• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4146 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۷ مرداد

پاسخ‌هاي سيدمحمدعلي افشاني هفدهمين شهردار پايتخت به خبرنگاران درباره بازنشسته بودنش

من همچنان شهردار تهران هستم

شهرداري تهران ۲۲هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بدهي بانكي دارد و هر ماه سود بالايي به آن اضافه مي‌شود

حميدرضا خالدي

 

 

ديروز شهردار تهران بعد از گذشت 77 روز از تحويل گرفتن كليد بهشت، براي اولين‌بار مقابل خبرنگاران قرار گرفت تا پاسخگوي سوالات‌شان باشد؛ سوالاتي كه بيشتر حول و حوش حاشيه‌هايي بود كه شهرداري را به چالش كشيده بود. در اين ميان موضوعاتي چون برخورد با «فساد» در بدنه شهرداري، بحث بركناري مديران بازنشسته، چگونگي تامين درآمد براي شهرداري و... از جمله مهم‌ترين موضوعاتي بود كه خبرنگاران از شهردار تهران پرسيدند و محمدعلي افشاني نيز پاسخگوي‌شان شد.

اجراي قانون منع به‌كارگيري بازنشسته‌ها در شهرداري جزو مهم‌ترين موضوعاتي است كه در جلسه ديروز مطرح شد و افشاني در واكنش به آن گفت: پس از اين مصوبه سه بار با نمايندگان تماس گرفتم و اعلام كردم حتما از اين قانون خوب استقبال مي‌كنم زيرا باعث گردش نخبگان است. روز پنجشنبه ليستي از بازنشستگان تهيه كرديم تا از فردا اين مصوبه اجرايي شود.

شهردار تهران همچنين در پاسخ به سوال «اعتماد» درمورد اينكه آيا خود وي نيز مشمول اين قانون خواهد شد يا نه، گفت: در اين زمينه بايد منتظر نظر شوراي نگهبان و تفسير اين قانون باشيم ولي تا جايي كه مي‌دانم بنده مشمول آن نيستم. وي سپس به شوخي خطاب به خبرنگاران گفت: بنابراين من همچنان شهردار تهران هستم و شما مي‌توانيد سوالات خود را از من پرسيد.

افشاني همچنين در پاسخ به دومين سوال «اعتماد» در خصوص مفاد جلسه خود با مسوولان قرارگاه خاتم‌الانبيا نيز گفت: واقعيت اين است كه بدهي شهرداري بسيار بالاست و به بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه از اين مقدار ۲۲هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بدهي بانكي است و هر ماه سود بالايي به آن اضافه مي‌شود. دوم بدهي ما به پيمانكاران و مالكان خانه‌هايي است كه در مسير طرح‌ها بوده‌اند كه بالاي ۳۰ هزار ميليارد تومان است. برخي پيمانكاران كار را متوقف كرده‌اند، جلسه‌اي كه من با آقاي عبداللهي داشتم اين بود كه ۶ ماه به شهرداري مهلت داده شود تا منابع درآمدي جديد ايجاد شود و پروژه‌هاي جديد داده شود ايشان پذيرفتند و از فرداي آن روز هم، پروژه‌هاي اين قرارگاه دوباره از سر گرفته شد.

چندي قبل خبري در فضاي مجازي منتشر شد كه در آن ادعا شده بود، شهردار تهران با تحقيق و تفحص از شهرداري مخالف است. اما ديروز افشاني با تكذيب اين ادعا گفت: من از هرگونه تحقيق و تفحص در دوره خودم استقبال مي‌كنم و اميدوارم هر سه ماه يك بار اين اتفاق در شهرداري بيفتد.

افشاني در بخش ديگري از سخنان خود اشاره‌اي هم به نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي در تهران داشت و گفت: در بخش حمل‌ونقل عمومي، «نوسازي» يكي از برنامه‌هاي مهم است.

شهردار تهران با ذكر اينكه بايد نوسازي 3 هزار اتوبوس مورد توجه باشد، گفت: مساله بعدي موتوسيكلت‌هاست كه با مشاركت برخي ‏نهادها و مالكان موتورها برقي شوند. ‏

چندي قبل يكي از مديران شهرداري مدعي شد كه به خاطر فشارهايي كه روي شهردار بوده، وي مجبور به استعفا شده است. اما ديروز افشاني اين موضوع را نيز رد كرد و در پاسخ به اين پرسش كه آيا نهادهايي به شما فشار مي‌آورند تا موضوع فساد را پيگيري نكنيد؟ گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند بر من فشار بياورد تا كسي را منصوب كنم يا تغييراتي در مديران من ايجاد شود؛ من شهردار فشارناپذيرم.

شهردار تهران افزود: نامه‌اي كه آقاي شيرازي منتشر كرد، نامه صادقانه‌اي نبود زيرا پس از آنكه من به وي گفتم قرار است جابه‌جا شود، از من مهلتي براي فكر كردن خواست، اما استعفانامه‌اي نوشت كه تاريخ آن دو روز قبل از اين صحبت من با ايشان بود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره مبارزه با فساد و افزايش نيروهاي شهرداري با وجود دستورات قانوني گفت: هر كسي هر فسادي انجام داده باشد با او برخورد خواهد شد اما براي مقابله با فساد بايد مستنداتي باشد تا به مراجع قضايي داده شود و آن جرم اثبات شود تا حكم صادر و ابلاغ شود. در برخي موارد حدس و گمان مطرح مي‌شود، برخي مسائل كه در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود فقط حدس و گمان است و من قصد ندارم وارد اين فضاها شوم. بسياري از اين مسائل واقعيت نداشت. برخي تعمد به دروغ‌سازي دارند. ما نبايد فكر كنيم اين مسائل الان مطرح مي‌شود در گذشته هم مطرح شده است. در هر پروژه‌اي مباحثي وجود داشته باشد آن را بررسي خواهيم كرد اينها لزوما به مفهوم فساد نيست برخي تخلفاتي است كه بايد بررسي شود.

شهردار تهران با ذكر اينكه با تمام وجود براي مبارزه با فساد آماده‌ام و با كمال ميل «هزينه»‌هاي احتمالي آن را هم خواهم پرداخت. وي همچنين به وضعيت درآمدي شهرداري اشاره كرد و گفت: در اين دوره كه وضعيت درآمدي ما ممكن است كم باشد ما براي كسب درآمد از هر روشي استفاده نخواهيم كرد و طرح جامع مبناي عمل ماست و ما به دنبال درآمد پايدار خواهيم بود مثلا اطراف درياچه مجموعه‌هاي توريستي ايجاد خواهد شد كه درآمدهايي براي شهرداري ايجاد خواهد كرد شبيه اين طرح‌ها در جاهاي ديگر اجرا خواهد شد و تقاضاهايي براي اجراي طرح‌هاي تفريحي وجود دارد.

افشاني در پاسخ به سوال خبرنگارديگري درباره علت استفاده نكردن از نمايشگاه شهر آفتاب گفت: اين نكته بسيار درستي است و مديريت نمايشگاه و مجموعه نمايشگاهي بايد به اين نكته توجه كنند كه يكي از دلايل آلودگي ترافيك سنگين شهر است و بنابراين ما پيگيري مي‌كنيم نمايشگاه‌ها به بيرون از شهر منتقل شوند البته آنها بهانه‌هايي دارند كه آن نمايشگاه مسائل ومشكلاتي دارد كه اميدوارم برطرف شود. لازمه اين كار هماهنگي تمامي دستگاه‌ها است تا مشكلات برطرف شود. اگر مشكل خاصي باشد حتما در ميان خواهم گذاشت.

افشاني در خصوص معضلات محلات محروم تهران و به خصوص معضلات حاشيه‌نشيني تصريح كرد: مساله حاشيه نشيني امروز يك معضل براي كلانشهرهاست و به سادگي قابل حل نيست. زيرا شرايط اقتصادي و به خصوص خشكسالي‌هاي چندسال گذشته باعث شد شهروندان شهرها حداقل درآمدهاي خود را از دست بدهند و هيچ راهي به جز حضور در حاشيه كلانشهرها براي خود متصور نباشند. ما هر قدر هم تلاش و برنامه‌ريزي كنيم، عده‌اي ديگر جايگزين خواهند شد. در بازه زماني يك تا دوساله قطعا نمي‌شود اين معضلات را درست كرد كه حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال زمان خواهد برد تا با هماهنگي دولت و نهادهاي مربوطه اين معضلات حل شود.

شهردار تهران درباره حضور خويشاوندان و انتصابات فاميلي و همچنين ادعاي نفوذ فرد به ظاهر امنيتي به دفتر شهردار تهران گفت: درباره فردي كه در دفتر من بوده است آن نهاد برخورد‌كننده گفته است كه اين فرد از آبان‌ماه آمده است و وقتي با من تماس گرفتند و گفتند فردي به نام سردار محمودي به دفتر شما مي‌آيد و ايشان آمد و گفتند سردار سيف‌اللهي با شما صحبت مي‌كند و ايشان تماس گرفت و گفت سردار محمودي مي‌آيد و به شما كمك مي‌كند من اعلام كردم نيازي ندارم. بعدا در جلسه‌اي با فرماندهان نيروي انتظامي شخصي آمد و من ديدم اين همان فردي است كه در وزارت كشور هم مي‌خواست كنار من بيايد.

افشاني تصريح كرد: آن فرد كه به نام سيف‌اللهي تماس مي‌گرفت دوباره تماس گرفت و من پيگيري كردم و متوجه شدم كه ايشان نيست و بلافاصله اعلام كردم كه اين آقاي محمودي متقلبي است و خواستم كه از سوي اطلاعات وارد شود. آقاي محمودي باز با من تماس گرفت و من عصباني شدم كه چرا اين آقا بازداشت نشده است و بعد از پيگيري‌هاي من ايشان را بازداشت كردند و حتي يك دقيقه هم در دفتر من حضور نداشت.

وي يادآور شد: انتصابات كه فرموديد من به شما عرض مي‌كنم كه من مسووليت‌هاي متعددي داشته‌ام و در تمام دوره خدمت خود يك مورد از آشنايان استفاده نكرده‌ام و نخواهم كرد اينها هم كه مي‌نويسند مي‌دانند كه اين طور است. اگر موردي بود بررسي مي‌كنم اگر فردي صلاحيت‌هاي لازم داشت از نظر من تصدي آن مسووليت منعي ندارد اما به صرف آشنايي و روابط كسي را در مسووليت نخواهم گذاشت.

شهردار تهران گفت: من همچنين موضوع خريد و فروش پست در شهرداري را نيز پيگير هستم و مطمئن باشيد در اين مورد اصلا مماشات نمي‌كنم.

شهردار تهران با ذكر اينكه من قانون منع جذب نيرو در شهرداري را برداشتم، گفت: ما بااستعدادترين فرزندان را داريم كه با هزينه بالاي ملت از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند و متاسفانه به دليل نبود كار، كشور را ترك مي‌كنند. ما نبايد اين روند را تسريع كنيم.

آسيب‌هاي اجتماعي نيز از جمله مواردي بود كه شهردارتهران بارها در سخنانش به آنها اشاره كرد. وي با اشاره به ورود به آسيب‌هاي اجتماعي نيز گفت: مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي كاري جمعي است و تنها مربوط به يك نهاد نمي‌شود. بايد در اين زمينه همپوشاني صورت گيرد.

 


شهردار تهران درباره حضور خويشاوندان و انتصابات فاميلي و همچنين ادعاي نفوذ فرد به ظاهر امنيتي به دفتر شهردار تهران گفت: درباره فردي كه در دفتر من بوده است آن نهاد برخورد‌كننده گفته است كه اين فرد از آبان‌ماه آمده است و وقتي با من تماس گرفتند و گفتند فردي به نام سردار محمودي به دفتر شما مي‌آيد و ايشان آمد و گفتند سردار سيف‌اللهي با شما صحبت مي‌كند و ايشان تماس گرفت و گفت سردار محمودي مي‌آيد و به شما كمك مي‌كند من اعلام كردم نيازي ندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون