موفقيت طبيعتا بدون زحمت زياد و كار سخت و گذر از لحظات دشوار، محقق نمي‌شد. براي كسب چنين موفقيتي بايد هميشه تمركز داشته باشيد و شور واشتياق‌تان را براي بازي حفظ كنيد. سيزده سال پيش وقتي براي اولين‌بار در اين تورنمنت بازي كردم، اصلاً تصور نمي‌كردم كه چنين كارنامه‌اي به جا بگذارم. وقتي براي بار اول، بازي در فينال رولان گاروس را تجربه كردم، هرگز پيش‌بيني نمي‌كردم كه دوباره اين موفقيت را تجربه كنم.»

تيم، تهديد هميشگي نادال

در سوي ديگر ميدان، اما دومنيك تيمِ اتريشي، حريف بسيار خطرناكي براي «ماتادور» به حساب مي‌آيد. تيم 24 ساله، با پيروزي قاطعانه بر آلكساندر زورف‌ آلماني و بعد ماركو چكيناتوي ايتاليايي، به فينال اوپن فرانسه رسيده است. او كه در حال حاضر مرد شماره هشت تنيس جهان است، توانسته در دو سال گذشته 3 بار نادال را در زمين‌هاي خاكي، شكست دهد. از شروع عمر حرفه‌اي نادال، فقط سه تنيسور توانسته‌اند او را سه بار يا بيشتر از آن در زمين‌هاي خاكي شكست دهند. نواك جوكوويچ صرب با 7 پيروزي و گاستون گائوديوي‌ آرژانتيني و دومنيك تيم، هر كدام با 3 پيروزي، اين تنيس‌بازان خوش‌بخت بوده‌اند. دومنيك تيم حدود يك ماه پيش در مسابقات مسترز مادريد هم موفق شده بود رافائل نادال را با نتيجه 2 بر صفر ببرد. بسياري از كارشناسان مي‌گويند اگر الان قرار باشد تنيس‌بازي نادال را روي خاك رُس شكست دهد، آن يك نفر كسي غير از دومنيك تيم نيست. او كه براي اولين‌بار فينال يك گرنداسلم را تجربه مي‌كند، انگيزه زيادي براي پيروزي دارد. در 23 سال گذشته، «تيم» تنها تنيسور اتريشي است كه توانسته به فينال يك گرنداسلم برسد. پيش‌تر در ۱۹۹۵، توماس موستر موفق شده بود در فينال رولان گاروس بازي كند و با غلبه بر مايكل چانگ امريكايي، قهرمان شود.

زورآزمايي با «ماتادور اسپانيايي»

رافائل نادال از شروع مسابقات رولان گاروس امسال، بخت اول قهرماني بوده و بسياري از كارشناسان با توجه به نمايش‌ او در رقابت‌هاي امسال، اين تنيس‌باز اسپانيايي را برنده بازي فينال مي‌دانند. او از شروع اين تورنمنت فقط يك سِت به حريفانش واگذار كرده است. اين اتفاق در بازي برابر ديه‌گو شوارتزمن آرژانتيني پيش آمد. نادال حتي در ست دوم هم از حريفش عقب افتاده بود كه ناگهان بارش شديد باران به كمكش آمد و بازي متوقف شد. بعد از اينكه بازي از سر گرفته شد، نادال توانست بر بازي مسلط شود و حريفش را شكست دهد. اين خوش‌شانسي حدود يك ماه پيش در فينال مسترز رم در بازي با آلكساندر زورف هم پيش آمد، كه توقف سيزده دقيقه‌اي بازي به خاطر باران، باعث شد كه او به به بازي برگردد و حريفش را شكست دهد. با اين حال فرم ايده‌آل «رافا» در اين مسابقات به خصوص برابر مارتين دل‌پوترو، مرد شماره 6 جهان، ثابت كرده كه او بخت زيادي براي پيروزي در روز يكشنبه دارد. خوان مارتين دل‌پوترو بعد از شكست برابر نادال از شيوه بازي او و فرم ايده‌آل حريفش تمجيد كرد: «نادال خيلي قوي است و ضربات بك‌هندش هم مرتب بهتر مي‌شود. او خيلي سرحال و سالم به نظر مي‌رسد. از نظر فيزيكي و ذهني خيلي آماده است و اگر در فينال در همين سطح بازي كند، قطعا قهرمان مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون