آيا ساختار سياسي به يك مجلس ديگر محتاج است؟
«در نظام دو پارلماني يك نهاد ديگر در كنار مجلس اضافه ميشود و مجموعه اين دو را پارلمان ميگويند كه البته اين راهكار را خيلي مفيد نميدانم چون مشكل ما اين نيست كه يك نهاد كم داريم بلكه مشكلمان باورمندي به قوانين و مقررات است. اگر بتوانيم يك مجلس قوي از ابتدا داشته باشيم كه به هر حال بتواند صلاحيتهاي خودش را به موقع و به درستي اعمال كند، ديگر نيازي به مجلس دوم نيست.» عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته در مصاحبهاي با خبرآنلاين با بيان اين جملات مخالفت صريح خود با تشكيل مجلس دوم را اعلام كرد. مدتي است برخي از فعالين سياسي محافظهكار به دليل آنچه به زعم آنان ناكارآمدي مجلس و نمايندگان است موضوع تشكيل مجلس دوم را مطرح كردهاند كه اين موضوع واكنش سخنگوي شوراي نگهبان را به همراه داشت. از ميان فعالين سياسي متقاضي تشكيل مجلس دوم ميتوان به محمدرضا باهنر اشاره كرد. محمدرضا باهنر در تيرماه سال 96 و 97 دو مرتبه موضوع تشكيل مجلس دوم را مطرح كرده و ميتوان گفت كه تيرماه براي او زمان مناسبي براي تشكيل مجلس دوم است. باهنر در اين زمينه استدلالهاي خاص خود را دارد. او در تيرماه 96 در ديدار با نمايندگاني از انجمن انديشه و قلم چند بار بر لزوم اداره كشور با سيستم دومجلسي تاكيد كرد. او گفت: «در بسياري از مسائل دچار مشكل هستيم؛ يعني برخي ساختارها دچار مشكل است. من 27 سال در مجلس حضور داشتم و بايد تعصب داشته باشم، اما بايد واقعيتها را بيان كرد. مدتهاست كه معتقدم كشور را نميتوان با يك مجلس اداره كرد؛ آن هم چه مجلسي!» اكنون كه بيش از يك سال از اين اظهارنظر گذشته است، او در 13 تيرماه امسال در مصاحبهاي با روزنامه آرمان بارديگر بر موضع خود تاكيد كرد و گفت: «بنده به عنوان فردي كه هفت دوره به عنوان نماينده در مجلس حضور داشتهام امروز به اين نتيجه رسيدهام كه با يك مجلس نميتوان كشور را اداره كرد و ما به دو مجلس نياز داريم. در شرايط كنوني نمايندگان مجلس به دنبال مطالبات منطقهاي، قومي، جنسيتي و قشري هستند و آنچه كمتر مورد توجه قرار ميگيرد منافع ملي است. به همين دليل نيز قانون اساسي بايد اصلاح شود و دو مجلس سنا و شوراي اسلامي در كنار هم تشكيل شود. اگر اين مساله محقق شود يك مجلس مسووليت تحقق منافع ملي را برعهده خواهد داشت و يك مجلس نيز به دنبال مطالبات منطقهاي خواهد بود.» جريان محافظهكار در كشور بر ضرورت تشكيل مجلس دوم اتفاق نظر داشته و حتي تصوير روشني از آن دارند. اين جريان معتقد است مجمع تشخيص مصلحت نظام ميتواند نقش مجلس دوم در كشور را ايفا كند. سيد فاضل موسوي، عضو سابق كميسيون اصل 90 در دوره هشتم مجلس، آبان ماه 95 در مصاحبهاي با خبرآنلاين با اشاره به آنكه قرار بوده مجمع تشخيص مصلحت مجلس دوم باشد، گفت: «هنگام بازنگري قانون اساسي در دهه شصت بين بزرگان نظام بحث تبديل نظام پارلماني به دومجلسي مطرح شد اما آن زمان برخي آقايان نظرها را به اين سمت سوق دادند كه به جاي مجلس دوم مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل شود، در واقع قرار بود مجمع تشخيص مصلحت نظام كاري مثل مجلس دوم انجام دهد اما جايگاه قانوني مجمع تشخيص مصلحت آنقدر نيست كه بتواند مجلس دوم براي كشور باشد. حالا بايد آسيبشناسي كرد مجمع تشخيص مصلحت نظام چقدر توانست آن نقشي كه برايش متصور بودند را ايفا كند.» آيتالله هاشميشاهرودي، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در بهمن ماه 96 با حضور در يك برنامه تلويزيوني ضمن اشاره به نقش مجمع تشخيص به عنوان مجلس دوم گفت: «مدتي است مطرح است كه در بازنگري قانون اساسي كشور ما همانند برخي كشورهاي دو مجلسي، با دو مجلس اداره شود؛ هماكنون نيز ميتوان گفت كه مجمع تشخيص مصلحت نظام مقدار مهمي از وظايف مجلس سنا در نظامهاي دومجلسي را انجام ميدهد.» دومجلسي شدن كشور واكنشهاي مختلفي را به همراه داشته است.