• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

چرا روحاني پاي بيل و رفراندوم را به ميان كشيد

هرچقدر اصولگرايان در رسانه‌هاي رسمي مانند روزنامه با مصاحبه حسن روحاني در صداوسيما سر همراهي داشتند، به همان نسبت در فضاي مجازي و توييتري به آن
حمله كردند.

بيشترين محل توجه به سخنراني روحاني در روزنامه‌ها موضوع «وحدت» بود. صبح نو دو راه را براي تحقق شعارهاي روحاني اعلام كرد. به اعتقاد اين روزنامه راه كوتاه‌مدت تغيير كابينه و راه بلندمدت «كم كردن فاصله حرف و عمل» است.

روزنامه فرهيختگان از تيتر «دعوت به وحدت» همراه با عكس روحاني براي صفحه اصلي خود استفاده كرد. كيهان به نقل از روحاني اين بخش را تيتر اصلي و بزرگ خود قرار داد: « دورويي امريكا حد و مرزي ندارد. راه عبور سريع از تحريم‌ها اتحاد است.»

اما براي بخش ديگري‌ از اصولگرايان موضوع طرح رفراندوم كه روحاني بدون نام بردن از اين موضوع تنها با اشاره به اصل 59 اشاره كرد اهميت زيادي داشت. مشرق در اين باره ذيل عنوان «روحاني به جاي عذرخواهي از «بيل و رفراندوم» گفت!» نوشت: «بيان اين نكته ضروريست كه منظور عمومي اعضاي ستاد اعتدال- اصلاحات از تاكيد بر رفراندوم، همواره و صرفا، نظرسنجي از مردم براي «مذاكره با امريكا» بوده است.»

نظرغالب از ميان نظرات اصولگرايان را در مورد مصاحبه اخير روحاني در توييت‌هاي زير مي‌توان راحت‌تر مشاهده كرد:

مهدي محمدي: رييس‌جمهور در سخنان امشب خود فاقد هرگونه برنامه موثر، ايده جديد يا ابتكار عمل براي آينده بود . همدردي كاري نيست كه مردم از رييس‌جمهور توقع داشته باشند، تشكر از صبر و نجابت مردم هم راه‌حل مشكلات نيست. در ماه‌هاي آينده بايد بيشتر با مردم سخن گفت به شرط آنكه در كنار صد سخن نيم عمل هم باشد.

حميد رسايي: دي 96 به امريكايي‌ها اين پيام را داد كه مي‌توانند فشار بياورند. قربون آدم چيز فهم! از اين استدلال روحاني مي‌شود فهميد كه اغتشاشات و كودتاي سال 88 چه بلايي سر كشور آورد.

 

يامين‌پور: نگران كننده‌ترين جمله آقاي روحاني: من هيچ تغييري نكردم!

پيام فضلي‌نژاد: وقتى رييس‌جمهور به مجلس مي‌گويد لازم نيست هميشه از حق قانونى استفاده كنيد، يعنى رسما از لابى‌گرى دفاع مي‌كند.

زاكاني: هميشه مردم از آدرس غلط آسيب خورده‌اند. صحبت‌هاي ديشب آقاي #روحاني در مسائل مختلف، حاكي از همت بالاي دولت در رفع مشكلات كشور نبود. با تصميم آقايان امكانات كشور به‌جاي جبران مشكلات، علي‌الظاهر بايدصرف جنجال‌آفريني شود. مثل قشنگي است: شير دهن فردي را سوزاند، او به ماست فوت مي‌كرد.

 

علي قلهكي: روحاني امشب از اصل ۵۹ قانون اساسي (رفراندوم) گفت، خوبه كه در وهله اول كفايت دولتش رو به «همه‌پرسي» ملت بذاره ببينيم چند چنديم!

 

علاقه رسالت به نظريه‌پرداز روس

كاظم انبارلويي در سرمقاله روزنامه رسالت با اشاره به «هزينه ميلياردها دلار» براي غني‌سازي 20 درصد معتقد است كه دولت اين هزينه‌ها را در معرض تاراج دشمن قرار داده است. او درحالي كه از «چندجانبه‌گرايي» در جهان جديد حرف مي‌زد در عين حال نزديكي به شرق را در سياست خارجي توصيه كرده است: امروز، روزي است كه هزينه گفت‌وگو و تعامل با غرب به‌ويژه ‌امريكا بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و از جيب سياست خارجي براي هميشه از هر هزينه‌اي براي توسعه روابط با غرب خودداري كرد. امروز جهان به سمت چندجانبه‌گرايي پيش مي‌‌رود. نگاه به شرق و تغيير زيرساخت‌هاي تماس در وزارت خارجه به سمت شرق ضرورت اجتناب‌ناپذير
دارد.»

آنچه اصولگرايان در مورد «غرب زدگي» جريان مقابل خود تعريف مي‌كنند، دقيقا خود در نقطه مقابلش ايستاده و بدون هيچ واهمه‌اي و نگراني ابايي ندارند تا از شرق‌زدگي خود حرف بزنند. رسالت مي‌نويسد: «روابط راهبردي ايران و روسيه در منطقه تاكنون آورده خوبي داشته است. امروز ضرورت دارد نگاه به روسيه جديد با دقت ارزيابي شود. جامعه روشنفكري در روسيه پس از فروپاشي شوروي سابق به وجود آمده كه تاثير تعيين‌كننده‌اي در سياست داخلي و خارجي روسيه دارد و از ايدئولوژي الحادي ماركسيسم فاصله گرفته است و از ديدگاه معرفتي خاصي كه به ديدگاه ما نزديك است برخوردار است.»

رسالت همچنين از الكساندر دوگين به عنوان چهره‌اي كه نماد جامعه جديد روسيه است نام مي‌برد. فردي كه اين سال‌ها تلاش مي‌كند در قم با آيت‌الله ميرباقري ديدار كند يا امام جمعه مشهد به اظهارات او در مورد اربعين اشاره كرد.

در سال 2014 كارزاري در روسيه برپا شد كه منجر به بركناري دوگين از رياست دپارتمان جامعه‌شناسي روابط بين‌الملل در دانشگاه دولتي مسكو شد. دليل اين مساله آن بود كه او در يك مصاحبه صراحتا خواهان قتل‌عام اوكرايني‌هاي مخالف روسيه شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون