• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4129 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۷ تير

براي رفع مشكل شوري و كمبود آب در روستاها

خط لوله غدير2 به روستاهاي شرق خرمشهر متصل مي‌شود

گروه اجتماعي| با اتصال آزمايشي آب خط لوله غدير2 به شبكه آبرساني آبادان و خرمشهر كيفيت آب شرب در اين شهرها تا حد زيادي بهبود يافته است. موسي حسيني، يكي از شهروندان ساكن خرمشهر در گفت‌وگو با «اعتماد» در اين باره گفت: «وضعيت شوري آب خيلي بهتر شده ولي هنوز به مرحله مطلوب نرسيده است.» همين نكته را برخي شهروندان ساكن آبادان هم در گفت‌وگو با «اعتماد» تاييد كرده‌اند.

در همين حال يكي از مسوولان خرمشهر كه نخواست نامش درج شود در توضيح وضعيت موجود به «اعتماد» گفت: «شوري آب خيلي بهبود يافته اما براي رسيدن به وضعيت كاملا مطلوب حدود دو تا سه هفته زمان نياز است. » او در عين حال تاكيد كرد كه يكي از دلايل كاهش كيفيت آب به مساله فرسوده بودن شبكه آبرساني داخل شهر مربوط است كه با اصلاح آن وضعيت آب بسيار مطلوب خواهد شد. هر چند خط لوله غدير2 به شهرهاي آبادان و خرمشهر آب شرب اين شهرها را بهبود داده اما اين خط لوله هنوز به برخي ايستگاه‌هاي پمپاژ آب‌رساني روستاها متصل نشده است.

به همين دليل براي جبران مشكلات، توزيع آب بسته‌بندي و از طريق تانكر در روستاهاي خرمشهر هم سرعت گرفته است تا از مشكلات ساكنان مناطق حومه شهر و روستاهايي چون: «عريض»، «سرهانيه»، «قصبه منيعات»، «منيخ» و... كاسته شود. عيسي شرجي، رييس شوراي بخش مركزي خرمشهر، درباره آخرين وضعيت آبرساني به روستاهاي خرمشهر به «اعتماد» گفت: «بخش مركزي خرمشهر از سه حومه غربي و شرقي و حومه غرب كارون تشكيل شده است. در حال حاضر وضعيت روستاهاي حومه غرب كارون وضعيت بهتري دارد. زيرا از سه ايستگاه پمپاژ آب آشاميدني اين روستاها تامين مي‌شود هر چند از نظر كمي ممكن است مشكلاتي وجود داشته باشد. رييس شوراي بخش مركزي خرمشهر افزود: «اكثر روستاهاي حومه غربي و شرقي هم از همان آبي استفاده مي‌كنند كه اداره آبفاي خرمشهر به شبكه آبرساني شهر تحويل مي‌دهد.» به گفته شرجي قرار است خط لوله غدير دو به ايستگاه «حفار شرقي» هم متصل شود تا مشكل روستاهاي حومه شرقي خرمشهر رفع شود. مردم در روستاهاي «حفار شرقي»، «معمره صنگور»، «قصبه منيعات» و «منيخ» اين روزها با مشكلاتي روبه رو هستند چون كه آب مصرفي اين روستاها از كانال ژيان (رود كارون) تامين مي‌شود و به دليل نفوذ آب خليج‌فارس ميزان شوري‌اش بالاست. اما رييس شوراي بخش مركزي خرمشهر مي‌گويد: «با اتمام طرح اتصال خط لوله انتقال آب غدير2 به ايستگاه پمپاژ حفار شرقي آب خط غدير2 به اين روستاها متصل مي‌شود. شرجي به «اعتماد» گفت: «با توجه به قول مسوولان احتمالا اين طرح تا پايان تيرماه به نتيجه مي‌رسد.» كمبودهاي آب شرب شيرين در روستاهاي خرمشهر موجب شد تا فعالان اجتماعي هم به كمك دستگاه‌هاي دولتي بيايند. غلامرضا اقليما، فعال اجتماعي در خرمشهر يكي از كساني است كه با همراهي جمعي از خيران مسووليت بخشي از اين كمك‌رساني را بر عهده دارد او درباره شرايط كنوني روستاهاي خرمشهر به «اعتماد» گفت: «تاريخ دقيق اتصال خط لوله غدير به شبكه آبرساني روستاهاي خرمشهر هنوز معلوم نيست ولي خط لوله‌اي كه به سمت روستاهاي شرق خرمشهر كشيده شده پيشرفت خوبي دارد فعلا اما با توزيع آب معدني سعي مي‌كنيم به مردم روستاها كمك كنيم.» اقليما با اشاره به اينكه شماري از تشكل‌ها و دستگاه‌هاي دولتي در زمينه توزيع آب معدني به روستاييان فعال هستند؛ بي‌نظمي در توزيع آب را يكي از مشكلات فعلي كمك رساني‌ها قلمداد كرد و گفت: «بهتر اين است كه تشكل‌هاي مردمي و دستگاه‌هايي كه در روستاها آب توزيع مي‌كنند براي اين كار با هم هماهنگ باشند و اين كار به طور منظم انجام شود تا همه مردم به نسبت مناسب از آب توزيع شده بهره‌مند شوند.» پيش از اين ستاد اجرايي فرمان امام(ره) هم از تهيه 100 مخزن 10هزار ليتري آب براي روستاهاي خرمشهر خبر داده بود. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» يك تفاهمنامه همكاري ميان ستاد اجرايي فرمان امام با فرمانداران شهرستان‌هاي خرمشهر و آبادان امضا شده و بر اساس آن 100 مخزن 10هزار ليتري آب شرب با در نظر گرفتن همه استانداردهاي فني و بهداشتي به دهياران روستاها تحويل داده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون