• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4130 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۹ تير

درخواست 50 نماينده مجلس براي اجراي آزمايشي لايحه حمايت از حقوق كودكان

ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با تشريح موانع موجود بر سر راه تصويب لايحه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان مي‌گويد قرار است اين لايحه به صورت آزمايشي اجرا شود بنابراين تا يك‌ماه و نيم آينده تبديل به قانون مي‌شود. وي افزود: «لايحه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان از مجلس هشتم تاكنون در دستور كار قرار دارد و هنوز به سرانجام نرسيده است و اگر به همين رويه ادامه پيدا كند تا يك سال ديگر هم ممكن است رسيدگي به آن طول بكشد. اگر بخواهيم لايحه مذكور در نوبت صحن علني قرار بگيرد، بسيار طولاني مي‌شود و شايد نوبت رسيدگي به آن در مجلس دهم نرسد اما با توجه به اينكه لابحه حمايت از حقوق كودكان بسيار اهميت دارد حتما نياز داريم تا اين لايحه هرچه سريع‌تر قانون شود، بنابراين با توجه به حساسيت موضوع 50 تن از نمايندگان مجلس درخواست كردند تا اين لايحه به‌صورت آزمايشي در قالب اصل 85 به تصويب برسد.»

نماينده مردم نجف‌آباد در مجلس با تاكيد بر اينكه اجراي لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در وضع كنوني يكي از واجبات است، افزود: «يكي از مزايايي كه اصل 85 براي اجراي لايحه حمايت از كودكان دارد اين است كه كميسيون حقوقي و قضايي مجلس سريعا لايحه را به شوراي نگهبان ارسال مي‌كند و تا يك‌ماه و نيم آينده تبديل به قانون مي‌شود. با اجراي آزمايشي اين لايحه مي‌توانيم با يك ماده واحده آن را تبديل به قانون كنيم و پس از آن ظرف مدت پنج سال معايب آن را شناسايي كنيم. قانون مجازات اسلامي و آيين دادرسي كيفري هم به صورت آزمايشي اجرا شدند.»

اين نماينده مجلس درباره موانع موجود بر سر راه لايحه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان گفت: «اولين مانعي كه بر سر راه اين لايحه وجود دارد اين است كه در صحن علني نوبت بررسي به آن نمي‌رسد چرا كه حجم لوايح و طرح‌هاي در دستور كار مجلس بالاست و فرصت بررسي لايحه مذكور در اين دوره از مجلس نمي‌رسد. دومين مانع اين است كه تعداد ماده‌هاي اين لايحه زياد است و سوم اينكه اگر به شوراي نگهبان ارسال شود و اين شورا به لايحه ايراد بگيرد، روند تصويب آن بسيار طولاني مي‌شود. قطعا در وضع فعلي كه شاهد اتفاقات زيادي پيرامون كودك‌آزاري هستيم كه اجراي لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان مي‌تواند براي حفاظت و تامين امنيت كودكان و نوجوانان تاثيرگذار باشد. انتقاداتي به اجراي آزمايشي اين لايحه شده اما بايد گفت اين موضوع به نفع كودكان و نوجوانان است و اجراي آزمايشي و دايمي آن باهم تفاوتي ندارد چرا كه در هر دو حالت قانون است و ضمانت اجراي يكساني دارد.» پانا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون