• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4128 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير

نقل قول

حمايت مجلس از اجراي برنامه ضربتي عليه محتكران و گرانفروشان

شهاب نادري، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درباره ايجاد آرامش در بازار گفت: بايد پذيرفت تداوم روند صعودي قيمت ارز در بازار باعث شده تمامي بازارها با التهاب جدي روبه‌رو شود كه اين موضوع معيشت خانوارها را تحت تاثير قرار داده است. مردم و اصناف مطالبات اقتصادي دارند؛ بنابراين بايد به اين مسائل رسيدگي جدي شود تا دشمنان نتوانند سوءاستفاده كنند. ايجاد بازار ثانويه ارز در صورت اعمال نظارت موثر از سوي بانك مركزي مي‌تواند از فضاي رانتي كه در بازار ارز ايجاد شده جلوگيري كند.

وي ادامه داد: اينكه برخي‌ها براي واردات كالا، ارز با نرخ دولتي دريافت كنند اما كالاهاي وارداتي را با نرخ دلار در بازار آزاد به مردم بفروشند فاجعه است.

نادري تصريح كرد: اجراي برنامه ضربتي عليه محتكران و گرانفروشان از سوي سازمان تعزيزات حكومتي اقدام خوبي است و مجلس از انجام اين مهم، حمايت مي‌كند. نتيجه اين اقدامات بايد به مردم گزارش شود. نبايد كسي به خود اجازه دهد تا اجناس را با قيمت غيرمنطقي به مردم بفروشد. علاوه بر جريمه متخلفان ارزي بايد با به نحوي برنامه‌ريزي شود كه زمينه استفاده از رانت در اقتصاد وجود نداشته باشد. به طور مثال نبايد اجازه داده مي‌شد در شرايط فعلي اقتصاد كشور، يك شخص بتواند هزاران سكه طلا خريداري كند.

خانه ملت

 


تغيير وزرا كافي نيست؛ انگاره‌ها و سياست‌ها بايد تغيير كند

حسين كنعاني مقدم، دبيركل حزب سبز: ما اكنون نيازمند تغيير در سه سطح وزرا، انگاره‌ها و سياست‌ها هستيم؛ محدود كردن تغيير به افراد، ممكن است مسكني بيش براي فروكش كردن اعتراضات مردم نسبت به شرايط اقتصادي نباشد. به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور ابتدا بايد باورها و سياست‌هايي كه تاكنون اعمال كرده را تغيير دهد. البته خوشبختانه در سخنراني‌هاي اخيرشان، يكسري از باورهايي كه غلط بوده را اعلام كردند و مواضع خوب و انقلابي گرفتند؛ چه در رابطه با رژيم صهيونيستي، چه امريكا و چه در ارتباط با جريانات سياسي داخلي كه گفتند من دست همه را مي‌بوسم كه بيايند و وحدت و انسجام را شكل بدهند. اين انگاره‌ها و بيانات، بايد در لايه‌لايه دولت، خودش را نشان دهد. من توقع داشتم كه پس از اين سخنان رييس‌جمهور، وزراي دولت هم بيايند و در رابطه با همين بيانات و مسائلي كه رييس‌جمهور گفتند مواضع انقلابي بگيرند و حمايت‌هاي خودشان را از اين سخنان اعلام كنند. به نظر مي‌رسد اگر صرفاً وزيري عوض بشود و فردي جايگزين شود كه عملكردش مورد قبول نباشد و چهره‌اي انقلابي، كارآمد و چابك نباشد، باز آش همان آش و كاسه همان كاسه است. فارس

 


ترميم كابينه احترام به افكار عمومي است

عبدالرضا هاشم‌زايي، عضو فراكسيون اميد: ترميم كابينه در شرايط فعلي آرامش را به افكار عمومي مردم باز مي‌گرداند و به نوعي احترام به مردم است. درست است كه شايد ما در اين مدت به حدي مديريت‌ها را تضعيف كرديم كه شايد ترميم كابينه در حل مشكلات چندان موثر نباشد اما همين كه به افكار عمومي مردم و نمايندگان احترام گذاشته شود اقدام مثبتي است و با توجه به بحران‌هايي كه وجود دارد اين اقدام لازم است... بنده معتقدم كه آقاي رييس‌جمهور قبل از سفر خارجي بايد اين اقدام را انجام مي‌داد و تيم اقتصادي خود را ترميم مي‌كرد و افرادي را به جاي آنها مي‌آورد كه مردم به نمايندگان نگويند كه مديريت كشور در يك چرخه آشنا مي‌گذرد و تنها افرادي از مجلس به دولت مي‌روند و از دولت به مجلس منتقل مي‌شوند. اگر تغيير كابينه اتفاق بيفتد بنده اين را به فال نيك مي‌گيرم اما اگر آقاي رييس‌جمهور اين كار را انجام ندهد مجلس مجبور مي‌شود به اين موضوع ورود پيدا كند. ايسنا

 


بهمني: استيضاح، به تنهايي مشكلي را حل نمي‌كند

محمود بهمني، عضو كميسيون اقتصاد مجلس يكي از علل مهم مشكلات اقتصادي اخير را نقدينگي موجود در كشور خواند و اظهار داشت: در پايان سال ۹۱ ميزان نقدينگي كشور ۴۳۵ هزار ميليارد تومان بود كه امروز به بيش از ۱۷۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

وي ادامه داد: اين پول مانند سيل سركش و اژدهايي است كه ما بيدارش كرديم. اين اژدها راه افتاده است و بايد با تمهيداتي جلوي اين اژدها را بگيريم. بايد تيمي تشكيل شده و مشكلات را بررسي كنند و به صورت كارشناسي در قالب اتاق فكر، تصميمات دقيق براي حل مشكلات كشور بگيرند. مصوبه اجراي اين تصميمات را هم بايد از سه قوه گرفت.

رييس پيشين بانك مركزي با اعلام مخالفت با استيضاح وزرا گفت: اگر ۱۰ بار هم وزرا تغيير كنند اما همين فكر و سياست را اجرايي كنيم فايده‌اي ندارد ما بايد سياست‌هاي‌مان را اصلاح كنيم، در تمام دنيا سياست‌هاي پولي، مالي و ارزي با يكديگر اتخاذ مي‌شود اما در كشور ما اين بسته‌هاي سياسي از يكديگر جداست. مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون