• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4131 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۰ تير

طاعون نشخواركنندگان 50 راس از حيات وحش كرمان را تلف كرد

انتظار براي تشكيل ستاد بحران

گروه اجتماعي| با از بين رفتن بيش از 50 راس كل و بز و قوچ و ميش وحشي در پارك ملي خبر زنگ خطر شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان و تهديد حيات گونه‌هاي حيات وحش ايران در اين منطقه به صدا درآمد. «ديد‌بان محيط زيست ايران» به نقل از اداره كل حفاظت محيط زيست استان خبر داده كه پس از نمونه‌برداري كارشناسان دامپزشكي از لاشه حيوانات تلف شده، ابتلاي آنها به بيماري طاعون نشخوار‌كنندگان (ppr) تاييد شده است.

بنا به گزارش‌هاي علمي دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشكي، بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك (PPR)، بيماري ويروسي مسري‌اي است كه در ميان حيوانات اهلي، گوسفند و بز به آن مبتلا مي‌شوند. اين بيماري در گله‌هايي كه سابقه واكسيناسيون يا ابتلا به بيماري ندارند مي‌تواند 80 تا 90 درصد دام‌ها را مبتلا كند و 50 تا 80 درصد مبتلايان را به كام مرگ بكشد.

طاعون نشخواركنندگان كوچك از سال 1373 در ايران مشاهده شده است. يكي از جدي‌ترين سوابق شيوع بيماري در ايران به سال‌هاي 1379و1380 باز مي‌گردد كه مواردي از شيوع اين بيماري در كل و بزهاي وحشي پارك ملي كوير مشاهده شده است.

ورود دام آلوده به كشور و تماس حيوانات با منابع آلوده در زمان جابه‌جايي و حمل و نقل مانند استفاده از آب و غذاي دام‌هاي تجاري و كوچ‌رو از جمله عوامل شيوع اين بيماري است. بيم آن مي‌رود كه با توجه به رونق صنعت دامپروري در شهرستان بافت در استان كرمان كه پارك ملي خبر هم در آن منطقه واقع شده است؛ بيماري شيوع پيدا كند. «رضا جزيني‌زاده» مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمان، هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با قبول اين نگراني از تشكيل كارگروه بحران و سم پاشي آبشخورها براي پيشگيري از شيوع بيماري خبر داد: «پارك ملي خبر از نظر تنوع زيستي و حيات وحش بسيار اهميت دارد و از همين رو تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه از شيوع بيماري و تشديد بحران تلفات حيات وحش جلوگيري كنيم.» به گفته جزيني‌زاده در صورت غفلت دستگاه‌هاي دولتي از بحران كنوني، شيوع بيماري مي‌تواند تبعات جبران‌ناپذيري به جا بگذارد. مديركل حفاظت محيط زيست از تشكيل نشدن جلسه ستاد بحران در استانداري كرمان درباره اين موضوع، انتقاد كرد و گفت: «متاسفانه مسوولان برخي دستگاه‌ها تصورشان از بحران محدود به زلزله و سيل است در صورتي كه شيوع همين بيماري مي‌تواند موجب نابودي حيات وحش در پارك ملي خبر شود.» جزيني‌زاده در عين حال از «مساعدت و پيگيري» فدايي، سرپرست استانداري كرمان در‌اين‌باره خبر داد: «با توجه به حمايت و دستور جناب آقاي دكتر فدايي اميدواريم ظرف روزهاي آينده دستگاه‌هاي ديگر مانند جهاد كشاورزي و دامپزشكي با امكانات بيشتري براي واكسيناسيون دام‌هاي اهلي پيرامون پارك ملي و ساير اقدامات حفاظتي بسيج شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون