• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4114 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد

ادامه از صفحه اول

گام نخست اصلاحات اقتصادي

به طور خاص، در مواردي از جنس اصلاحات ساختاري در نظام بانكي، مبارزه با فساد اقتصادي، اصلاح سياست‌هاي ارزي، رفع انحصارات اقتصادي و تعيين راهبردهاي كلان تعامل با اقتصاد جهاني، به طور جدي اراده سياسي در كشور، نقش تعيين‌كننده‌اي خواهد داشت. اصلاحات اقتصادي از اين دست، نياز به اجماع و همراهي همه اركان حاكميت و البته همراهي افكار عمومي دارد. همسو‌كردن همه ذي‌نفعان موثر در تصميم‌گيري‌ها نسبت به اجماع بر منافع مشترك بسيار دشوار است. با اين حال هرگونه تاخير در شكل‌گيري اين همسويي، براي كل كشور مي‌تواند پرهزينه باشد. لازم است همه طرف‌هاي ذي‌نفع و موثر در كشور، اعم از جناح‌هاي سياسي، نهادهاي حاكميتي و افكار عمومي نسبت به شكل‌گيري اجماع بر سر منافع بلندمدت كشور مجاب شوند. اگر تمامي ذي‌نفعان، بپذيرند كه با اصلاح سياست‌هاي اقتصادي و حركت اقتصاد در مسير رشد و پيشرفت، در بلندمدت منافع بيشتر و پايدارتري عايد همگي آنان خواهد شد، مي‌توان نسبت به شكل‌گيري اجماع و توافق براي اصلاحات اقتصادي اميدوار بود.

وقتي همسويي و اجماع سياسي بين ذي‌نفعان مختلف در كشور شكل بگيرد، اراده سياسي بر حل چالش‌هاي اقتصادي و به‌كارگيري تمامي ابزارهاي سياستگذاري اقتصادي متمركز خواهد شد. در چنين شرايطي است كه تضميني براي پيشبرد اصلاحات اقتصادي و حل چالش‌هاي بزرگ اقتصاد و بهبود شرايط اقتصادي مردم فراهم خواهد شد.

 


لزوم خدمات روانشناختي

در جامعه‌اي كه افراد و دستگاه‌ها به درستي به وظايف‌شان عمل نكنند همه در بروز چنين حوادثي مسوولند. و اما مساله قربانيان؛ قربانيان تجاوز و حوادث مشابه در معرض آسيب‌هاي جدي قرار دارند. يكي از مهم‌ترين آسيب‌هايي كه قربانيان اتفاقاتي مانند تجاوز از آن رنج مي‌برند «استرس‌هاي پس از سانحه» (ptsd) نام دارد. روانشناسان كاربلد و متخصص بايد به آسيب‌ديدگان خدمات درماني و مددكاري لازم را ارايه كنند. تعداد مراكز دولتي كه در اين زمينه خدمات تخصصي ارايه مي‌كنند در كشور چندان زياد نيست از همين رو لازم است در حوادثي مانند تجاوز به تعدادي از دختران در ايرانشهر سازمان بهزيستي به دليل گستردگي خدماتش تيم‌هايي از مددكاران و روانشناسان كاربلد را براي ارايه خدمات به آسيب‌ديدگان اعزام كند. حضور اين تيم بايد با رعايت اصل محرمانگي و متناسب با فرهنگ منطقه باشد تا در اين زمينه حاشيه‌هاي بعدي شكل نگيرد.

روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبايي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون