• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4136 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۶ تير

تجمع اعتراضي كارگران

نگراني جمعي از كارگران از سرنوشت منابع تامين اجتماعي

جمعي از نمايندگان كارگران سراسر كشور ديروز در اعتراض به آنچه آنها «دست‌اندازي وزارت بهداشت به منابع سازمان تامين اجتماعي» مي‌ناميدند؛ تجمع اعتراضي برگزار كردند.

فتح‌الله بيات (دبير خانه كارگر شرق تهران) در تجمع نمايندگان كارگران گفت: ما به عنوان نمايندگان بخشي از كارگران كشور مشكلات درماني و بيمه‌اي خود را به گوش مسوولان و مقامات بالادست به خصوص وزير بهداشت مي‌رسانيم. براساس بند و تبصره 7 قانون بودجه سال جاري حق درمان سازمان تامين اجتماعي به خزانه‌داري كل كشور واريز مي‌شود چرا اين اتفاق بايد رخ دهد؟ تامين اجتماعي حق‌الناس است و كسي حق ندارد بدون اجازه بيمه‌پردازان، حق و حقوق آنها را سلب كند. دبير خانه كارگر شرق تهران تاكيد كرد: طرح تحول سلامت آسيب جدي به تامين اجتماعي وارد آورده است و حق كارگران، بازنشستگان و كليه بيمه‌پردازان را تضييع كرده است. اگر وزير بهداشت با كمبود منابع مواجه است اين را بداند كه بايد دست از سر تامين اجتماعي بردارد. صندوق تامين اجتماعي با حقوق كارگران ايجاد شده و سرپا هست. اكنون بدخواهان به دنبال دست‌اندازي به اموال سازمان هستند.

حسين حبيبي، دبير كانون هماهنگي شوراها، نيز با بيان اينكه حفظ و نگهداري از سازمان تامين اجتماعي وظيفه دولت است، گفت: متاسفانه تمامي دولت‌ها در 4 دهه انقلاب اسلامي از ارايه تامين اجتماعي مطابق با اصل 29 به كارگران خودداري كردند و كار به جايي كشيده شده كه در دهه آخر انقلاب وزارت بهداشت از سوي مجلس اجازه دست‌اندازي به منابع تامين اجتماعي را پيدا كرده است. ما بيمه‌شدگان تامين اجتماعي بخشي از منابع خود را ماهانه به بيمه پرداخت مي‌كرديم به اين اميد كه در طول اشتغال و بازنشستگي به دادمان خواهد رسيد. حبيبي افزود: وزير بهداشت يكي از اصلي‌ترين نابودكنندگان درمان كارگران است. وزير بهداشت تعداد 70 تا 120 قلم از داروهايي كه محتاج جامعه آسيب‌پذير كارگري است از ليست بيمه خارج كرده است. اين كار معنايي جز دست‌اندازي به حقوق كارگر ندارد.

علي خدايي، نماينده كارگران در شوراي عالي كار، هم در اين تجمع گفت: كساني كه در وزارت بهداشت هستند به ما مي‌گويند شما به مسائل نگاه غيركارشناسي داريد و شما يك عده بي‌اطلاع هستيد كه كارگران را تحريك كرده كه تجمع كنند. نگاه آنها هميشه از بالا به پايين است.

وي افزود: طرح تحول سلامت كمر سازمان تامين اجتماعي را دارد مي‌شكند و دولت را نيز به قهقرا مي‌برد. براي اجراي طرح تحول سلامت ابتدا قرار بود تمهيداتي چيده شود. ابتدا وعده داده بودند كه بايد طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع سامان داده شود و بايد منابع وزارتخانه را صرف پيشگيري از بيماري و تثبيت درمان مي‌كردند اما در عوض درآمدها را به جيب پزشكان ريختند. بايد بگويم وزارت بهداشت بيشتر بيماري ايجاد مي‌كند تا درمان. اين را بدانيد جامعه‌اي كه در آن پزشكان از همه بيشتر درآمد داشته باشند، جامعه‌اي بيمار است. وي ادامه داد: اكنون موضوع ديگري مطرح شده كه موجب هجمه به منابع سازمان تامين اجتماعي مي‌شود و آن بحث تعيين ضريب k است. بايد پرسيد ارزش‌گذاري خدمات پزشكان را با چه معياري وزارت بهداشت تعيين مي‌كنند؟ چرا شما مقامات مسوول وزارت بهداشت ضريب ارزش k خودتان را 2 تعين مي‌كنيد و خدمات تامين اجتماعي را 1 تعيين مي‌كنيد؟ شما با اين كار موجب شده‌ايد كه مراكز دولتي هزينه‌ها را دو برابر خدمات مراكز درمان تامين اجتماعي دريافت كنند. وي تصريح كرد: مقامات و مسوولان وزارت بهداشت جرات و جسارت رودررويي با ما را ندارند. كساني كه ما را متهم به احساسات مي‌كنند بايد بدانند ما با داشتن همين احساسات نيز كه هشت سال جنگ را مديريت كرديم و از انقلاب دفاع كرديم. شما غريبه‌هاي اين سفره هستيد نه ما.

وي ادامه داد: متاسفانه در هجمه‌هايي كه به سازمان تامين اجتماعي مي‌شود برخي نمايندگان نيز همراهي مي‌كنند. اين امر در موضوع بند و تبصره 7 قانون بودجه 97 مشهود است. اين اولين خيانت به تامين اجتماعي آن هم در دولتي است كه ادعاي ايجاد اميد و حمايت از گروه‌هايي مثل ما را داشت. ما مخالف اجراي بند و هستيم.

خدايي اظهار داشت: اكنون طرح جديدي در مجلس است كه به دنبال حذف ماده 41 قانون تامين اجتماعي است. اگر اين قانون لغو شود حق بيمه‌اي كه سازمان تامين اجتماعي از پيمانكاران مي‌گرفت، از بين مي‌رود. اين طرح را به بهانه شعارهاي رهبر در حمايت از توليد و كالاي ايراني به مجلس آورده‌اند. در واقع با جعل حرف ايشان حمايت از عده‌اي سرمايه‌دار را طرح ناميده‌اند. وي با مطرح كردن اين مطالبه كه سال‌هاست گفته مي‌شود كه شوراي عالي تامين اجتماعي بايد احيا شود، افزود: داروهاي او. تي‌. سي را از شمول بيمه خارج كردند، اين امر در شوراي بيمه‌اي اتفاق افتاده است كه وزير بهداشت در آن حضور دارند و تصميم مي‌گيرند. وزير بهداشت تا پيش از دستيابي به صندلي اين وزارتخانه مرتبا مي‌گفت پرداخت‌ها از جيب بيمه‌شدگان بايد صفر شود اما بعد از دستيابي به رياست وزارتخانه اقدامات ديگري انجام داد. خدايي گفت: در شرايط كنوني و تحت تاثير اقدامات وزارت بهداشت يك پرستار دو ميليون تومان حقوق دريافت مي‌كند در حالي كه يك پزشك در همان مركز درماني 150 ميليون تومان مي‌گيرد. اين امر موجب شده كه انگيزه پرستاران از بين برود. بايد بگويم كه نظام سلامت را با چنين اقداماتي بيمار كرده‌اند. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون