• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

اراده‌ها براي حفظ برجام محكم‌تر شد

هشدار ايران، تلاش اروپا عزم تازه روس‌ها

گروه ديپلماسي| هياهو در اروپا براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران آغاز شده است. مذاكرات ايران با هيات‌هاي اروپايي در تهران و رايزني‌هاي مقام‌هاي ايراني در پايتخت‌هاي اروپايي با روساي نهادهاي بين‌المللي و مقام‌هاي كشورها ادامه دارد. درحالي كه سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه در تهران در دو روز اخير با هيات‌هاي كشورهاي سوييس و فرانسه ديدارهاي دوجانبه داشته، علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران نيز در نروژ ديدارهايي را با دبيركل سازمان ملل و نخست‌وزير نروژ پيش برد. هم زمان كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي نيز به منظور تبادل نظر با مقامات كشورهاي حوزه جنوب اروپا به اين منطقه سفر كرده و روز گذشته با وزير امور خارجه ايتاليا ديدار كرد. هم زمان در داخل اروپا نيز بحث‌هاي سياسي و اقتصادي براي حفظ برجام ادامه دارد.

 

مذاكره هسته‌اي جديد با ايران ممكن نيست

در تازه‌ترين اين تحولات «بوريس جانسون»، وزير خارجه انگليس در نامه‌اي به رييس كميته امور خارجي مجلس عوام اين كشور بار ديگر بر پايبندي اين كشور به توافق هسته‌اي «برجام» بعد از خروج امريكا از آن تاكيد كرده است. «تام تاگنهات»، در نامه‌اي از جانسون خواسته درباره برنامه‌هاي انگليس براي تضمين بقاي برجام بعد از خروج امريكا توضيحاتي را ارايه دهد. جانسون در نامه‌ خود ضمن تاكيد بر اينكه انگليس قصد خروج از توافق هسته‌اي با ايران را ندارد به تشريح برنامه‌هاي لندن براي حفظ اين توافق بعد از بازگشت تحريم‌هاي امريكا عليه ايران پرداخته است. او در اين نامه نوشت: همانطور كه من و نخست‌وزير هر دو در پارلمان مشخص كرده‌ايم، انگليس قصدي براي خروج از برنامه جامع اقدام مشترك ندارد. توافق هسته‌اي ايران براي امنيت ما حياتي است و ما، تا هنگامي كه ايران به محدوديت‌هاي مشخص‌شده ذيل اين توافق پايبند باشد به آن متعهد مي‌مانيم. ما انتظار داريم ايران به تعهداتش پايبند بماند. در عوض، ما هم با شريكان اروپايي و ساير شريكان‌مان گام‌هاي لازم را برمي‌داريم تا اطمينان حاصل كنيم كه ايران از كاهش تحريم‌ها به موجب برجام برخوردار شود. ما ايران را براي نشان دادن خويشتنداري در پاسخ به تصميم امريكا ترغيب كرده‌ايم.

قانونگذار انگليسي در نامه خود پرسيده آيا دولت انگليس، بعد از خروج امريكا از برجام با واشنگتن درباره نحوه اجراي برجام و اطمينان از منع اشاعه اتمي رايزني كرده است يا خير؟ جانسون در پاسخ نوشت: ما بعد از سخنراني ترامپ در روز 12 ژانويه و تصميم او در روز 8 مه ‌براي خروج از برجام رايزني‌هاي فشرده متعددي با امريكا داشته‌ايم.

بوريس جانسون در ادامه نامه تصريح كرده ارزيابي دولت انگليس اين است كه در صورت آغاز مذاكرات جديد با ايران بر سر مسائل غيرهسته‌اي، نمي‌توان «در چارچوب زماني معقول» به نتيجه رسيد. او در اين باره نوشت: موضع ما تغيير نكرده است- برجام، محصول موفقيت‌آميز 13 سال ديپلماسي خستگي‌ناپذير است- و ديدگاه ما اين است كه شروع مذاكراتي جديد كه در آن تمامي رفتارهاي غيرقابل قبول ايران با همديگر در نظر گرفته شوند بعيد است كه در يك چارچوب زماني معقول موفق شود.

 

آمادگي روسيه براي پيوستن به بسته ويژه اتحاديه اروپا

همزمان با تلاش‌ها در اروپا براي حفظ برجام و در حالي كه روس‌ها تاكنون فاصله خود از اين تلاش‌ها را حفظ كرده بودند، روز گذشته الكساندر گروشكو، معاون وزير خارجه روسيه در اظهاراتي ضمن حمايت كشورش از حفظ توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (امريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به علاوه آلمان) گفت: روسيه قاطعانه از حفظ برجام حمايت مي‌كند و آمادگي پيوستن به بسته اقدامات حمايتي اتحاديه اروپا در ارتباط با تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را دارد. مسكو از تصميم اتحاديه اروپا براي محافظت از سازمان تجارت جهاني در قالب «تحريم‌هاي امريكا عليه ايران» استقبال مي‌كند و معتقد است كه روسيه و اتحاديه اروپا مي‌توانند تلاش‌ها بر اين اساس را منسجم كنند.

 

ايران به بازماندگان برجام فرصت داده است

سيد كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در ديدار با «ميلانزي» وزير امور خارجه ايتاليا گفت: طبق برجام اين حق براي ايران محفوظ است كه در صورت بازگشت تحريم‌هاي امريكا به صورت جزيي يا كلي تعهدات خود را متوقف كند و لذا اينك كه امريكا از برجام خارج شده است اين حق به مراتب براي ايران وجود دارد، ولي با اين وجود به ساير اعضاي برجام فرصت داده شده تا زمينه‌هاي حفظ برجام را تضمين كنند. اگر برجام شكست بخورد وضعيت جديدي در خاورميانه ايجاد خواهد شد كه بر امنيت اروپا نيز تاثير خواهد داشت. بنابراين كشورهاي اروپايي بايد نشان دهند كه براي حفظ برجام و مقابله با فشارهاي امريكا موضع واحدي دارند و اين موضع را عملي مي‌كنند.

وزير خارجه ايتاليا نيز، ضمن ابراز تاسف از خارج شدن امريكا از برجام گفت: سياست اتحاديه اروپا و ايتاليا در قبال برجام كاملا مشخص بوده و حفظ برجام بارها مورد تاكيد اتحاديه اروپا قرار داشته است؛ چنانكه اين اتحاديه درصدد است با ارايه مكانيسم‌‌هاي عيني، اجراي برجام را تضمين كند. امنيت خاورميانه براي اروپا بسيار مهم بوده و تلاش ما بر اين است كه با مشاركت ايران، امور خاورميانه در مسير درست خود قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون