• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4142 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ مرداد

مديرعامل گروه «هنر و تجربه» در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مسير هموار نمايش فيلم‌هاي كوتاه

تينا جلالي

 

 

مجموعه فيلم‌هاي كوتاه اكران بهاري گروه «هنر و تجربه» كه با اقبال مخاطبان همراه بود در فصل تابستان ادامه پيدا مي‌كند و فيلم‌هاي «سايه فيل» ساخته‌ آرمان خوانساريان، «هشتك ساعت چهار» ساخته عاطفه محرابي، «تناوب» ساخته علي خوشدوني فراهاني، «سكوت» ساخته مشترك فرنوش صمدي و علي عسگري، «باران آهسته مي‌بارد» ساخته سعيد نجاتي، «مارلون» ساخته درناز حاجيها از جمله آثاري هستند كه قرار است از هفته دوم مرداد ماه در سينماها به نمايش درآيند. تصميمي كه در جلسه هم‌انديشي كارگردانان مجموعه فيلم‌هاي كوتاه بهاري و نيز آثار در انتظار اكران تابستانه با مدير گروه «هنر و تجربه» گرفته شد.

يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي فيلمسازان كوتاه موضوع چگونگي نمايش آثاري است كه توليد مي‌كنند. از آنجا كه سينماهاي ايران تقريبا هيچ ظرفيتي براي اكران اين دست فيلم‌ها ندارد، معمولا در جلسات دانشگاهي يا محافل دوستانه يا (در موارد محدود) از تلويزيون نمايش داده مي‌شوند. اما فيلم‌هاي كوتاهي كه ساختار منسجمي داشته يا در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي مورد تقدير قرار گرفته باشند با حمايت گروه «هنر و تجربه» به نمايش عمومي در تهران و شهرستان‌ها دست مي‌يابند تا بتوانند در ابعاد گسترده‌تري با مخاطب در ارتباط باشند.

جعفر صانعي مقدم، مديرعامل گروه «هنر و تجربه» در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: « دور جديد اكران فيلم‌هاي كوتاه در گروه هنر و تجربه از نوروز 97 آغاز شده و همبستگي و اتحاد بيشتري بين فيلمسازان كوتاه كه در اين طرح حضور دارند، برقرار مي‌كند. مجموعه فيلم‌هاي ابتداي سال را خودِ فيلمسازان كوتاه با همفكري و ابتكار يكديگر چيده‌اند. »

يكي از نكات مثبت اكران فيلم‌هاي كوتاه در گروه «هنر و تجربه» آن است كه اين فيلم‌ها با تلاش خود فيلمسازان در شهرهايي كه سينماي «هنر وتجربه» وجود ندارد، فرصت نمايش پيدا مي‌كنند. از سوي ديگر به واسطه اطلاع‌رساني‌ گسترده‌اي كه در فضاي مجازي انجام مي‌شود، دانشجويان و فيلمسازان جوان اين سينما را رصد كرده و يكديگر را به تماشاي فيلم‌هاي كوتاه دعوت مي‌كنند. نكته‌اي كه صانعي مقدم به آن اشاره مي‌كند: « درست است كه ما مسووليت پخش فيلم‌هاي كوتاه را بر عهده داريم اما فيلمسازان خودشان با ابتكار خود در جذب مخاطب و نحوه اكران فيلم‌هاي‌شان مشاركت مي‌كنند. »

مديرعامل گروه «هنر و تجربه» مي‌گويد: «اكران فيلم‌هاي كوتاه در سال جديد به مثابه آن است كه در هر دوره سه ماهه، پنج فيلمساز كوتاه در يك آپارتمان ساكن شوند و همه در اداره و نگهداري اين آپارتمان تلاش كنند. »

گروه «هنر و تجربه» از زماني كه تاسيس شد تا به امروز فيلم‌هاي كوتاه زيادي را نمايش داده كه قطعا استقبال مخاطب از آنها به تداوم و موفقيت اين طرح كمك خواهد كرد. امسال به نسبت سال‌هاي گذشته نمايش فيلم‌هاي كوتاه بيشتر مورد استقبال قرار گرفته و همين مساله مسير نمايش اين فيلم‌ها را هموارتر كرده است. صانعي مقدم تاكيد مي‌كند: « در حوزه توزيع، اكران و نمايش بازار خوبي براي مخاطب عام فراهم شده به گونه‌اي كه تماشاگر براي تماشاي فيلم‌هاي كوتاه پول مي‌دهد و بليت تهيه مي‌كند. در واقع مخاطبان اين نوع فيلم‌ها پيگير نمايش فيلم‌هاي كوتاه هستند و اكران آنها را رصد مي‌كنند.»

با توجه به اكران مجموعه فيلم‌هاي كوتاه بهاري، كارگردانان آنها به همراه كارگردانان فيلم‌هاي كوتاهي كه قرار است از هفته دوم اكران شوند، با حضور جعفرصانعي مقدم (مديرعامل سينماي هنر وتجربه) و اميرحسين علم الهدي براي تداوم موفقيت اكران جلسه هم انديشي برگزار كردند.

در اين جلسه كاوه مظاهري كارگردان فيلم كوتاه «روتوش» و آرين وزير دفتري كارگردان فيلم «هنوز نه... » از تجارب اكران فيلم‌هاي كوتاه نوروز سخن گفتند و دلايل موفقيت‌هاي اين فيلم‌ها را در اكران بازشمردند.

اين فيلمسازان ضمن استقبال از نمايش فيلم‌هاي كوتاه در دور جديد اكران‌هاي سينماي «هنر و تجربه» بر هم‌افزايي بين فيلمسازان اين گروه و نمايندگان و علاقه‌مندان اين سينما در شهرهاي مختلف تاكيد كردند.

مجموعه فيلم‌هاي كوتاه تابستانه از هفته دوم مرداد ماه به همت گروه «هنر و تجربه» به اكران سراسري درمي‌آيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون