• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4117 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳ تير

وضعيت بدني تيم ملي در گفت‌وگو با عماد مهاجري، بدنساز فوتبال

تا فينال هم به مشكل بدني برنمي‌خوريم

علي كربلايي

 

 

وضعيت بدني بازيكنان ايران در جام‌جهاني همه را متعجب كرده. بازيكنان ما پا به ‌پاي ستاره‌هاي اروپايي مي‌دوند. اين سطح از آمادگي تا به امروز در تيم ملي ايران ديده نشده بود. در هر دو بازي ايران در جام جهاني، سه بازيكني كه بيشترين دوندگي را داشتند از جمع يازده مرد ابتدايي تركيب ما بودند. به همين دليل سراغ عماد مهاجري، از بدنسازان نسل جديد فوتبال ايران، رفتيم تا درباره شرايط جسماني تيم ملي ايران با وي مصاحبه كنيم. او چند سالي در تيم پديده كار كرده و به دليل شرايط شغلي چند باري در تمرينات ريكاوري كي‌روش حضور داشته است.

 

آقاي مهاجري آمادگي بدني تيم ملي تا امروز چطور بوده؟

بگذاريد با نگاهي به گذشته وارد بحث آمادگي تيم ملي شويم. امروز مي‌بينيد ايران پاياپاي بهترين تيم‌هاي جهان درجام جهاني بازي مي‌كند. اين موضوع به برنامه‌ريزي آقاي كي‌روش برمي‌گردد. برنامه‌ريزي دقيقي كه بعد از پايان جام جهاني قبلي صورت گرفت. بعد از بازي بوسني كي‌روش متوجه شد براي اينكه بازيكنانش را براي سه بازي سخت آماده كند، نياز به اردوهاي تمريني خيلي بيشتري دارد. يكي ديگر از گزينه‌هاي كي‌روش هم اين بود كه بازيكنان را ترغيب كند به تيم‌هاي اروپايي بروند؛ حتي تيم‌هاي معمولي خارجي. اين اتفاق باعث مي‌شود آنها با به‌روزترين امكانات تمرين كنند و مربياني بازيكنان را آماده كنند كه دانش روز دارند. اگر يادتان باشد كارلوس كي‌روش بعد از قرعه‌كشي گفت كه وريا غفوري بازيكن خيلي خوب و آماده‌اي است، اما متاسفانه در برابر آلبا نمي‌تواند راهي از پيش ببرد. پس هماهنگي‌هايي صورت گرفت تا بازيكنان مد نظر مربي تيم ملي، درروزهاي بعد از بازي در خدمت تيم ملي باشند و تمرينات ريكاوري‌شان را انجام بدهند. اين فصل بازيكنان بعد از بازي‌ها يك روز تا دو روز و نيم در خدمت كي‌روش بودند و او آنها را نه‌‌تنها از نظر فيزيكي، كه از نظر رواني هم آماده مي‌كرد. اين اتفاق باعث شد تا آمادگي فيزيكي بازيكنان ليگ برتري هم به بازيكنان شاغل در اروپا نزديك‌تر بشود. مي‌بينيد كه در حال حاضر چهار بازيكن تركيب فيكس تيم ملي از ليگ برتر هستند و بهترين بازيكنان تيم هم بوده‌اند.

به نظرتان در بازي دوشنبه اتفاقات بازي با بوسني تكرار مي‌شود و بازيكنان ما از نظر فيزيكي تخليه مي‌شوند؟

بعيد مي‌دانم و مطمئنم ديگر آن اتفاقات تكرار نخواهد شد. دقت بفرماييد كه ميانگين سني تيم ملي پايين آمده و مانند چهار سال قبل فقط بازيكنان با‌تجربه در تركيب تيم نيستند. انتخاب بازيكنان و همچنين برنامه آماده‌سازي بسيار هوشمندانه بوده و در يك دوره طولاني مدت روي روان و بدن بازيكنان كار كرده‌اند. در جام جهاني قبلي بازيكنان از نظر رواني بعد از بازي با آرژانتين تخليه شدند و به نوعي برخورد مي‌كردند كه انگار واقعا آن بازي را برده‌اند. اما در اين دوره قطعا از اين خبرها نخواهد بود. بازيكنان به هيچ‌وجه جلوي اسپانيا اشباع نخواهند شد. حتي براي دور بعد هم از نظر فيزيكي و رواني مشكل خاصي نداريم. توجه بفرماييد كه قرار است در طول يازده روز سه بازي در سطح جام جهاني بكنيم و براي خوب بودن در تمام اين بازي‌ها نياز به برنامه‌اي فشرده داشتيم. ريكاوري‌هاي خوب بازيكنان تيم ملي در كوران مسابقات ليگ برتر امروز نتيجه داده است.

اگر ما واقعا اينقدر از نظر فيزيكي خوب هستيم چرا اينقدر مصدوميت داريم؟

شايد باورتان نشود، اما اين مصدوميت‌ها به علت آمادگي بيش از حد بازيكنان است. تعداد استارت‌هاي بالا و دوندگي شديد آنها را از نظر رواني و بدني در يك شرايط جديد قرار داده است. بازيكنان با توجه به سابقه ذهني‌شان وقتي در اين شرايط قرار مي‌گيرند دچار اسپاسم عضلاني و گرفتگي مي‌شوند. در حقيقت به بدن‌شان شوك وارد مي‌شود چون زير يك فشار رواني شديد هستند و بدن‌شان آنقدر آماده است كه به راحتي مي‌توانند مثل بازيكنان رئال بدوند.

اما چهار سال پيش چنين مصدوميت‌هايي نمي‌ديديم.

توجه داشته باشيد كه بازيكناني مثل جهانبخش و حاج‌صفي در ليگ‌هاي خودشان هم بازي‌هاي زياد و تحت فشاري داشته‌اند و در اروپا و با اين شرايط هم بزرگ نشده‌اند. آنها اولين‌بار در زندگي‌شان چنين فشاري را تجربه مي‌كنند و طبيعي است كه دچار مشكل شوند. جام جهاني يك تورنمنت فرسايشي است و تا انتهاي مسابقات مصدومان زيادي خواهيم داشت. اما نكته مهم اينجاست كه ما يك تركيب كامل در اختيار داريم. ديديد كه به جاي چشمي، مجيد حسيني چقدر راحت جاي او را پر كرد. حاج‌صفي مصدوم شد و ميلاد محمدي خيلي راحت به جايش بازي كرد. باز هم اگر بازيكني مصدوم شود مشكلي نخواهيم داشت و نيمكت فوق‌العاده تيم ملي مي‌تواند جاي بازيكنان اصلي را پر كند. شايد حتي با يك بازي چرخشي و بازي دادن به بازيكنان جديد براي بازي مقابل پرتغال در مرحله بعد اصلا دچار مشكل نشويم. مي‌بينيد و مي‌دانيد كه بازيكناني مانند ترابي و قدوس داريم. پژمان منتظري هم حتي عالي است.

پس اگر به مرحله بعد صعود كنيم از نظر فيزيكي مشكلي نخواهيم داشت؟

بله حتما؛ گفتم كه 23 بازيكن خوب داريم و دليل اين مساله هم تمرينات تخصصي تيم ملي است. من خودم به عنوان بدنساز با آقاي ديه‌گو كه بدنساز تيم ملي است هماهنگ كردم و با بازيكنان پديده به تمرين تيم ملي رفتم. اين تمرينات از نظر فيزيكي و رواني بازيكنان را مهياي شرايط سخت حضور در جام جهاني مي‌كنند و مي‌بينيد كه جواب هم داده است.

تعدادي از مربيان تيم‌هاي باشگاهي با اين روند آماده‌سازي مشكل داشتند.

بله، بالاخره آقاي برانكو هم كادر مجربي دارند و امكانات خوبي هم در باشگاه پرسپوليس براي ايشان ايجاد شده است. اما همه باشگاه‌ها اين شرايط را نداشتند. ديديد كه ايشان هم در نهايت از مواضع‌شان كوتاه آمدند و اعلام كردند كه از شرايط بدني ملي‌پوشان‌شان راضي هستند. تعامل بين مربيان باشگاهي و ملي باعث شد كه مشكل خاصي در روند آماده‌سازي نهايي پيش نيايد. به هر حال ما تيمي داريم كه شانس بسيار زيادي براي صعود به مرحله بعد دارد و همه مربيان و مردم از اين اتفاق خوشحال هستند. ما يك تيم صاحب‌سبك هستيم و اين موضوع به فوتبال ما اعتبار مي‌بخشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون