• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

عيسي كلانتري در نشست خبري مطرح كرد؛

احتمال عمدي بودن آتش‌سوزي در هورالعظيم

گروه اجتماعي |عيسي كلانتري، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست درباره آخرين وضعيت پرونده فعالان بازداشت شده محيط زيست اظهار اميدواري كرد كه اين پرونده تا پايان تابستان امسال تعيين تكليف شود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: قوه قضاييه مستقل است و از نظر آنها ما نمي‌توانيم در اين باره اظهارنظر كنيم، اما به عنوان شهروند كه حق دادخواهي داريم.كلانتري افزود: «كميته چهار نفره دولت متشكل از وزير كشور، وزير اطلاعات، وزير دادگستري و معاون حقوقي رييس‌جمهور براي پيگيري اين موضوع تشكيل شده و اين موضوع را دنبال مي‌كند. وزير اطلاعات هم در مجلس و هم در دولت اعلام كرد كه دليلي مبني بر جاسوس بودن فعالان محيط زيستي بازداشت شده وجود ندارد، اما قوه قضاييه نظر ديگري دارد و مي‌گويد من اين موضوع را تشخيص مي‌دهم.» به گفته كلانتري خانواده‌هاي فعالان بازداشت شده درخواست كرده‌اند كه دادگاه فرزندان‌شان به صورت علني برگزار شود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين از بهبود وضعيت متهمان اين پرونده خبر داد: «شواهد حاكي از آن است كه وضعيت بازداشتي‌ها نسبت به چند ماه پيش تغيير كرده و بهتر است. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد كه هر چه زودتر بايد وضعيت فعالان محيط زيستي بازداشت شده روشن شود، زيرا هم بازداشت‌شدگان و هم كل سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه محيط زيست بلاتكليف مانده‌اند و نمي‌دانند آيا فعاليت در حوزه محيط زيست جرم است يا خير.» سام رجبي، هومن جوكار، سپيده كاشاني، طاهر قديريان، اميرحسين خالقي، نيلوفر بياني، مراد طاهباز و عبدالرضا كوهپايه فعالان حوزه محيط زيست هستند كه نزديك به 6 ماه است در بازداشت موقت به سر مي‌برند.

تاكيد بر تقويت آموزش محيط‌بانان

روز دوشنبه هفته جاري علي خواجويي، محيط‌بان اداره محيط زيست شهرستان راور در استان كرمان بر اثر شليك گلوله شكارچيان به شهادت رسيد و همين موضوع موجب شد تا كلانتري در بخشي از سخنانش با خبرنگاران درباره وضعيت محيط‌بانان توضيح دهد. او با تسليت شهادت اين محيط‌بان، يكي از دلايل افزايش درگيري‌ها ميان محيط‌بانان و شكارچيان را به ضعف آموزشي محيط‌بانان مربوط دانست: متاسفانه محيط‌بانان بدون آموزش‌هاي حرفه‌اي استخدام شده‌اند. محيط‌باني داريم كه ممكن است ۱۰ سال سابقه داشته باشد اما 3 ماه هم آموزش نديده است. محيط‌بانان بايد با مسائل مختلف اجتماعي و فني آشنا شوند. رييس سازمان حفاظت محيط زيست انگيزه‌هاي اقتصادي را هم يكي ديگر از دلايل احتمالي افزايش شكار قاچاق و شدت درگيري‌ها اعلام كرد: ممكن است مساله اقتصادي هم تاثير داشته باشد. كسي كه براي كسب درآمد حاضر به حمل و قاچاق مواد مخدر است، مي‌تواند با شكار غيرمجاز و فروش گوشت آن درآمد كسب كند. او همچنين بر ضرورت تغيير ماهيت دانشكده محيط زيست وابسته به اين سازمان تاكيد كرد و گفت: «مركز آموزشي محيط زيست در اصل قرار بوده محيط‌بان تربيت كند اما به مرور زمان به محلي براي پرورش ليسانس محيط زيست تبديل شده بود. تلاش مي‌كنيم تا دانشكده محيط زيست را به ماموريت اصلي‌اش يعني آموزش محيط‌بان حرفه‌اي بازگردانيم و با توجه به محدوديت سازمان‌هاي دولتي براي داشتن مراكز آموزشي در اين زمينه با وزارت علوم هم مكاتبه كرده‌ايم.»

كلانتري درباره دلايل ادامه آتش‌سوزي در تالاب هورالعظيم هم گفت: آتش‌سوزي‌ها در يك باريكه محدود ادامه دارد و همين مساله شائبه عمدي بودن آتش‌سوزي را تقويت كرده است. او با اشاره به اينكه در قسمت‌هايي از بخش عراقي تالاب هورالعظيم هنوز ميدان مين وجود دارد، افزود: همين مساله موجب شده كه زمينه اقدامات زميني براي خاموش كردن آتش مهيا نباشد. او به مذاكره‌اش با وزير محيط زيست عراق اشاره كرد و گفت: متاسفانه در اين مذاكره متوجه شدم كه با وجود آتش‌سوزي در بخش عراقي هورالعظيم، اين موضوع براي وزير محيط زيست عراق اهميت چنداني ندارد.

۱۶ ميليارد مترمكعب برداشت غيرمجاز آب

فرونشست زمين بر اثر خالي شدن سفره‌هاي آب زيرزميني از ديگر محورهاي سخنان كلانتري بود. به گفته او بر اساس آمارهاي ارايه شده از سوي وزارت نيرو ۱۶ميليارد مترمكعب آب اضافه از چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز برداشت مي‌شود. در شرايط حاضر حكومت بايد انتخاب كند كه حفظ محيط زيست و پايداري منابع را مي‌خواهد يا خودكفايي در توليد همه محصولات را. هر چند معمولا تصميمات كوتاه‌مدت بر تصميم‌هاي بلندمدت غلبه دارد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست در مورد موضع اين سازمان در برابر استفاده از آب‌هاي ژرف هم گفت: از نظر ما تحقيقات در اين زمينه هيچ ايرادي ندارد. اين طرح‌ها بايد از همه ابعاد از جمله ابعاد اقتصادي و اجتماعي بررسي شوند. استفاده از آب‌هاي ژرف از نظر اقتصادي هزينه زيادي دارد و به نظر من اين آب‌ها براي كشاورزي و شرب توجيه اقتصادي ندارد. او به طور مشخص با اشاره به وضعيت كمبود‌ آب در سيستان و بلوچستان گفت: 2195 متر چاه براي بهره‌برداري آب ژرف حفر شده است و فعلا كمتر از 4 ليتر در ثانيه آب برداشت مي‌شود كه در مجموع سالانه 124هزار متر استخراج خواهد شد. اين عدد نشان مي‌دهد كه اصلا رفتن سراغ اين گزينه‌ها توجيه ندارد. از لحاظ عملياتي آب ژرف دردي از كشور دوا نخواهد كرد. براي آب شرب بهترين راه‌حل در آن منطقه استفاده از گزينه انتقال آب از دريا و شيرين‌سازي آن است.

ايران جزو برترين‌هاي فرسايش خاك در دنياست

ايران در رديف برترين كشورهاي دنيا از نظر فرسايش خاك است. اين جمله طعنه‌آميز عيسي كلانتري بود درباره وضعيت نابسامان منابع خاك كشور. رييس سازمان حفاظت محيط زيست سياست‌هاي خودكفايي توليد گوشت و محصولات كشاورزي را از جمله عوامل مهم اين مشكل اعلام كرد. او افزود: «بخش عمده فرسايش خاك ناشي از عوامل انساني و سوءاستفاده از منابع طبيعي است. شايد خودكفايي در توليد گوشت براي وزارت جهاد كشاورزي افتخار باشد، اما هزينه‌هاي تخريب آن صدبرابر ارزش توليد آن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون