• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4130 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير

حمله مجدد اسراييل به پايگاه تي4 سوريه

اسراييل بار ديگر مناطقي را در خاك سوريه هدف قرار داده است. نيمه‌شب يكشنبه خبرگزاري رسمي سوريه سانا و تلويزيون دولتي اين كشور خبر دادند كه چندين موشك از جنگنده‌هاي اسراييلي به سمت پايگاه هوايي T4 در استان حمص شليك شده‌اند. خبرگزاري سوريه در گزارش خود مدعي شده است كه پدافند هوايي سوريه اين موشك‌ها را رهگيري و منهدم كرده است، اما همزمان شبكه خبري الجزيره گزارش داده است كه دست كم 6 موشك به پايگاه هوايي T4 اثابت كرده‌اند و خساراتي برجا گذاشته‌اند. با اين حال خبرگزاري رسمي سوريه در گزارش خود مدعي شده است كه تمامي موشك‌هاي شليك شده را رهگيري و سرنگون كرده و همچنين يكي از جت‌هاي جنگنده اسراييل را نيز هدف قرار داده است. گروه مخالف دولت ديدبان حقوق بشر سوريه مستقر در لندن هم ادعا كرده است كه در اين حمله تعدادي از «نيروهاي ايراني» و «نيروهاي تحت حمايت ايران» در اين پايگاه حضور داشته‌اند و احتمالا بر اثر اين حمله تعدادي تلفات به جا مانده است. روزنامه اسراييلي جروزالم پست در گزارشي مي‌نويسد كه اين موشك از طريق جنگنده‌هايي شليك شده‌اند كه با استفاده از آسمان اردن و از فراز پايگاه نظامي تنف در استان ديرالزور كه در اختيار نيروهاي امريكايي است موفق شده‌اند به آسمان سوريه نفوذ كنند و پايگاه T4 را هدف قرار دهند. اين اولين‌بار نيست كه اسراييل به اين پايگاه هوايي در استان حمص سوريه حمله مي‌كند. اسراييل مدعي است كه اين حملات به عمق خاك سوريه را براي مقابله با حضور نظامي ايران در خاك سوريه انجام مي‌دهد. در حمله پيشين رژيم صهيونيستي به پايگاه T4 در ماه آوريل، گزارش‌هايي مبني بر شهادت 7 تن از مستشاران نظامي ايران در سوريه منتشر شد. بر اساس گزارش ميدل ايستاي، يك سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي حاضر به تاييد حمله اسراييل به پايگاه T4 نشد و گفت: «ارتش اسراييل در مورد ادعاهاي رسانه‌هاي خارجي اظهارنظر نمي‌كند.» رژيم صهيونيستي معمولا حاضر به پذيرش مسووليت حملات خود به خاك سوريه نمي‌شود، اما همواره ادعا مي‌كند كه از هر وسيله‌اي براي جلوگيري از حضور نظامي ايران در خاك سوريه استفاده خواهد كرد. در حمله ماه آوريل به پايگاه هوايي T4 يك مقام بلندپايه ارتش رژيم صهيونيستي در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك تايمز مسووليت اسراييل در اين حمله را تاييد كرده‌بود و ادعا كرده‌بود: «اين اولين‌بار بود كه ما به يك تاسيسات و پرسنل نظامي در حال عمليات ايراني حمله مي‌كرديم.»

به گزارش فارس، ژنرال «عاموس يادلين» رييس پيشين اطلاعات ارتش رژيم صهيونيستي روز دوشنبه ادعا كرد تقابل نظامي بين اسراييل و ايران هنوز پايان نيافته است. يادلين در صفحه شخصي توييتر خود با اذعان به حمله بامدادي جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به پايگاه هوايي تي4 در سوريه، گفت: «اين مساله نشان مي‌دهد درگيري بين ايران و اسراييل هنوز ادامه دارد.» وي با ادعاي اينكه تقابل بين تلاش ايران براي تثبيت حضور نظامي در سوريه و عزم اسراييل براي ممانعت از آن ادامه دارد، افزود: «پيشروي نيروهاي سوري در جنوب و ضعف بازدارندگي اسراييل در غزه، در صدر عناوين اخبار است. اما تهديد آنها، با خطر افزايش توانمندي‌هاي نظامي ايران در سوريه قابل قياس نيست.» اين ژنرال بازنشسته صهيونيست، تحليل كرد كه تداوم حملات هوايي رژيم اسراييل به سوريه دليلي بر بي‌تمايلي يا ناتواني روسيه در محقق كردن درخواست اسراييل براي خارج كردن ايران از سوريه است.

يادلين كه رياست انديشكده مطالعات امنيت داخلي رژيم صهيونيستي را نيز برعهده دارد، مدعي شد كه ماموريت متوقف كردن تثبيت حضور نظامي ايران فقط بر عهده اسراييل است، فارغ از اينكه واشنگتن و مسكو كاري انجام دهند يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون