• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4163 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ مرداد

به زودي و براي سپرده‌هاي ارزي

ضمانت بانك مركزي ابلاغ مي‌شود

دارندگان ارز مي‌توانند آن را به بانك‌ها آورده و بعد از سپرده‌گذاري ضمن دريافت سود ارزي، در هر زمان كه بخواهند ارز خود را تحويل بگيرند. با وجود بخشنامه‌هاي قبلي اين بار بانك مركزي خود ضامن تحويل سپرده‌هاي ارزي شده است. با اين حال ظاهرا هنوز اين دستورالعمل ابلاغ نشده ولي به زودي در دستور كار بانك‌ها قرار خواهد گرفت. در بسته جديد ارزي كه از ۱۶ مردادماه سال جاري به مرحله اجرا درآمد، يكي از مسائل مورد تاكيد افتتاح حساب‌هاي سپرده ارزي از سوي مردم است.

از گذشته بارها اتفاق افتاده كه مردم ارزهاي خانگي و يا ارز در اختيار خود را به بانك‌ها برده و سپرده‌گذاري كرده بودند؛ اما در زمان تحويل با توجه به شرايط خاصي كه پيش مي‌آمد با اين رفتار بانك‌ها مواجه بودند كه به آنها ارز تحويل نداده و معادل ريالي آن را ارايه مي‌كردند كه اين موضوع به مرور موجب بي‌اعتمادي و بي انگيزگي مشتريان بانك‌ها براي سپردن ارزهاي خود به شبكه بانكي شد و ترجيح دادند در خانه‌ها نگه دارند.

اما بعد از اينكه در نيمه دوم سال گذشته بازار ارز دچار نوسان زيادي شد، يكي از عوامل اصلي آن افزايش تقاضا براي خريد ارز از سوي مردم و بردن به خانه‌ها بود و بانك مركزي براي به جريان انداختن اين ارزها بخشنامه‌اي ابلاغ كرد كه با دستور ولي‌الله سيف رييس كل سابق بانك مركزي بانك‌ها موظف شدند ارزهاي مردم را در قالب سپرده‌هاي ارزي دريافت كرده و به آن سود ارزي پرداخت كنند، با اين شرط كه در هنگام درخواست صاحب حساب حتما به وي ارز تحويل شود نه معادل ريالي آن. اگرچه هيچگاه آماري اعلام نشد كه ميزان سپرده‌گيري ارزي چقدر بوده و آيا با اين سياست مردم تمايل بيشتري براي ورود ارز خود به بانك‌ها داشته‌اند، يا خير؟ اخيرا نيز در قالب بسته جديد ارزي اين موضوع مورد تاكيد قرار گرفته است.

عبدالناصر همتي- رييس كل بانك مركزي- در هنگام اعلام جزييات بسته ارزي به طور خاص از تضمين سپرده‌هاي ارزي سخن گفت. آن طور كه وي اعلام كرد با يك تغيير رويه قرار شد تا ضمانت بازپرداخت اصل و سود اين سپرده‌هاي ارزي را بانك مركزي بر عهده بگيرد؛ به گونه‌اي كه بانك‌ها به عامليت از اين بانك اجازه افتتاح حساب‌هاي سپرده ارزي را براي مردم داشته باشند و بانك مركزي نيز ضامن آن باشد تا در اين حالت مردم به جاي نگهداري ارز به صورت اسكناس در خانه‌هاي خود كه خطرات فراواني را هم به همراه داشته و از سوي ديگر مانع از گردش ارز در چرخه اقتصادي مي‌شود، آن را با اطمينان كامل به بانك‌ها بياورند. البته اين سياست مورد تصويب سران سه قوا قرار گرفت و در اين شرايط دارندگان ارز از جمله ارزهاي خانگي كه رقم آن ميلياردها دلار برآورد مي‌شود، مي‌توانند با اطمينان ارز خود را به بانك‌ها بياورند. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون