• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4117 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳ تير

ارتش سوريه حملاتي را به سمت جنوب غرب كشور آغاز كرد

آستانه تحمل امريكا

ميثم سليماني

 

 

شرايط جنگ در سوريه روند متفاوتي به خود گرفته است و دولت سوريه قصد دارد به سمت كنترل كامل اين كشور پيش برود از همين رو عمليات‌هايي را به سمت جنوب غرب اين كشور آغاز كرده است. مناطقي كه در نزديكي مرز اردن قرار دارد و منطقه مورد توافق ميان امريكا و روسيه محسوب مي‌شود كه نبايد عملياتي نظامي در آن صورت گيرد. اما با اين وجود جنگنده‌هاي سوري از روز پنجشنبه به اين مناطق با بمب‌هاي بشكه‌اي حمله كردند، اما گزارش رسانه‌هاي مختلف حاكي از آن است كه امريكا از دولت اسد خواسته است تا اين حملات متوقف شود و به نظر مي‌رسد اين اتفاق رخ داده است. ايالات متحده هشدار داد كه دولت سوريه و متحدان روسي از اين كشور خواست تا به منطقه كاهش تنش مورد توافق احترام بگذارند و نسبت به پيامدهاي جدي نقض اين توافق نيز هشدار داد. ايالات متحده دمشق را متهم كرد كه حملات هوايي، توپخانه و راكتي را به سمت اين مناطق آغاز كرده است.

دبيركل سازمان ملل متحد، آنتونيو گوترش روز جمعه خواستار پايان فوري عمليات ارتش سوريه در جنوب غربي اين كشور شد و گفت: من نگران خطراتي هستم كه مي‌تواند پس از اين حملات به وجود ‌آيد و امنيت منطقه را دچار خدشه كند. به گزارش گاردين، نيكي هيلي، سفير ايالات متحده روز جمعه اعلام كرد، كه ارتش سوريه به روشني از توافق تخطي كرده است كه مي‌تواند زندگي حداقل 11 هزار نفر را تحت تاثير قرار دهد. هيلي در بيانيه‌اي گفت: روسيه در نهايت مسوول افزايش هرج و مرج بيشتر در روسيه خواهد بود.

البته اين نگراني وجود دارد كه يك تهاجم از سمت ارتش سوريه به سمت اين مناطق تبديل به يك چالش بزرگ شود و ايالات متحده را مجبور به ورود در اين جنگ كند كه جنگ در سوريه را تعميق مي‌بخشد. جنوب غربي سوريه يكي از نگراني‌هاي استراتژيك اسراييل محسوب مي‌شود، كه در طول يك سال گذشته تمام تلاش خود را كرده كه ارتش سوريه به همراه متحدان خود نتوانند در مرزها با سرزمين‌هاي اشغالي مستقر شوند.

اما دولت سوريه نگران تروريست‌ها و شورشياني است كه در اين مناطق مستقر هستند و مي‌توانند تهديدي براي دولت مركزي باشند. تعدادي از اين حملات به شهر بصرالحرير صورت گرفته كه در منطقه شمال شرقي استان درعا واقع شده است. ديدبان حقوق بشر سوريه كه در لندن مستقر است طي گزارشي از منابع محلي اعلام كرد كه هليكوپترهاي دولت سوريه بيش از 12 بمب بشكه‌اي را در اين منطقه پرتاب كردند كه باعث تلفات و مرگ ناگهاني تعدادي از افراد شده است.

ابوبكر الحسن سخنگوي جناح شورشي جيش الثوار كه تحت پرچم ارتش آزاد سوريه فعاليت مي‌كنند، در گفت‌وگو با رويترز اعلام كرد كه اين مهمات در سه شهر و روستا ريخته شده است و سپس جنگنده‌هاي سوري به جهت ديگري رفتند. وي افزود: من معتقدم كه اين بمباران دو چيز را قصد دارد آزمايش كند، يكي استقامت مبارزان ارتش آزاد سوريه و ديگري ميزان تعهد ايالات متحده به توافق خود با روسيه در جنوب سوريه.

تلويزيون دولتي سوريه نيز روز جمعه اعلام كردند كه واحدهاي ارتش تحركات تروريست‌ها در اين منطقه را مورد هدف قرار دادند. گفتني است، دولت سوريه در حملات خود از بمب‌هاي به اصطلاح بشكه‌اي استفاده مي‌كند كه پر از مواد منفجره است و از هليكوپترها به سمت پايين ريخته مي‌شود از همين رو دقت آن بسيار پايين است از همين رو اين نگراني وجود دارد كه استفاده از اين بمب‌ها تلفات غيرنظامي را افزايش دهد. آن گونه كه شورشيان اعلام كرده‌اند جنگنده‌هاي روسي هنوز در اين عمليات شركت نكردند و اين حملات از طريق جنگنده‌ها و توپخانه‌هاي ارتش سوريه صورت گرفته است.

الكساندر لاسيپكين، سفير روسيه در لبنان با اين حال اعلام كرده است كه روسيه به دمشق كمك كرده است تا وضعيت در جنوب را بهبود ببخشد. او در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان گفت: ارتش سوريه اكنون با حمايت نيروهاي روسيه زمين‌هاي خود را در جنوب باز پس مي‌گيرد تا اقتدار دولت سوريه را بازسازي كند. وي افزود: اسراييل هيچ بهانه‌اي براي فعاليت‌ها و اقداماتي كه ما در مبارزه با تروريسم انجام مي‌دهيم ندارد.

با اين حال يك فرمانده شورشي در جنوب سوريه، ايران را متهم كرد كه تلاش مي‌كند توافقنامه منطقه كاهش تنش را از بين ببرد و ما در برابر آن مقاومت مي‌كنيم و ما داراي سلاح‌هاي بسيار زيادي هستيم. گفتني است، شورشيان و تروريست‌هاي مستقر در جنوب غرب سوريه از جمله گروه‌هايي بودند كه در طول 7 سال جنگ در سوريه از كمك‌هاي خارجي تسليحاتي و مالي بهره برده‌اند و از آن در مبارزه با دولت مركزي سوريه نيز استفاده كردند. در حال حاضر نگراني از گسترش ابعاد اين حملات وجود دارد. اگر سوريه بخواهد به پيشروي‌هاي خود در اين مناطق ادامه دهد و امريكا بخواهد به آنها واكنش نشان دهد، شرايط بسيار پيچيده‌تر از گذشته خواهد شد چرا كه در اين بين ممكن است روسيه نيز وارد ميدان شود. اكنون به نظر مي‌رسد سوريه و حتي روسيه در حال محك زدن امريكا در مقاومت در اين منطقه هستند و اينكه تا چه حد امريكا حاضر است وارد يك جنگ جدي و تمام‌عيار در اين منطقه شود.

 


مذاكره با امريكا اتلاف وقت است

بشار اسد در گفت‌وگو با شبكه‌اي روسي تاكيد كرد: بحث، مذاكره يا گفت‌وگو با دشمن يا هر فرد ديگري طبعا مثمر ثمر خواهد بود اما در شرايطي كه از زمان اولين مذاكره با امريكا در سال ۱۹۷۴ ما در هيچ موضوعي با آنها به چيزي دست نيافته‌ايم صحبت با امريكايي‌ها اتلاف وقت است. به گزارش ايسنا، بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه در گفت‌وگو با شبكه «NTV» روسيه تاكيد كرد: مشكل با روساي جمهوري امريكا اين است كه آنها تحت تاثير گروه‌هاي لابي، رسانه‌هاي اصلي، شركت‌هاي بزرگ، موسسات مالي، شركت‌هاي نفت و اسلحه‌سازي و غيره هستند. بشار اسد گفت: آماده نشست با دونالد ترامپ همانند ديداري كه ميان ترامپ و كيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي برگزار شد، است اما بر اين اساس كه هر مذاكره‌اي با دشمن، ديداري مثمرثمر باشد. وي در اين گفت‌وگو كه بخش‌هايي از آن در صفحه رياست‌جمهوري سوريه منتشر شده، گفت: آنها نمي‌توانند چيزي را بگويند كه ما دوست داريم بشنويم بلكه آنها عكس آنچه ما تمايل داريم، انجام خواهند داد. اين وضعيت كنوني است كه بدتر هم مي‌شود و ترامپ نمونه بارز آن است. رييس‌جمهوري سوريه خاطرنشان كرد، گفت‌وگو با امريكايي‌ها و بحث كردن با آنها در حال حاضر بدون هيچ دليلي و بدون هيچ نتيجه‌اي تنها اتلاف وقت است. وي افزود: گفت‌وگو با امريكايي‌ها به صرف اينكه آنها امريكايي‌ هستند ما را خوشحال نمي‌كند. ما آماده مذاكره با هر طرفي هستيم كه بحث با آن نتيجه داشته باشد. تصور نمي‌كنم سياست امريكا در آينده مورد نظر هم تغييري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون