• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4115 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳۱ خرداد

حاشيه را رها كنيد

حافظ محمد امين دهواري

علل عدم مراجعه به دادگاه، نيازمند موشكافي جامعه شناختي دارد. اطاله دادرسي و خستگي شاكيان از روند پيگيري، باورهاي غلط سنتي از موانع طرح شكايت است. حادثه تجاوز به دختران در ايرانشهر فضاي كشور را ملتهب كرده است. اقشار مختلف مردم و مسوولان كشور با حساسيت ويژه به اين موضوع واكنش نشان دادند. برخي تقاضاي اشد مجازات كردند، برخي هم به جاي مقصر دنبال افشا‌كننده جنايت هستند. چند روز ديگر احساسات مردم سرد مي‌شود و مثل صدها فجايع به فراموشي سپرده خواهد شد. عادت كرده‌ايم به‌جاي متن به حاشيه بپردازيم. به‌جاي علت و سبب هميشه دنبال معلول هستيم. هزاران ميليارد بودجه فرهنگي از بيت‌المال پرداخت مي‌شود كه صدها موسسه و بنياد مشغول فعاليت هستند. علاوه بر آن حوزه‌هاي علميه، موسسات غيردولتي كه از محل كمك‌هاي مردمي اداره مي‌شوند. سوالي در ذهن تداعي مي‌شود. بازدهي اين همه هزينه و تبليغات چيست؟به نظر مي‌رسد گام اول اشتباه است. به عنوان مثال موضوع حجاب كه مطرح مي‌شود؛ اذهان و افكار فورا به سمت زنان و دختران متمركز مي‌شود. اگر نگاه‌هاي آلوده و دل‌هاي مسموم انسان نما‌ها نبود در جامعه تجاوزي رخ نمي‌داد. در آيه حجاب، خطاب اول به مردان است. در تجاوز گناه دختران مظلوم چيست؟ در حالي كه بيشترين آسيب را دختران مي‌بينند، جامعه مدني و نهاد‌هاي دولتي و سنتي نتوانستند از زنان مظلوم حمايت كنند، از تعداد جنايات سخن نمي‌گوييم يك تجاوز هم جنايت به همه بشريت است. عدم مراجعه خانواده‌ها جدا از محدوديت‌هاي سنتي به دليل اطاله دادرسي منجر به كاهش اعتماد به سيستم قضايي شده است. صدها پرونده دليل اين مدعا است.

چند سال قبل در شهر «جالق» اتهامي مشابه عليه دو نفر مطرح شد. ظرف دو هفته رسيدگي و به اشد مجازات محكوم شدند. نيازي به تجمع و تحصن نيست. ضرورت اصلاح نوع نگاه و رويه داريم، بايد بپذيريم.

اولياي محترم، نهاد روحانيت، اساتيد دانشگاه، معلمان آموزش و پرورش و ديگر نهادهاي مسوول، در ماموريت محوله ناموفق بوده‌اند. قوه قضاييه و ‌ديگر سازمان‌ها در امور پيشگيرانه ضعيف عمل كرده‌اند.

هنر است خطاها را بپذيريم و فضاي آموزش مناسب و صحيح براي فرزندان‌مان فراهم كنيم.

وجود باند فسادي كه در ماه مبارك به بدترين جنايت دست زد و موارد مشابه از دلايل ناكامي ما در تربيت جامعه است. به جاي تاختن به همديگر چاره‌اي بينديشيم، روش‌هاي سنتي در فضاي كنوني جوابگو نيست. يكي از امكاناتي كه در اختيار فرزندان قرار مي‌دهيم پاسخ به نياز آموزش درست است.اجازه ندهيم فرزندان مورد اغفال قرار گيرند. روش‌هاي خشن تربيتي فرزندان را به سمت دست‌هاي آلوده و غلط‌انداز مي‌كشاند.

تربيت جامعه بر عهده خانواده، مدرسه، حوزه و دانشگاه است. مهارت‌هاي زندگي آموزش داده شود، ميزان جرم و جنايت كمتر مي‌شود. در خانه به پسران آموزش داده شود كه به حريم خصوصي ديگران تعرض نكنند به دختران هم آموزش داده شود كه مراقب حريم خود باشند.

خواستار برخورد سريع و اشد مجازات با جانيان نواميس مردم هستيم كه مي‌تواند يكي از راهكارهاي پيشگيرانه باشد. عضو سابق شورايعالي استان‌ها

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون