• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4165 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد

اخبار

آرزوي امريكايي‌ها محقق نخواهد شد

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه ايران روز يكشنبه در سالگرد كودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، گفت ايالات متحده امروز هم تلاش مي‌كند بار ديگر ايران را تحت سلطه درآورد، اما اين اتفاق نخواهد افتاد .وي در توييتر خود نوشت: «۶۵ سال پيش، ايالات متحده دولت دموكراتيك منتخب مردمي دكتر مصدق را سرنگون كرد و با احياي يك ديكتاتوري، براي ۲۵ سال پس از آن ايراني‌ها را تحت سلطه قرار داد. امروز هم يك «گروه اقدام» آرزوي انجام همين كار را از طريق فشار، دادن اطلاعات غلط و عوام‌فريبي دارد. هرگز دوباره تكرار نخواهد شد.»

امريكايي‌ها در عراق مي‌مانند

ايالات متحده در عراق مي‌ماند؛ اين خبر را سخنگوي ائتلاف به رهبري امريكا در يك نشست خبري در ابوظبي امارات متحده عربي اعلام كرد. به گزارش فارس به نقل از رويترز، سخنگوي ائتلاف به رهبري امريكا در يك نشست خبري در ابوظبي درباره حضور نظامي امريكا در عراق گفت: «ما تا زماني كه فكر كنيم حضور نظاميان ما در آنجا (عراق) نياز است، نظاميان‌مان را حفظ خواهيم كرد». ژنرال «شان رايان» مدعي شد: «دليل اصلي (ادامه حضور نظامي امريكا در عراق) بعد از شكست نظامي داعش، تلاش‌ها براي ايجاد ثبات است ما هنوز هم بايد آنجا باشيم و اين يكي از دلايلي است كه ما حضورمان را حفظ خواهيم كرد». اين مقام واشنگتن البته تاكيد كرد كه احتمال كاهش تعداد نظاميان امريكايي در عراق وجود دارد و اين موضوع به حضور نيروهاي نظامي كشورهاي عضو ناتو در عراق بستگي دارد. رايان گفت: «احتمال كاهش تعداد نيروهاي امريكايي در عراق وجود دارد البته اين موضوع به زمان ورود ناتو (به عراق) و كمك آنها براي آموزش نيروها بستگي دارد». سخنگوي ائتلاف امريكا همچنين اعلام كرد كه در حال حاضر ۵۲۰۰ نظامي امريكايي در عراق حضور دارند. وزراي دفاع ناتو در ماه فوريه موافقت خود را با ماموريت «آموزش و مشاوره» در عراق اعلام كردند؛ موضوعي كه بعد از درخواست‌هاي واشنگتن از اين ائتلاف نظامي غربي براي ايفاي نقش گسترده‌تر بعد از شكست داعش صورت گرفت.

 

اعلام آتش‌بس مشروط دولت كابل با طالبان در عيد قربان

اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان در نودونهمين سالروز جشن استقلال افغانستان از بريتانيا و دو روز پيش از فراررسيدن عيد قربان، آتش‌بس مشروط با طالبان را اعلام كرد. به گزارش تلويزيون 1 افغانستان، رييس‌جمهور افغانستان كه در قصر دارالامان سخنراني مي‌كرد، گفت: «براي آنكه هموطنان ما روزهاي عيد قربان را در فضاي آرام و صلح‌آميز سپري كنند، بار ديگر سر از فردا دوشنبه كه روز عرفه است تا روز ميلاد نبي مشروط بر اينكه طالبان نيز در اين ايام خجسته، آتش‌بس را اعلام و رعايت كنند يا تا هر مدت كه طالبان به آن متعهد باشند، آتش‌‌بس را اعلام مي‌كنم. اعلام اين آتش‌بس بدين معناست كه آتش‌بس دو طرفه باشد و همچنان برقراري، تداوم و مدت آن، بستگي به موقف طالبان در اين خصوص دارد.» اين آتش‌بس مشروط در صورت توافق طالبان حدود سه ماه ادامه خواهد شد. اين در حالي است كه گروه طالبان مسلح در تازه‌ترين پيام عيد كه ديروز پخش شد، از آتش‌بس سخن نگفته ‌بود اما بر گفت‌وگوهاي مستقيم با امريكا و خروج نظاميان خارجي تاكيد كرده‌اند. نخستين دور آتش‌بس ميان حكومت و طالبان دوماه پيش در ماه رمضان براي حدود يك هفته از سوي حكومت به درخواست برخي علماي افغانستان اعلام شد كه سپس اين آتش‌بس از سوي طالبان نيز تنها در سه روز عيد پذيرفته شد. در دور اول آتش‌بس كه زمينه‌سازي گفت‌وگوهاي صلح ميان دو طرف خوانده شد، برخي طالبان با پرچم‌هاي‌شان به جاده‌ها ريختند و حتي در برخي موارد با نظاميان كشور هم‌آغوش شدند و با مردم نيز سلفي گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون