• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4136 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير

رخداد

بهاي سكه نزولي شد

قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد كه در 2 روز گذشته بالا رفته بود ديروز (دوشنبه) در بازار آزاد با فرارسيدن زمان عرضه پيش فروش، 35 هزار تومان كاهش يافت و به 2 ميليون و 795 هزار تومان رسيد. فعالان بازار سكه و طلا، فرا‌رسيدن زمان عرضه سكه‌هاي پيش فروش شده و نيز اعلام تصميم مسوولان مبني بر ضرورت ماليات ستاني از كساني كه در حجم بالا در بازار مسكوكات طلا خريد و فروش مي‌كنند، به عنوان عوامل كاهش قيمت ارزيابي مي‌كنند. عرضه سكه‌هاي پيش فروش شده در سر رسيد سه ماهه از امروز (26 تيرماه) در شعب بانك ملي ايران آغاز مي‌شود؛ در اين مرحله قرار است حدود 666 هزار و 500 قطعه سكه تحويل خريداران شود.

بانك مركزي به عنوان متولي بازار سكه طلا، از بهمن ماه پارسال در سه مرحله اقدام به پيش‌فروش سكه تمام بهار آزادي كرد و در مجموع حدود هفت ميليون و 650 هزار قطعه تمام بهار آزادي پيش فروش شد كه تا سال 1399 به تدريج در سررسيدهاي خود به خريداران در قالب سكه فيزيكي تحويل مي‌شود. نخستين مرحله تحويل سكه‌ها كه سررسيد آنها يك ماهه بود، اواخر ارديبهشت ماه به سر آمد و حدود 799 هزار قطعه سكه به خريداران عرضه شد، اما نوبت عرضه سكه‌هاي سررسيد سه ماهه از امروز آغاز مي‌شود.

بنابراين در مجموع تا پايان امسال پنج ميليون و 900 هزار قطعه سكه روانه بازار مي‌شود و اين رقم در سال 1398 به يك ميليون و 340 هزار قطعه سكه پيش فروش شده مي‌رسد؛ سال 99 نيز بايد 408 هزار قطعه سكه تحويل خريداران شود. بر اساس برنامه‌ريزي بانك مركزي، پس از موعد تيرماه، 292 هزار قطعه سكه در مرداد، 336 هزار قطعه در شهريور، يك ميليون و 287 هزار قطعه سكه در مهر، 907 هزار قطعه در آبان، 70 هزار قطعه در دي، 865 هزار قطعه در بهمن و 677 هزار قطعه در اسفند ماه امسال تحويل خريداران مي‌شود.

آغاز دور جديد عرضه سكه كه روز سه شنبه انجام مي‌شود، موجب شد تا قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با 30 هزار تومان كاهش به 2 ميليون و 674 هزار تومان و هر نيم سكه با پنج هزار تومان عقب‌نشيني يك ميليون 383 هزار تومان عرضه شد. علاوه براين بهاي ربع سكه و سكه گرمي نيز در بازار آزاد تهران نسبت به پايان معاملات روز يكشنبه تغييري نداشت؛ هر ربع سكه 712 هزار تومان و هر سكه گرمي 411 هزار تومان به فروش رفت. همچنين در بازارهاي جهاني قيمت هر اونس طلا با 2 دلار و 73 سنت افزايش به يكهزار و 244دلار و 34 سنت رسيد، اما هر گرم طلاي خام 18 عيار در بازار ايران با افت يكهزار و 270 توماني 233 هزار و 870 تومان عرضه شد. بانك مركزي براي ديروز قيمت هر دلار امريكا را با هشت تومان افزايش نسبت به روز گذشته چهار هزار و 335 تومان اعلام كرد.

 

آغاز تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش ۳ماهه

دبيركل بانك مركزي از تحويل سكه‌هاي پيش‌فروش با سررسيد سه ماهه از ۲۶ تيرماه خبر داد. طرح پيش‌فروش سكه از بهمن‌ماه تا فروردين‌ماه سال جاري اجرايي شد و تا فروردين‌ماه در دو سررسيد شش‌ماهه و يك‌ساله بود كه در ادامه به سررسيدهاي يك، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغيير كرد. در پايان طرح پيش فروش حدود هفت ميليون و ۶۰۰ هزار قطعه سكه فروش رفت كه نزديك به يك ميليون آن سكه‌هاي يك ماهه بود و مابقي در سررسيدهاي ديگر. سكه‌هاي يك ماهه در ارديبهشت‌ماه تحويل شد و اكنون زمان تحويل سكه‌هاي سه ماهه است. آن طور كه محمود احمدي- دبيركل بانك مركزي- به ايسنا اعلام كرده است سكه‌هاي پيش فروش سه ماهه طبق وعده در پايان تيرماه و از روز بيست‌وششم در شعب بانك ملي به صاحبان آن تحويل خواهد شد. احمدي با اشاره به اينكه سكه‌هاي پيش فروش يك ماهه در زمان خود تحويل شد، گفت: اما هر آنچه دارندگان سكه‌هاي پيش فروش تحويل نگرفتند، نزد بانك امانت باقي مانده و هر وقت كه اراده كنند، مي‌توانند مراجعه كرده و آن را دريافت كنند. اين در حالي است كه سكه‌هاي تحويل سه ماهه كه در ماه جاري تحويل آن شروع مي‌شود، به روال قبل بوده و دارندگان مي‌توانند آن را تحويل بگيرند، اما اگر در زمان آن مراجعه نكردند نزد بانك امانت باقي خواهد ماند.

 

ممنوعيت فروش مدت‌دار خودروهاي وارداتي

سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: تا اطلاع ثانوي هرگونه فروش مدت‌دار خودرو ممنوع است. درپي دستورالعمل اخير سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به مديران عامل شركت‌هاي واردكننده خودرو، سخنگوي اين سازمان به ايسنا گفت: براساس اين دستورالعمل شركت‌هاي واردكننده موظف شدند تا اطلاع ثانوي نسبت به قطع تمام برنامه‌هاي فروش مدت‌دار بيش از ۳۰ روز انواع خودرو با عناوين مختلف شامل پيش‌فروش، فروش‌مشاركتي و مشاركت در توليد سريعا اقدام كنند. غلامرضا كاوه اظهار كرد: براساس تصميمات اتخاذ شده از سوي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي جهت ابطال تمام ثبت سفارش‌هاي صادر شده قبل از ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ واردات خودرو كه از طريق سيستم بانكي تامين ارز نشده‌اند، واردكنندگان خودرو ملزم شدند ضمن اعمال تمهيدات ﻻﺯﻡ ﺟﻬﺖ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ذﮐﺮ‌شده، هر‌‌چه سريع‌تر در خصوص تعيين تكليف آن بخش از تعهدات‌شان كه به واسطه تصميمات امكان تحقق نخواهند داشت، اقدام كنند. وي ضمن تاكيد بر لزوم اجراي دقيق مفاد بخشنامه‌هاي ذكر‌شده، خاطرنشان كرد: طي بازرسي‌هاي دوره‌اي توسط كارشناسان سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بر نحوه فروش شركت‌ها در سراسر كشور نظارت مي‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف يا طرح شكايت توسط مصرف‌كنندگان، با شركت‌هاي متخلف برخورد قانوني صورت مي‌گيرد. سازمان حمايت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون