• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4146 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ مرداد

خبر

3 كانديداي حقوقدان شوراي نگهبان به فراكسيون مستقلين مي‌روند

سخنگوي فراكسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي از حضور سه نامزد عضويت در شوراي نگهبان (سه كانديداي حقوقدان) در نشست اين فراكسيون خبر داد.

مهرداد لاهوتي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: نشست امروز فراكسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي با حضور سيامك ره‌پيك، محمدحسن صادقي‌مقدم و احمد بيگي سه گزينه پيشنهادي (سه كانديداي حقوقدان) شوراي نگهبان برگزار خواهد شد.

به گفته وي، اعضاي فراكسيون مستقلين در اين جلسه پس از استماع نظرات اين سه نفر، گزينه پيشنهادي خود را اعلام مي‌كنند.

هفته گذشته رييس قوه قضاييه در نامه‌اي سه گزينه پيشنهادي فوق را براي انتخاب يك نفر به عنوان حقوقدان شوراي نگهبان به مجلس معرفي كرد. قرار است مجلس در جلسات هفته جاري يكي از اين سه نفر را به جاي مرحوم عليزاده در كسوت حقوقدان شوراي نگهبان انتخاب كند.

 

حجاب عرفي انتخاب 55 درصد از زنان

مركز پژوهش‌هاي مجلس طي گزارشي به بررسي عوامل موثر بر اجرايي شدن سياست‌هاي حجاب و راهكارهاي پيش رو در اين خصوص پرداخته است.

به گزارش ايسنا، دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي با عنوان « عوامل موثر بر اجرايي شدن سياست‌هاي حجاب و راهكارهاي پيش‌رو» عوامل تشديدكننده اين وضعيت و روند سياستگذاري در خصوص حجاب را بررسي كرده و آورده است:

در بخش اول گزارش، دو پارامترِ «نگرش مردم نسبت به موضوع حجاب» و «رفتار پوششي» آنها بررسي شده است. وضعيت نگرش جامعه به موضوع حجاب در ۵ محور اساسي شامل ارزشمندي حجاب، ضرورت حجاب براي زن مسلمان، حدود حجاب، پيامدهاي حجاب و بي‌حجابي، مداخله دولت در موضوع حجاب ارزيابي شده است.

اين گزارش مي‌افزايد درخصوص وضعيت حجاب در كشور سه موضوع كانوني و مهم شامل تغيير ارزشمندي حجاب از شرعي به عرفي، جمعيت بالاي بدحجابان كم‌آسيب (محجبه‌هاي عرفي)، كانون‌هاي بحران بدحجابي، وجود دارد كه هرگونه سياستگذاري و تصميم‌گيري بايد با لحاظ كردن آنها انجام شود.

گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص تغيير ارزشمندي حجاب از شرعي به عرفي، عنوان مي‌كند كه حجاب شرعي براي ۳۵ درصد از افراد جامعه ارزشمند است و تقريبا ۵۵ درصد از زنان حجاب عرفي را ارزشمند دانسته‌اند. درواقع نوعي حس و بي‌رغبتي درخصوص حجاب شرعي در ميان بخشي از افراد جامعه ايجاد شده است كه موجب مي‌شود آنها بين دو گزينه حجاب عرفي و شرعي، حجاب عرفي را انتخاب كند.

همچنين در بخش جمعيت بالاي بدحجابان كم‌آسيب (محجبه‌هاي عرفي) نتايج تحقيقات متعدد نشان مي‌دهد، بيش از ۸۵ درصد از جمعيت افراد بدحجاب در گروه بدحجابان كم آسيب قرار دارند كه به لحاظ ذهني خود را محجبه مي‌دانند. اين گروه كه اصطلاحا آنها را طيف خاكستري مي‌نامند، به لحاظ ذهني از يك طرف حجاب را براي زن مسلمان واجب دانسته و نسبت به پيامدهاي منفي بدحجابي آگاهي دارند، اما ازسوي ديگر نسبت به ارزشمندي حجاب شرعي و همچنين مداخله دولت در كنترل حجاب موضع داشته و مقاومت ذهني دارند و بخشي از آنها به لحاظ ذهني استعداد ريزش به سمت بدحجابان هنجارشكن را دارا هستند.

تحقيقات در خصوص كانون‌هاي بحران بدحجابي نشان مي‌دهد افراد تحصيلكردهِ جوانِ ساكن شهرهاي بزرگ و كلانشهرها كه عمده مصرف فرهنگي آنها تماشاي ماهواره و فيلم‌هاي سينمايي داخلي و خارجي است، بيشترين ميزان آسيب و ناهنجاري را در موضوع حجاب دارند. بنابراين قشر اصلي و هسته كانوني بدحجابي در كشور كه طراح اصلي حركت‌هاي ضدحجاب، كنشگران و بازيگران اصلي اين صحنه هستند، داراي ويژگي‌هايي هستند كه اتخاذ يك سياست بسيار هوشمندانه، منعطف و سيال را ضروري مي‌سازد.

از همين‌رو به‌نظر مي‌رسد درصورتي كه قرار باشد اقدامي درخصوص حجاب انجام گيرد، اين اقدام بايد معطوف به نقطه كانوني آسيب‌زا به مساله حجاب، يعني كاهش ارزشمندي آن باشد كه بار اصلي آن بر دوش نظام رسانه‌اي و مصرف فرهنگي افراد است.

بررسي قانون مبارزه با پولشويي در هيات عالي نظارت مجمع

هيات عالي نظارت مجمع روز شنبه ۶مردادماه ۹۷ به رياست محسن رضايي تشكيل جلسه داد. در جلسه هيات عالي نظارت، بندهايي از قانون مبارزه با پولشويي، بر مبناي گزارشي از كميته پولي، بانكي و بيمه كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و امور اداري، مورد بررسي قرار گرفت.

در اين جلسه اعضاي هيات عالي نظارت، نظرات خود را پيرامون بندهاي ب، پ، ت، ث از ماده يك لايحه اصلاحي دولت و مصوبه مجلس با توجه به سياست‌هاي كلي مربوطه در حوزه اقتصاد بيان كردند و بررسي بندهاي ديگر، به جلسات آينده هيات موكول شد. همچنين مقرر شد در جلسه‌هاي آتي هيات عالي نظارت مجمع، از كميسيون‌هاي مربوطه از مجلس شوراي اسلامي و وزراي اطلاعات و اقتصاد و دارايي براي ارايه توضيحات دعوت شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون