• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4146 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ مرداد

الياس حضرتي در اولين نشست خبري پس از انتصاب به قائم مقامي حزب اعتماد ملي:

جهانگيري براي ديدار خاتمي با سران نظام تلاش مي‌كند

اگر حصر دبيركل حزب اعتماد ملي نوعي اغماي سياسي براي حزب اعتماد ملي به بار آورد، تعيين تكليف شوراي مركزي اين حزب در مورد اختلافات داخلي‌اش و انتخاب قائم مقام جديد نيز دوران تازه‌اي از حركت آن خواهد بود. در آغاز همين تحول بود كه روز گذشته نشست خبري الياس حضرتي، قائم مقام جديد حزب اعتماد ملي، اسماعيل گرامي مقدم، سخنگوي حزب و حجت نظري رييس كميته تبليغات و اطلاع‌رساني اعتماد ملي در مجتمع فرهنگي سيدالشهدا برگزار شد. در اين نشست الياس حضرتي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد از پيگيري‌هايش در رابطه با حصر تا تشريح اختلافات داخلي حزب سخن گفت كه در اين راستا حدود 20 ديدار با چهره‌هايي چون محسني اژه‌اي و علي شمخاني با هدف پايان دادن به حصر صورت گرفته است. او همچنين از تشكيل كميته‌اي در حزب براي پيگيري مستمر مساله حصر خبر داد. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين در مورد خبري كه معاون اول رييس‌جمهور سر بسته بيان كرده بود، نيز حرف‌هايي داشت. اسحاق جهانگيري گفته بود: «همه مسوولان عاليرتبه كشور بايد نمايش بزرگي از اتحاد داخلي را به صحنه بياورند. در همين راستا به فضل الهي در هفته‌هاي آينده شاهد بخشي از اين نمايش خواهيم بود و جريانات و شخصيت‌هاي نمادين كشور در كنار هم قرار خواهند گرفت. » حضرتي داده‌هاي بيشتري از اين پازل را بيان كرده و اشاره كرد: « تلاش آقاي جهانگيري رفع محدوديت‌هاي خاتمي است تا در جلسه‌اي با حضور بزرگان نظام، آقاي خاتمي هم حضور داشته باشند.»

وي گفت: «جامعه ما بيش از هر چيز به وحدت نياز دارد. اين وحدت در دو لايه ضروري است. يكي وحدت در بين نهادهاي مختلف حاكميت و ديگري وحدت بين حاكميت و ملت. تلاش آقاي جهانگيري رفع محدوديت‌هاي خاتمي است تا در جلسه‌اي با حضور بزرگان نظام، آقاي خاتمي هم حضور داشته باشند. »

وي افزود: «تلاش دشمنان ايران ايجاد شكاف ميان دولت و ملت است. تلاش ترامپ حمله به ايران نيست بلكه ايجاد شكاف است تا اين شكاف آنقدر گسترش پيدا كند تا ايران از هم بپاشد. متاسفانه با سوءتدبير دولت‌هاي مختلف بي‌توجهي‌هايي به مردم شده است. دولت بايد جديتي در برنامه‌ريزي‌هايش داشته باشد تا مردم متوجه آن شوند. مردم نياز به عمل دارند و به سخنراني نياز ندارند.»

 

ماجراي اختلافات حزب اعتماد ملي

الياس حضرتي، قائم مقام حزب اعتمادملي در ابتداي سخنانش به تلاش‌هاي مهدي كروبي براي تاسيس حزب گفته و تاكيد كرد: «داستان حزب در كشور ما داستان غم‌انگيزي است. دولت‌ها در ادوار مختلف حزب را برنمي‌تافتند چرا كه تصور مي‌كردند در حكومت شريك مي‌شوند و موسسين و روشنفكران حزبي معمولا پختگي لازم را نداشتند و گاها كم‌ظرفيتي‌هايي از خود نشان مي‌دادند كه بهانه به دست حكومت‌ها مي‌داد.»

وي افزود: «در ابتداي انقلاب از سوي برخي احزاب كم‌ظرفيتي ديده مي‌شد به طوري كه دست به اسلحه شدند. اين مساله باعث شد كه حكومت‌ها نقش احزاب را كمرنگ كنند.»

اين عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه به دنبال نارسايي‌هايي كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 رخ داد، آقاي كروبي تصميم به احداث شبكه‌اي تصويري، چاپ روزنامه اعتمادملي و همچنين تاسيس حزب فراگير اعتمادملي از اقوام مختلف و شخصيت‌هاي استاني گرفت، اظهار كرد: « اين حزب در سال‌هاي بعد تبديل به حزب تاثيرگذاري در كشور شد. در كنگره اول حزب، 27 سفير كشورهاي مختلف حضور داشتند و اين نشان‌دهنده اهميت و اعتبار حزب است.»

توضيح درباره شبهات به وجود آمده از بگومگوها و اختلافات اخير حزب اعتماد ملي بخش ديگري از صحبت‌هاي الياس حضرتي را تشكيل مي‌داد. الياس حضرتي در اين نشست تاكيد كرد كه اختلافات اخير حزب به اختلاف نظر در تعامل با شوراي عالي سياستگذاري برمي‌گردد. وي گفت: «در سال 92 اعتمادملي در انتخابات تاثير زيادي داشت. در همان زمان اختلافات جزيي در ارتباط با عضويت در شوراي عالي به محوريت رييس دولت اصلاحات در حزب وجود داشت، دوستاني معتقد بودند كه حضور ما در انتخابات بايد در چارچوب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات باشد اما ما مي‌گفتيم كه محوريت آقاي خاتمي بايد تقويت شود.»

وي با اشاره به اينكه در ادامه اين اختلافات، 4 بار آقاي منتجب‌نيا به عنوان قائم‌مقام استعفا دادند و 2 بار نيز دبيركل استعفا كرد، گفت: «براي حل و فصل اختلافات از سوي دبيركل، شوراي اجرايي به رياست بنده تشكيل و جلسات شوراي مركزي به شكل منظم برقرار شد. در كنار اين اختلافات، قانون جديد احزاب، تشكل‌هاي سياسي را ملزم به تطبيق اساسنامه احزاب با اين قانون كرد. »

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: «در اين شرايط يكي از مشكلات ما اين بود كه دبيركلي آقاي كروبي دچار مشكل مي‌شد؛ از آنجا كه نمي‌خواستيم مشكلي براي او ايجاد شود، تمايلي به برگزاري كنگره نداشتيم. زيرا در كنگره اين سوال مطرح بود كه آيا فقط اصلاح اساسنامه داشته باشيم يا اينكه شوراي مركزي جديد نيز انتخاب شود؟ تصميم گرفتيم به شكل قيام و قعود، شوراي مركزي فعلي را به صورت موقت ابقا كنيم تا پرونده انتخاب شوراي مركزي در اختيار نهادهاي نظارتي نرفته و دبيركلي آقاي كروبي به دليل مساله حصر در خطر قرار نگيرد.»

حضرتي به آخرين كنگره حزب اعتماد ملي اشاره كرده و تصريح كرد: «در اواخر جلسه، اختلافاتي ميان چند نفر ايجاد شد و كل كنگره را تحت‌الشعاع قرارداد. آقاي كروبي دوباره براي باز شدن دست شوراي مركزي استعفا داد كه اين مساله با مخالفت شوراي مركزي همراه شد. در نهايت در نامه‌اي از سوي دبيركل، اختيارات دبيركل به شوراي مركزي واگذار شد. بنده براساس اينكه رييس شوراي اجرايي بودم، اعضاي شوراي مركزي را دعوت به برگزاري جلسه كردم كه در اين جلسه با اصرار فراوان اعضا در نهايت به عنوان قائم‌مقام انتخاب شدم. »

وي خاطرنشان كرد: «پس از آن جلسه، جلسات ما مرتب ادامه پيدا كرده و هفته آينده نيز برنامه‌هاي مدوني براي آينده حزب ارايه مي‌كنيم. با وجود اختلافاتي كه در حزب وجود دارد، بنده اين اطمينان را مي‌دهم كه هيچ اختلالي در مسير حزب صورت نخواهد گرفت. »

حضرتي به علل تصميم كنگره براي ادامه كار شوراي مركزي حزب اشاره كرده و گفت: «پيشنهاد ما به كنگره اين بود كه با توجه به مشكلاتي كه احتمالا قرار است براي آقاي كروبي و تاييد صلاحيت ايشان به وجود‌ آيد، كار شوراي مركزي را براي مدتي محدود استمرار كرديم تا در اين مدت فرجي صورت بگيرد و ايشان آزاد شود. آقاي كروبي در راس حزب ما است و همين مساله موجب حساسيت واقع شده است؛ هم از سوي نهادهاي امنيتي و هم افكارعمومي. »

او با اشاره به اينكه پرونده كنگره حزب اعتماد ملي هنوز به كميسيون ماده ۱۰ احزاب نرفته است، ابراز داشت: «كميسيون ماده ۱۰ احزاب هر تصميمي بگيرد، از آن استقبال مي‌كنيم و به آنها مي‌گوييم نگران تصميمات‌تان نباشيد.»

 

برنامه‌هاي انتخاباتي حزب اعتماد ملي

اين عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه يكي از برنامه‌هاي حزب اعتماد ملي، اين است كه حزب به كانون جمع‌آوري نظرات و پيشنهادات صاحب‌نظرترين افراد كشور شود، اظهار كرد: «در اين راستا راهكارها به دولت و فراكسيون اميد و ديگر كانون‌هاي كشور ارايه خواهيم داد. »

وي همچنين از فعال شدن ستاد انتخاباتي اعتماد ملي از ۱۰ روز ديگر خبرداده و تاكيد كرد: « اين ستاد همه حوزه‌هاي انتخاباتي را بررسي مي‌كند. كارنامه نمايندگان هم بررسي مي‌شوند. از سوي ديگر، اصلاح قانون انتخابات و حل نارسايي‌هايي كه درباره نظارت استصوابي وجود دارد، از جمله برنامه‌هاي حزب اعتماد ملي است.»

وي افزود: «در فاز دوم در جبهه اصلاح‌طلبي در قالب شوراي عالي سياستگذاري يا هر هسته ديگري كه محوريت را برعهده داشته باشد، در انتخابات فعاليت خواهيم كرد.»

 

افشاني به كسي قول سمت نداده است

انتخاب گزينه مورد نظر حزب اعتماد ملي در سمت شهرداري تهران نيز از جمله موضوعاتي بود كه خبرنگاران از قائم مقام دبيركل درباره چند و چون آن پرسيدند. حضرتي در پاسخ به شبهاتي كه در نامه دفتر رسول منتجب‌نيا مبني بر زد وبندهايي با حزب اتحاد ملت ايران براي انتخاب شهردار جديد، مطرح شده بود، گفت: «نامه‌اي كه منتسب به دفتر آقاي منتجب‌نيا بود، نامه‌اي جعلي بود. بنده با شناختي كه از آقاي منتجب‌نيا دارم، هيچگاه چنين اظهارات نادرستي را بيان نخواهد كرد. انتخاب شهردار روندي كاملا شفاف در جريان بود و انتخاب شهردار يكي از كارهاي تميز و پاك شوراي شهر پنجم بود.»

وي افزود: «روحيات آقاي افشاني اين گونه نيست كه به كسي قول سمت داده باشد. از روزي كه افشاني به عنوان شهردار انتخاب شد، از يك نفر از اعضاي اعتمادملي حتي به عنوان آبدارچي در شهرداري تهران استفاده نكرده است. »

 

كميته حزبي براي پيگيري مستمر مساله حصر

اين نماينده اصلاح‌طلب در بخش ديگري از اين نشست از تلاش‌هايش به عنوان نماينده مجلس در راستاي رفع حصر در اين سال‌ها و برنامه‌ريزي حزبي آتي براي گشايش در حصرگفت. وي تاكيد كرد: «ما در حزب اعتماد ملي كميته‌اي را براي پيگيري مستمر رفع حصر دبيركل تشكيل داده‌ايم، جلساتي را در اين رابطه برگزار مي‌كنيم كه مهم‌ترين گام حزب اعتماد ملي در دوره جديد براي رفع حصر خواهد بود.»

او ادامه داد: «بنده از زماني كه به مجلس شوراي اسلامي رفته‌ام چندين موضوع را تحت بررسي قرار دادم كه در رأس آنها موضوع رفع حصر قرار دارد، به آقاي مطهري گفتم كه مي‌خواهم با روشي جديد اين مساله را دنبال كنم. از آن پس 20 ملاقات انجام داده‌ام. از جمله اينكه 2 بار ديدار با آقاي محسني اژه‌اي، 2 بار ملاقات با آقاي شمخاني و ديدارهايي با وزير اطلاعات، وزير كشور و بسياري از چهره‌هاي شوراي امنيت ملي داشتم و شخصا به آنها نامه نوشتم. بعد از پانزدهمين ديدار بود كه فراكسيون اميد به اين پيگيري‌ها پيوست. »

البته اين ديدار‌ها به گفته حضرتي از جايگاه حزبي انجام نشده است. همين بود كه گفت: «همواره مي‌گفتم نه از موضع يك فرد حزبي بلكه به عنوان الياس حضرتي نه براي دفاع از آقاي كروبي بلكه براي دفاع از جمهوري اسلامي آمده‌ام چرا كه حصر به نظام ضربات جدي وارد مي‌كند و اگر اتفاقي بيفتد چه كسي مي‌خواهد خسارت وارده به نظام را جبران كند. اگر بهانه شما نامه دادن است آقاي موسوي كه نامه نداده است، ايشان را آزاد كنيد. ذات آقاي كروبي نامه دادن است. حتي در قبر هم بگذاريد، ايشان نامه و بيانيه مي‌دهد ولي حصر موضع‌ ايشان را تندتر مي‌كند.»

 

اگر مشكل سپنتا يك قدم به جلو بود، رفع حصر صد قدم خواهد بود

اين عضو فراكسيون اميد به محدوديت‌هاي سيد محمد خاتمي، مشكلات دانشجويان بازداشتي و مساله دراويش نيز اشاره كرده و خاطرنشان كرد: « وحدت مولفه‌هايي دارد. برخي اقدامات موجب دلخوشي ملت مي‌شود. رفع حصر از محصورين، برداشتن محدوديت‌هاي آقاي خاتمي، حل مشكلات دانشجويان بازداشتي، دراويش و فعالان محيط زيستي از جمله اين اقدامات است. اگر قرار است با اراجيف ترامپ، اقدامات سعودي‌ها و تفاله‌هاي آنها يعني منافقين مقابله كنيم، بهترين استراتژي وحدت و انسجام ملي است. »

وي تصريح كرد: «اگر يك قدم درخصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادي برداشته شد؛ مجمع تشخيص مصلحت نظام در موضوع سپنتا نيكنام يك قدم برداشت، رفع حصر مي‌تواند صد قدم رو به جلو باشد و گشايش‌هاي بيشتري براي كشور ايجاد كند.»

 

تاكيد روحاني بر همراهي مجلس با تفكيك وزارتخانه‌ها

حضرتي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به ديدار اخير فراكسيون اميد با رييس‌جمهور از تلاش دفتر رييس‌جمهور براي ديدار با ديگر فراكسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي خبر داده و از نقطه نظرات فراكسيون اميد خطاب به حسن روحاني چنين گفت: «ما در آن جلسه تاكيد كرديم مردم احساس مي‌كنند كه جديت بيشتري از دولت ببينند و يك برنامه شفاف و قابل فهم ارايه شود. تاكيد ما بيشتر از تغيير كابينه، داشتن برنامه قابل فهم و جدي است. گفتيم كه ام‌المشكلات كشور ايجاد ياس و نااميدي در مردم است و با كار عملي و برنامه جدي مي‌توان اين ياس و نااميدي را از بين برد. شرايط و مشكلات جديد كشور مديران خودش را مي‌خواهد. »

وي افزود: «آقاي روحاني درباره برنامه‌ها و تنگناهاي خود سخن گفتند. تاكيد ايشان مبني بر تفكيك وزارتخانه‌ها بود و از مجلس خواستند در اين باره كمك كنند. »

مدير مسوول روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا نام شما در ليست خبرنگاراني كه طرح ترافيك دريافت كرده، ديده مي‌شود، گفت: «حدود ۲۰۰ نفر در زيرمجموعه گروه رسانه‌اي اعتماد مشغول به فعاليت هستند. در دنياي رسانه شاهد رفت و آمد خبرنگاراني هستيم. ممكن است خبرنگاراني كه طرح ترافيك مي‌گيرند بعد از گرفتن آن مجموعه را ترك كنند.»

او ادامه داد: «من هر سال به اسم خودم براي روزنامه طرح ترافيك مي‌گيرم و آن ماشين براي كار روزنامه است. دوستاني كه طرح ترافيك ندارند، از آن ماشين براي انجام كارهاي خود استفاده مي‌كنند. من عمدتا با تاكسي رفت و آمد مي‌كنم. حتي از مجلس نيز طرح ترافيك نگرفتم. متاسفانه برخي‌ به دنبال گرفتن آتو از ما هستند و چون چيزي پيدا نكردند اين مساله را علم كرده‌اند. »

 

از سر ناداني فكر مي‌كنند با زدن اصلاح‌طلبان ميدان به دست‌شان مي‌افتد

الياس حضرتي در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به «اعتماد» نارضايتي‌هاي اجتماعي در دي ماه سال گذشته را ناشي از سياست‌هاي نادرست دانسته و گفت: « تجلي نارضايتي‌هاي مردم در اعتراضات دي ماه بود ولي اين مشكلات از حدود يك سال‌ قبل شروع شده بود. غالب كارشناسان معتقدند كه اصلاح‌طلبان مي‌توانند كشور را از تلاطم نجات دهند. پاكدستي، توانمندي و صلاحيت در زمان دولت اصلاحات مشهود است. با آنكه آقاي خاتمي و دولت اصلاحات زير شديدترين ذره‌بين‌ها بودند حتي يك تخلف هم كشف نكردند. كادر اصلي اصلاح‌طلبان امروز نيز مي‌توانند برنامه براي اداره كشور و عبور از بحران‌ها ارايه كنند. »

وي با تاكيد بر اينكه مردم در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به اصلاح‌طلبان اعتماد كردند، خاطرنشان كرد: «مخالفت با اصلاح‌طلبان هم در داخل و هم خارج وجود دارد و شاهد يك اتصال و ائتلاف هستيم. هم بي‌بي‌سي و هم صداي امريكا شروع به تخريب اصلاح‌طلبان كرده‌اند. شما ديديد مسعود رجوي هم وقتي آقاي خاتمي رييس‌جمهور شد از فتنه خاتمي حرف زد و گفت خاتمي جمهوري اسلامي را بيمه كرد.»

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: «در داخل كشور نيز برخي به ناداني و سادگي فكر مي‌كنند با زدن اصلاح‌طلبان، ميدان به دست آنها مي‌افتد در حالي كه ممكن است كشور در دست آنها نيفتد بلكه در دست كساني بيفتد كه در خارج از كشور هستند. ما مرتبا به داخلي‌ها سيگنال مي‌دهيم كه زدن اصلاح‌طلبان كار اشتباهي است. »

وي افزود: «متاسفانه دوستان اصلاح‌طلبي مانند صفايي فراهاني و امين‌زاده هستند كه كشور از خدمت آنها محروم شده است. چرا آنها را بي‌جهت رد صلاحيت مي‌كنيد؟‌ اصلاح‌طلب خوشفكر و ريشه داري مثل آقاي صفايي فراهاني چرا بايد گوشه خانه بنشيند و با نوه‌هايش بازي كند؟ »

او به همسويي رفتاري مخالفان داخلي وخارجي اشاره كرده و تصريح كرد: «اختلافات در حزب اعتماد ملي را هم بايد در راستاي همين پلن ببينيد. كم نيستند كساني كه مي‌خواهند اصلاح‌طلبان را بزنند.»

وي با طرح انتقاد از صداوسيما در خصوص پوشش خبري اختلافات حزب اعتماد ملي گفت: « متاسفانه صداوسيما نامه‌اي را پخش كرد كه حاوي تهمت‌هايي به بنده بود. گفتم شما مي‌خواهيد اصلاح‌طلبان را بزنيد و از هر چيزي براي زدن اصلاح‌طلبان استفاده مي‌كنيد. به آنها تاكيد كردم ما بازيگر بازي و تئاتر شما نخواهيم شد. من به عنوان يك فعال اصلاح‌طلب از اختلاف در اردوگاه اصولگرايي خوشحال نخواهم شد. بازهم تاكيد مي‌كنم اينكه فكر مي‌كنيد اصلاح‌طلبان زده شوند، كشور در دست جبهه پايداري مي‌افتد، اشتباه است. »

در پايان اين نشست حجت نظري همچنين از تلاش حزب اعتماد ملي براي راه‌اندازي دوباره روزنامه اعتماد ملي خبرداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون