• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4128 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۶ تير

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان:

خط آبرساني غدير در آبادان و خرمشهر به ازاي هر نفر 400 ليتر آب به تصفيه خانه تحويل مي‌دهد

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: خط اول غدير به ازاي هر نفر 400 ليتر آب تحويل مي‌دهد و خط دوم به عنوان پدافند غير عامل كشيده شد تا در صورت بروز مشكل در يك خط، آب شهرها از طريق خط دوم تامين شود.

به گزارش شبكه خبري سازمان آب و برق خوزستان، «محمدرضا شمسايي» در آيين بهره‌برداري آزمايشي از خط دوم آبرساني غدير كه شامگاه 13 تيرماه در منطقه ام‌الدبس برگزار شد، اظهار كرد: در كشور از نظر تامين آب به ازاي هر نفر به طور متوسط 180 ليتر در شبانه‌روز آب مصرف مي‌شود، در آبادان و خرمشهر به ازاي هر نفر 400 ليتر به تصفيه خانه تحويل داده مي‌شود، اما شبكه‌ها مشكل فرسودگي دارند و تغيير تمام اين شرايط زمان مي‌طلبد كه به مرور شركت آب و فاضلاب آنها را اصلاح خواهد كرد.

وي تصريح كرد: طرح غدير چيزي در حدود 6 هزار ميليارد تومان هزينه نياز دارد و هنوز بخش‌هاي زيادي از اين طرح باقي مانده است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: حدود 10 سال پيش تمام آب شرب شهرها و روستاها از رودخانه‌هايي كه از شهرها عبور مي‌كنند تامين مي‌شد، اما به مرور به دليل ورود زه آبهاي كشاورزي آب شور و لازم شد كه آب از بالادست سدها به شهرها منتقل شود. وي با اشاره به اينكه اين پروژه‌ها از سال 1387 شروع شد، اما عمده كارهايي كه انجام شد به پنج سال اخير باز مي‌گردد، افزود: تنها در طرح غدير تا به حال حدود 1800 ميليارد تومان طي چند سال گذشته هزينه شده است.

شمسايي ادامه داد: اين طرح بسيار بزرگ است و طبق آن استان به چند منطقه تقسيم شده است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه كرد: طرح غدير بخشي از شهرهاي شمالي، مركزي و جنوبي استان (حدود 55 درصد جمعيت استان) را پوشش مي‌دهد و مابقي مناطق استان يعني شهرهاي شمال شرق (حدود 7 شهر و 700 روستا) و شهرهاي جنوب شرق استان از دو طرح ديگر تامين آب مي‌شوند. اجراي طرح در شهرهاي شمال شرق كه شامل ايذه و باغملك و چند شهر و چند 100روستا است نيز آغاز شده است و مناقصه طرح مربوط به مناطق جنوب شرق نيز در حال برگزاري است و به زودي در اين بخش نيز اجرا خواهد شد.

شمسايي با بيان اينكه در بخش آبرساني در پنج سال اخير به جز طرح غدير تا به حال 2 هزار و 224 ميليارد تومان هزينه شده است، عنوان كرد: طرح غدير چيزي در حدود 6 هزار ميليارد تومان هزينه نياز دارد و هنوز بخش‌هاي زيادي از اين طرح باقي مانده است. مناطق خرمشهر، آبادان و شادگان به دليل اينكه در انتهاي رودخانه‌ها قرار دارند و كيفيت آب در اين مناطق به خصوص در سال‌هاي اخير بسيار نامناسب است در اولويت قرار داده شده‌اند.

وي افزود: در حال حاضر 85 درصد از آب اهواز و تمام آب شهرهاي دشت آزادگان، حميديه، بستان، سوسنگرد و هويزه از غدير تامين مي‌شود. خط انتقال شهرهاي آبادان و خرمشهر نيز كشيده شده است و در آبادان با همان خط قبلي حدود 400 ليتر به ازاي هر نفر به تصفيه خانه تحويل داده مي‌شود.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان كرد: علت مشكلاتي كه در برخي از شهرها ايجاد شده است فرسودگي برخي از خطوط است كه در طول دو سال گذشته كارهاي خوبي در آن بخش انجام شده است؛ البته به اين معنا نيست كه تمام مشكلات حل شده است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اينكه دولت فروردين سال گذشته اعتبارات مربوط به طرح‌هاي آبرساني جديد استان خوزستان را تصويب كرد، گفت: خردادماه سال گذشته اجراي عمليات آغاز شد و ظرف يك سال قرارگاه خاتم 90 كيلومتر خط انتقال با قطر دو هزار ميلي متر را به پايان رساند. البته طرح غدير همچنان ادامه دارد و در بخش‌هاي شمالي استان هنوز كارهاي زيادي براي انجام شدن باقي مانده است.

شمسايي ادامه داد: دولت طي يك‌سال گذشته حدود 1200 ميليارد تومان اعتبار داده است كه رقم بسيار مناسبي است. تاكنون 1800 ميليارد تومان در طرح غدير هزينه شده و حدود 6000 ميليارد تومان لازم است تا تمام طرح به انجام برسد. در كوتاه‌مدت آبرساني از سد كرخه، آب تمام شهرها را تامين مي‌كند و در آينده با احداث آبگير سد دز، تامين آب از طريق آن انجام خواهد شد كه كيفيت آب مناسب‌تري دارد.

 

با حضور وزير نيرو انجام شد؛

بهره‌برداري آزمايشي از خط دوم آبرساني غدير براي تامين آب شرب 3 شهر خوزستان/ تامين 100 درصدي آب شرب آبادان و خرمشهر از سد كرخه

خط دوم آبرساني غدير براي تامين آب شرب شهرهاي آبادان، خرمشهر و شادگان با حضور وزير نيرو به صورت آزمايشي آبگيري و وارد مدار بهره‌برداري شد.

به‌گزارش شبكه خبري سازمان آب و برق خوزستان، سرانجام فعاليت شبانه‌روزي و جهادي تلاشگران صنعت آب خوزستان به ثمر نشست و خط دوم آبرساني غدير دو روز قبل از موعد مقرر تكميل و آماده آبگيري شد و رضا اردكانيان وزير نيرو نيز در سفر به خوزستان بهره‌برداري آزمايشي اين خط را كليد زد. مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان درباره اين خط آبرساني اظهار داشت: با به مدار آمدن پمپ پنجم ايستگاه پمپاژ ام‌الدبس5/ 1مترمكعب در ثانيه به ظرفيت اين ايستگاه افزوده شد و آب وارد خط دوم غدير شده است.

محمدرضا شمسايي ادامه داد: با اجراي 90 كيلومتر لوله فولادي با قطر 2 هزار ميليمتر كه اجراي آن 10 ماه به طول انجاميد، آب باكيفيت و با كدورت مناسب از سد تنظيمي كرخه به طور مستقيم به شهرهاي آبادان، خرمشهر و شادگان و روستاهاي اين شهرستان‌ها انتقال يافت.

وي تصريح كرد: با اجراي اين خط 40 هزار مترمكعب به ظرفيت آب شرب آبادان، 20 هزار مترمكعب به خرمشهر و 45 هزار مترمكعب به ظرفيت تامين آب شرب شادگان افزوده شد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بيان اينكه پيش از اين فقط 30 درصد از آب شرب شهرهاي آبادان و خرمشهر از ايستگاه قيصريه تامين مي‌شد، ادامه داد: با بهره‌برداري اين خط 100 درصد آب شرب اين شهرها از خط غدير تامين خواهد شد.

 

 

استاندار خوزستان: دولت اگر وعده‌اي مي‌دهد در راستاي تحقق آن وعده مي‌ايستد

استاندار خوزستان گفت: خط دوم طرح غدير نشانه كارآمدي نظام و دولت است، برخي تلاش كردند طور ديگري نشان دهند اما ما سكوت كرديم تا التهاب ايجاد نشود.

به گزارش شبكه خبري سازمان آب و برق خوزستان، «غلامرضا شريعتي» در آيين بهره‌برداري آزمايشي از خط دوم آبرساني غدير كه شامگاه 13 تيرماه در منطقه‌ام الدبس برگزار شد، اظهار كرد: اين پروژه علاوه بر نماد وحدت و همدلي، نماد توانايي است.

وي افزود: تلاش بر اين بود كه چون آب شرب شهرهاي آبادان و خرمشهر با مشكل مواجه است نشان از ناكارآمدي نظام و دولت تلقي شود، اما اين كار از يك سال قبل شروع شده است. اسفند سال 95 كه رييس‌جمهور به اهواز آمد و مشكل آب را با ايشان مطرح كردم، خواستم هديه سفرشان را حل مشكل آب خوزستان قرار دهند و ايشان هم قول دادند مشكل حل شود و فروردين 96 مصوبه مهم براي حل مشكلات زيرساخت‌هاي استان تصويب شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: اين مصوبه شامل ريزگردها، فاز دوم طرح 550 هزار هكتاري و حقابه تالاب‌ها بود. اين كار بطور استاندارد حداقل دو سال و نيم زمان مي‌برد كه 95 كيلومتر لوله كشي كار شود، اما همه دست به دست دادند و كار در 12 ماه انجام شد.

شريعتي تصريح كرد: اين كار بزرگ نشان از كارآمدي و هماهنگي مجموعه‌هاي مختلف است كه جا دارد از همه از راس دولت تا سازمان آب و برق، قرارگاه خاتم‌الانبياء، نمايندگان و... قدرداني كنم. اميدوارم با همدلي و همراهي در ادامه اين كار، يعني تامين آب شرب مردم استان از سد دز را انجام دهيم كه خط لوله آن خريداري و تامين شده و ساير قسمت‌ها شامل خط دوم اهواز، شوش و تصفيه خانه‌ها نيز به سرعت انجام خواهد شد تا اين وعده دولت نيز به مردم استان عملي شود.

وي عنوان كرد: با اين كار مشكل تامين آب شرب آبادان، خرمشهر، شادگان، دارخوين و مينوشهر مرتفع مي‌شود تا بتوانيم تا افق 1425 دغدغه را بطور كامل رفع كنيم و بتوانيم رضايت مردم را از نظام و دولت ايجاد كنيم.

استاندار خوزستان بيان كرد: در اين پروژه مساله‌اي كه بارز بود، دوئلي بين طرفداران دولت و مخالفان آن بود بر سر اين موضوع كه در 15 تيرماه آبرساني انجام شود. من تاكيد كردم كه اين كار انجام شود تا اينكه دو روز قبل از تاريخ اعلام شده كار به اتمام رسيد و مردم مي‌بينند دولت اگر وعده‌اي مي‌دهد در راستاي تحقق آن وعده مي‌ايستد.

 

اردكانيان در آيين بهره‌برداري آزمايشي خط دوم آبرساني غدير: طرح آبرساني غدير نماد توانمندي و همدلي ميان ملت و دولت است

وزير نيرو با اشاره به نقش نمادين طرح آبرساني غدير در توانمندي و همدلي ميان ملت و دولت، گفت: ما همه با هم به گونه‌اي فعاليت خواهيم كرد كه يك رژيم جعلي با 70 سال قدمت نتواند به ملتي كه بيش از سه هزار سال سابقه مديريت آب دارد، درس بدهد.

به گزارش شبكه خبري سازمان آب و برق خوزستان، رضا اردكانيان شامگاه چهارشنبه در آيين بهره‌برداري آزمايشي خط دوم آبرساني غدير براي تامين آب شرب شهرهاي آبادان، خرمشهر و شادگان با بيان اين مطلب افزود: دست اندركاران اين پروژه شبانه روز بدون وقفه تلاش كردند تا اين طرح به مرحله نهايي برسد، بنده نيز شبانه به محل اين پروژه آمده‌ام تا به همان شيوه از زحمات اين عزيزان تشكر كنم.

وي با تاكيد بر اينكه مساله آب همواره داراي اهميت حياتي بوده است، ادامه داد: اين موضوع در شرايط فعلي كه در اغلب نقاط كشور با كاهش ويژه بارندگي روبه‌رو هستيم از ارزش بسيار مهمي برخوردار است. وزير نيرو با بيان اينكه ارتقاي سطح رضايت‌مندي مردم، يك هدف مشترك در كشور است، عنوان كرد: تمامي انتقادات و تذكرات دوستانه و برادرانه به دليل امنيت مردم و توسعه كشور است، اما مي‌بايست مسائل را مطابق با آستانه تحمل مردم گوشزد كنيم. اردكانيان در پايان گفت: اميدواريم بتوانيم در قالب اين طرح، آبرساني به روستاها نيز همچون شهرها زودتر از موعد پيش‌بيني شده به نتيجه برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون