• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4165 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد

ورود ترامپ به پرونده پل مانفورد دردسرساز شد

تلاش براي جلوگيري از اجراي عدالت

ميثم سليماني

 

 

هجمه‌هاي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به تحقيقات رابرت مولر بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا تبديل به يك روند تقريبا روزانه شده است اما روز جمعه دونالد ترامپ دست به اقدامي خارج‌ از چارچوب زد و به‌طور علني در خصوص يك پرونده حقوقي اظهارنظر كرد كه برخي از كارشناسان حقوقي معتقدند مي‌تواند در بحث تصميم هيات منصفه در خصوص اين پرونده تاثيرگذار باشد.

ترامپ در جمع خبرنگاران در ضلع جنوبي كاخ سفيد رسما اعلام كرد، پل مانفورت رييس پيشين كمپين انتخاباتي او فرد بسيار خوبي است. اين در حالي است كه در 23 مايلي جايي كه دونالد ترامپ مشغول بحث بود، در منطقه آلكساندريا در ايالت ويرجينيا هيات منصفه مشغول بررسي سرنوشت مانفورت و در حال بحث درباره اتهامات وي بودند.

مانفورت به دليل پرونده‌اي كه رابرت مولر براي او گردآوري كرده با اتهامات بسيار سنگيني مواجه است. به گزارش روزنامه گاردين پرونده مانفورت مي‌تواند براي او در مجموع 305 سال حبس به همراه داشته باشد. چرا كه او با 18 اتهام جدي از جمله تقلب و فرار مالياتي روبه‌رو است.

ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: من فكر مي‌كنم محاكمه مانفورت بسيار ناراحت‌كننده است. من فكر مي‌كنم اين يك روز غم‌انگيز براي كشور ما است. او يك شخص بسيار خوب است و من فكر مي‌كنم اين بسيار ناراحت‌كننده است كه چنين اقدامي براي پل مانفورت بسيار ناراحت‌كننده است.

اين سخنان در حالي از سوي دونالد ترامپ مطرح شد كه جلسات هيات منصفه و دادگاه مانفورت در جريان است و كارشناسان حقوقي اعلام كردند كه يك رييس‌جمهور مستقر به‌طور معمول در خصوص پرونده‌اي كه با اتهامات جدي روبه‌رو است اظهارنظر نمي‌كند.

گرگ بروور يكي از حقوقدانان سابق FBI مي‌گويد: اين بسيار غير معمول و شايد بي‌سابقه است كه يك رييس‌جمهور در چنين تحقيقات جنايي در مرحله محاكمه و به صورت جدي دنبال مي‌شود اظهارنظر كند.

سوزان لو بلوچ استاد حقوق دانشگاه جورج تاون نيز گفت: ترامپ نبايد اين كار را انجام مي‌داد. او گفت: اين اقدام وي به‌طور بالقوه تاثيرگذار است و تفاوتي نمي‌كند كه هيات منصفه آن را شنيده يا نشنيده باشد. تعجب‌آور نيست كه اكثر روساي جمهور اين كار را انجام نداده‌اند. اما او از هيچ قاعده‌اي پيروي نمي‌كند.

كريستوفر اسلوبگين استاد حقوق كيفري در پاسخي ايميلي به گاردين گفت: از آنجا كه روساي جمهور نفوذ زيادي دارند، به‌طور كلي نمي‌توانند و به نظر من نبايد در مورد پرونده‌اي كه به آن اشاره شده است نظر دهند. نظراتي كه ترامپ ارايه مي‌دهد، ممكن است هيات منصفه را به صورت بالقوه دچار فساد كند.

پيش‌تر نيز منفورت از ترامپ دفاع كرده است. در اولين روز حضور در دادگاه، رييس‌جمهور در توييتر خود نيز به نحوي از مانفورت حمايت كرد. هيات منصفه منطقه الكساندريا دستور‌العمل خاصي را براي نخواندن يا تماشا نكردن اخبار دريافت نكردند. قاضي همچنين محدوديتي در اين زمينه در طول مدت محاكمه نيز قرار نداده است. اين به آن معني است كه آنها مي‌توانند در معرض نظرات ترامپ قرار بگيرند.

در حال حاضر اتهامات مطرح شده عليه مانفورت مربوط به تحقيقات مولر در مورد دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري و ارتباط ميان نزديكان ترامپ و مسكو يا جلوگيري از اجراي عدالت از سوي رييس‌جمهور نيست.

در حال حاضر دونالد مك گان مشاور حقوقي سابق كاخ سفيد به تازگي اعلام كرده كه به‌طور كامل با رابرت مولر بازرس ويژه همكاري مي‌كند و اطلاعاتي كه او به اشتراك مي‌گذارد مي‌تواند بخشي از پرونده در خصوص جلوگيري از اجراي عدالت از سوي دونالد ترامپ را تكميل كند. اتفاقي كه مي‌تواند شرايط را براي ترامپ سخت كند و اطلاعات او باعث شود برروي ديدگاه‌هاي هيات منصفه اثر گذار باشد.

با اين حال طبق يك روال حقوقي زماني هيات منصفه از دسترسي به اخبار منع مي‌شود كه اطلاعات در خصوص يك پرونده در اطراف آن بسيار بالا باشد.

همچنين خبرها حاكي از آن است كه توماس اليس قاضي پرونده مانفورت در معرض تهديد قرار گرفته است و اكنون تحت حمايت مارشال‌هاي ايالتي براي محافظت قرار دارد. در حال حاضر قاضي اليس، اسامي هيات منصفه را نيز منتشر نكرده زيرا اين نگراني وجود دارد آرامش و امنيت اين افراد نيز در معرض خطر قرار گيرد.

گفتني است دونالد ترامپ به‌طور مرتب تلاش كرده است كه تحقيقات مولر را بي‌اعتبار كند. او بدون اينكه مدركي داشته باشد به صورت دايم مي‌خواهد تا اين پرونده زودتر خاتمه پيدا كند. او حتي اين هفته حمله‌هاي شديدي به جان برنان مدير سابق سيا انجام داد و دسترسي‌هاي امنيتي او را نيز لغو كرد. كاخ سفيد در ابتدا تصريح كرد كه تصميم ترامپ بر اين مبنا بوده است كه برنان قصد داشته باشد برخي از اسناد طبقه‌بندي را افشا كند، ادعاهايي كه هيچ شواهدي براي آن وجود نداشت. اما بعدتر مشخص شد كه دونالد ترامپ برنان و تعداد ديگري از افراد را مورد هدف قرار داده كه تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات سال 2016 را در دولت باراك اوباما به راه انداختند.

ترامپ در مصاحبه‌اي با وال استريت ژورنال گفت: من مي‌گويم اين يك شكار جادوگر شرم‌آور است. با اين حال حقوق‌دان‌ها معتقدند كه تلاش‌هاي ترامپ براي ناديده گرفتن و تضعيف تحقيقات مولر را نمي‌توان ناديده گرفت و اين در حالي است كه تحقيقات در چارچوب قضايي در حال انجام است كه خود اين افراد را تعيين كرده است. ولي واقعيت آن است كه در حال حاضر پل مانفورت جدي‌ترين قرباني تحقيقات رابرت مولر است و دونالد ترامپ نگران آن است كه ابعاد اين تحقيقات افزايش يابد و به افراد نزديك‌تر هم تسري پيدا كند. اكنون نيز با اعلام آمادگي دونالد مك‌گان و مايكل كوهن وكيل پيشين ترامپ براي همكاري كامل با مولر بايد منتظر بود و ديد تا چه زماني اين تحقيقات كه هرروز ابعاد جديدي از آن روشن مي‌شود ادامه پيدا خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون