• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4145 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ مرداد

صداي مخالف

ميوه انقلابي‌گري روحاني را 1400 مي‌چينيم

اميرحسين ثابتي از روزنامه‌نگاران نزديك به تيم سعيد جليلي در يادداشتي كه در رجانيوز منتشر شد به مقابله روحاني و امريكا پرداخت و نوشت: «حرف‌هاي حسن روحاني عليه امريكا نه تنها براي منتقدانش، بلكه براي كساني كه به او راي داده‌اند هم خنده‌دار است. وقتي روحاني بعد از 5 سال به حراج گذاشتن ايران، يك‌باره مدافع مقاومت در برابر امريكا مي‌شود مثل اين است كه فردا روزي يك باره قاسم سليماني از لزوم مذاكره با امريكا سخن بگويد!»

به اعتقاد او بايد حرف‌هاي روحاني را «در جامعه پمپاژ كرد»، «حتي اگر او غيرصادقانه و با هر نيتي اين سخنان را مطرح كند.» از نگاه آنها اين پمپاژ مي‌توان «تغيير تدريجي گفتمان غالب بر جامعه» را ايجاد كند. به نوشته او روحاني با همين تغيير در گفتمان راي آورد: «وقتي ولايتي، قاليباف، محسن رضايي تا عارف و خود روحاني همه و همه از لزوم مذاكره با امريكا و تغيير دست فرمان در ديپلماسي سخن مي‌گفتند، طبيعي بود كه اين گفتمان به عنوان گفتمان غالب توسط مردم پذيرفته شود. سخنان امروز روحاني هر قدر هم خنده‌دار باشد اين فايده را دارد كه به تدريج در «قشر خاكستري جامعه» اين گزاره را جا خواهد انداخت كه «اولا اعتماد و مذاكره با امريكا اشتباه بود، ثانيا تنها راه عقلاني در برابر امريكا مقاومت است.» اگر اين اتفاق به درستي به وقوع بپيوندد، آنگاه تصحيح اشتباهات 92 و 96 توسط خود مردم، دير نيست...»

 

حمله دوباره به FATF

درحالي كه سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس از ارسال نامه به رهبري در مورد اظهارنظر درخصوص لوايح چهارگانه مرتبط با FATF‌خبر مي‌داد، بار ديگر موضوع مخالفت با اين لوايح را در دستور كار رسانه‌اي‌ قرار گرفت.

حجت‌الاسلام ذوالنوري در قالب شرح جلسه‌ با مسوولان دولت در زمينه مسائل مالي و ارزي به فارس گفت: «اگر مشكل ابزاري، فني، FATF است چگونه ما با بانك‌هاي كوچك دنيا توانستيم ارتباط برقرار كنيم اما با بانك‌هاي بزرگ و توانمندتر نتوانستيم كه علت آن نه FATF است و نه نرم‌افزار و ابزار بلكه علت آن تهديد امريكا و چماق تهديد و تحريمي است كه روي سر بانك‌ها نگه داشته كه ريسك را براي بانك‌ها بالا برده است. حالا ما صد FATF را بپذيريم آن مشكلات برطرف نمي‌شود.» به گفته وي: «ضمانت‌هاي لازم در برجام اخذ نشده و همه اينها حرف است و در واقع ما چيزي نداشتيم كه آنها را الزام كنيم. بنابراين اكنون هم مي‌گوييم شرط ارتباط با بانك‌ها FATF باشد و بعد هم طناب FATF را گردن خود مي‌اندازيم و بعد هم خواهيم گفت كه امريكا نمي‌گذارد اين ارتباط داير شود.»

حسينعلي حاجي‌دليگاني، عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز با تسنيم مصاحبه كرد و معتقد بود: «FATF شفافيت مي‌آورد اما براي دشمن خارجي نه براي مردم!» او همچنين گفته است: «با وجود اينكه ماهيت سياسي‌كاري FATF آشكار شده است و مقام معظم رهبري نيز به صراحت مخالفت خود را با اين مورد بيان داشتند عده‌اي هنوز سنگ اين نهاد را بر سينه مي‌زنند.» نماينده اصولگراي شاهين‌شهر همچنين مدعي است: «در صورت پذيرفتن FATF امكان دستگيري رييس‌جمهور هم ايجاد مي‌شود.»

 

اصلاح‌طلبان دو بدهي اساسي به نظام دارند

خبرگزاري تسنيم به بهانه حرف‌هاي مجيد انصاري كه از «قطع شدن رابطه اصلاح‌طلبان و رهبري» گلايه كرده بود به سراغ مديرمسوول جوان رفته و عبدالله گنجي در اين مصاحبه معتقد است كه اصلاح‌طبان دو بدهي اساسي به نظام دارند. علاوه بر گنجي خبرگزاري فارس نيز به سراغ پرويز سروري رفته است. سروري در پاسخ به اين خبرگزاري و در ارتباط با رييس دولت اصلاحات مي‌گويد: «نوبت خاتمي است با حاكميت ارتباط برقرار كند.»

اما اگر به اخبار مهم هفته گذشته نگاه كنيم شايد بتوان علت تيتر شدن دوباره رييس دولت اصلاحات را در اظهارات جهانگيري پيدا كرد. جهانگيري با بيان اينكه «دشمنان علاوه بر نظام و دولت تلاش مي‌كنند شخصيت‌هاي موثر و سرمايه‌هاي نمادين را تخريب كنند» خبر مي‌داد: «همه مسوولان عاليرتبه كشور بايد نمايش بزرگي از اتحاد داخلي را به صحنه بياورند. در همين راستا به فضل الهي در هفته‌هاي آينده شاهد بخشي از اين نمايش خواهيم بود و جريانات و شخصيت‌هاي نمادين كشور در كنار هم قرار خواهند گرفت.»

گنجي مدعي است كه دو موضوع از خاتمي درخواست شده است و بايد به آن پاسخ بدهند كه تاكنون متاسفانه پاسخ داده نشده است: «اول؛ ابراز برائت از سر دادن شعار‌هاي ساختارشكنانه و متضاد با آرمان‌هاي امام راحل(ره) در فتنه ۱۳۸۸، دوم؛ اعتراف به عدم تقلب در جلسات خصوصي و عدم اعلام عمومي.» او خطاب به انصاري مي‌گويد: «اگر آقاي خاتمي جوابگو نيستند، شما لب به سخن بگشاييد و به سوالاتي كه افكار عمومي و نيرو‌هاي انقلابي همچنان منتظر هستند، پاسخ دهيد كه چرا سخنان شما در پستو و در مصاحبه‌ها متفاوت است؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون