• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4160 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد

صداي مخالف

مشرق: مواظب حرف زدن‌تان باشيد

وب‌سايت مشرق مدت‌هاست جهت اجرايي كردن پروژه «پيوست امنيتي» براي شرايط موجود به بهانه آنچه آن را «فتنه اقتصادي» مي‌خواند، تلاش مي‌كند. در اين مسير اين وب‌سايت از ميان اظهارنظرها و مصاحبه‌هاي فعالان سياسي اصلاح‌طلب بخش‌هايي را به عنوان سند اين «فتنه» دسته‌بندي و منتشر مي‌كند. حالا اين سايت با استناد به گفته‌هاي ديروز سخنگوي قوه قضاييه معتقد است كه «دستور ويژه قضايي براي آن است كه مواظب حرف زدن‌شان نيستند» صادر شده است. اين سايت با اشاره به اين بخش از اظهارات محسني‌اژه‌اي است كه گفته بود: «از اين پس هم قرار شده هر كسي حرفي زد و مسائلي را عنوان كرد، احضار شود و اگر اطلاعاتي دارد ارايه كند.» درحالي كه اين بخش از اظهارات محسني‌اژه‌اي درباره بي‌سند بودن اظهارات يوسفيان‌ملا بود كه گفته بود: «9 ميليارد دلار گم‌شده است»، اين سايت برداشت خود را از اين اظهارات بيان كرده و مي‌نويسد: «شايد به جرات مي‌توان گفت با دستوري كه حجت‌الاسلام اژه‌اي به آن اشاره كرده، عملا مهم‌ترين گام در راستاي برخورد با «فتنه اقتصادي» و القاي فضاي منفي اقتصادي در ذهن افكار عمومي برداشته شد. گامي كه صد البته بايد خيلي قبل‌تر از اين برداشته مي‌شد و برخي رسانه‌ها نيز از مدت‌ها قبل تصريح كرده بودند كه ميزان بزرگنمايي مشكلات و سياه‌نمايي از قضاياي كشور در افواه، برخي افراد حاضر در ستاد مشترك دولت و اصلاح‌طلبان به حدي است كه نياز به «پيوست امنيتي» دارد و اگر اين پيوست رعايت نشود؛ كار به اغتشاش خياباني مي‌رسد.» اين درحالي است كه اتفاقا موضوع گم شدن 9 ميليارد دلار را نمايندگان اصولگرايي چون حاجي‌دليگاني و يوسفيان‌ملا عنوان كرده بودند .

مشرق اما به اين بهانه به دنبال ايجاد فضاي «استنطاق» است و به اين بهانه مي‌نويسد: «كساني كه گفتند: اقتصاد ايران در «شرايط ته دره» است، تحريم‌ها اقتصاد كشور را فلج كرده است، مردم ايران گرسنه‌اند، مردم نااميد شده‌اند، جامعه ايراني سرخورده است، آمار مي‌گويند مردم ناشادند و... نيز بايد حتما استنطاق شوند و توضيحات آنها بابت اين اظهارات، در محضر افكار عمومي نيز ارايه شود.»

كيهان: شرايط جنگي است با رسانه‌ها برخورد شود

حسين شريعتمداري در سرمقاله روزنامه كيهان با اشاره به درخواست آيت‌الله آملي براي شكل‌دهي هيات سه‌نفره برخورد با مفسدان اقتصادي شرايط را جنگي توصيف كرده و معتقد است در اين شرايط نه فقط با مفسدان بلكه بايد با عوامل ديگر برخورد كرد. او مي‌نويسد: «الف- در جنگ اقتصادي نيز بايد اتاق جنگ بي‌وقفه برپا و فعال باشد. اتاق جنگ را نمي‌توان هفته‌اي يك بار تشكيل داد!

ب- درز اطلاعات اقتصادي و دستيابي دشمن به اين اطلاعات با دسترسي دشمن به اطلاعات نظامي در جنگ نظامي تفاوتي ندارد. پذيرش الزامات FATF تمامي اطلاعات اقتصادي كشورمان را در اختيار دشمن قرار مي‌دهد.» اما مهم‌تر از همه بخشي است كه برخورد با رسانه‌ها را خواستار شده كه پايگاه دشمن شد‌ه‌اند: «ج- رسانه‌ها در تمامي جنگ‌ها، از جمله در جنگ اقتصادي نقش تعيين‌كننده و سرنوشت‌سازي دارند و نبايد به ستاد عمليات رواني دشمن تبديل شوند كه برخي از آنها شده‌اند! د- دو تابعيتي‌ها كه بايد آنان را داراي يك تابعيت يعني تابعيت كشور بيگانه دانست. حضور آنان در پست‌هاي حساس به معناي نفوذ دادن عوامل دشمن به مراكز خودي است. هـ - ستون پنجم دشمن با تابلوي خودي وارد معركه مي‌شود و از جمله ماموريت‌هاي آنان القاي نااميدي در ميان مردم و بزرگنمايي توان حريف است. آنها تسليم را در زرورق صلح و سازش مي‌پيچند و در ميان ملت ترويج مي‌كنند. شناسايي اين قماش از پادوهاي داخلي دشمن دشوار نيست.»

شوراي نگهبان با اقتدار بيشتري ردصلاحيت‌ كند

هفته‌نامه نماينده كه توسط مسوول دفتر غلامعلي حدادعادل منتشر مي‌شود در شماره اخير خود سرمقاله‌اي در باب نظارت استصوابي دارد كه در آن خواستار سفت و سخت‌تر شدن نظارت استصوابي شده است. در اين مقاله به لابي‌ها و فشارها اشاره كرد و در آن از علي مطهري و مصطفي‌ تاجزاده به عنوان كساني كه تلاش مي‌كنند با نظارت استصوابي مخالفت كنند نام برده شده است. نكته مهم جايي است كه نشريه وابسته به حدادعادل معتقد است كه «وضعيت امروز كشور به‌ خوبي نشان مي‌دهد آنان كه در تاييد صلاحيت افراد در جايگاه‌هاي مختلف و نهادهاي حساس كوتاهي كرده‌اند، دود اين عملكردشان به چشم نظام و مردم رفته است. كارآمدي نظام امروز از همين ناحيه لطمه خورده آنجا كه انسان‌هايي خوب اما بي‌صلاحيت (تخصص) در جايگاهي قرار گرفتند و با ندانم‌كاري‌ها، جهل و ناكارآمدي‌ روزگار را به مردم تلخ كرده‌اند.»

او همچنين خواستار اقتدار بيشتر شوراي نگهبان شده است: «به نظر مي‌رسد، آنچه مهم است اقتدار شوراي نگهبان است تا كارآمدي را به صحنه برگرداند. در اين ‌بين فشارهاي داخلي و خارجي براندازان و معاندان در تضعيف اين شورا نشان‌دهنده اهميت جايگاه اين نهاد انقلابي است. شوراي نگهبان بايد طرحي نو دراندازد و بااقتدار بيش‌ از پيش صلاحيت‌ها را براي جايگاه‌هاي مختلف با وسواسي مثال‌زدني دنبال كند تا شاهد ناكارآمدي در صحنه‌هاي مختلف كشور نباشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون