• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4166 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ مرداد

تابلو معاملات

صف خريد در بورس تهران

چرا بازار سهام نوسان مي‌كند؟

در سومين روز هفته هم بازار سهام شاهد رشد قيمت در گروه فلزات اساسي، نفت و كانه‌هاي فلزي بود. كارشناسان معتقدند علت اصلي نوسانات بورس تهران قيمت دلار در بازار آزاد است. دوشنبه بار ديگر از ابتداي باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص كل بازده نقدي و قيمتي با شيب تندي شروع به رشد كرد و در نهايت با ۲۷۱۸ واحد افزايش روبه‌رو شد و به رقم ۱۳۷ هزار و ۷۰۳ واحدي رسيد. در عين حال شاخص كل هم‌وزن با ۲۱۶ واحد رشد به رقم ۱۹ هزار و ۹۰۶ واحدي دست يافت. شاخص آزاد شناور نيز با ۳۳۱۸ واحد رشد به رقم ۱۴۴ هزار و ۴۰۴ واحدي رسيد و شاخص بازار اول و دوم هر يك به ترتيب ۲۷۱۷ و ۲۰۰۲ واحد رشد كردند. فولاد مباركه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، معدني و صنعتي گل‌گهر و صنايع پتروشيمي خليج‌فارس هر يك به ترتيب ۴۲۷، ۲۹۲، ۲۴۷ و ۲۴۷ بيشترين تاثير را روي افزايش شاخص‌هاي بازار داشتند. در طرف مقابل شركت ارتباطات سيار ايران، فولاد خراسان، مخابرات ايران و نفت سپاهان هر يك به ترتيب با ۸۴، ۴۶، ۴۲ و ۳۰ واحد تاثير كاهنده در روند كاهشي بازار نقش داشتند. از ديگر گروه‌هايي كه با افزايش قيمت و صف خريد همراه بودند، مي‌توان به گروه استخراج كانه‌هاي فلزي اشاره كرد كه در نوسانات بازار نيز تاثير بسزايي داشتند. در اين گروه معدني و صنعتي گل‌گهر در ساعاتي از معاملات با صف خريد همراه شد. روز گذشته، فرآورده‌هاي نفتي، شاهد رشد قيمت سهم‌ها بودند اما تعداد زيادي از خودرويي‌ها با افت قيمت مواجه شدند. در عين حال نفت سپاهان كه در كاهش شاخص تاثير بسزايي داشت، امروز با صف فروش همراه شد و ۵ درصد در قيمت آخرين معامله افت را تجربه كرد. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۷۲۷ ميليارد تومان رسيد كه اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۱.۹ ميليارد سهم و اوراق مالي بود. ايسنا

 

كاهش شمار نمادهاي تعليقي بورس

اجراي اصلاحات دستورالعمل‌هاي افشا، پذيرش و نحوه انجام معاملات، سبب كم شدن زمان توقف نمادها و رسيدن شمار نمادهاي تعليق شده به هفت مورد شده است.

ايرنا نوشت: حجم قابل توجهي از منابع مالي بورس، در گذشته به سبب توقف نمادهاي مختلف بورسي مانند بانك‌ها، بلوكه مي‌شد و نقدشوندگي سهامداران نيز زير سوال مي‌رفت اما در ماه‌هاي اخير با انجام اصلاحاتي تلاش شد زمان توقف نمادها به حداقل برسد. به نظر كارشناسان، كاهش زمان توقف نمادها مي‌تواند حجم عمده و قابل توجهي از نقدينگي‌هاي مسدود شده را به چرخه معاملات بازگرداند و رونق بازار بورس را پايدار كند. بر اين اساس، در چند ماه گذشته اصلاحات گسترده‌اي در دستورالعمل‌هاي توقف و بازگشايي نمادها با هدف كاهش زمان توقف انجام شد كه فعالان بازار سرمايه از آن استقبال كردند. مدير ناشران بورس گفت: قبل از اجراي اصلاحات دستورالعمل‌هاي افشا، پذيرش و نحوه انجام معاملات، نمادهاي معاملاتي تا زمان شفاف‌سازي و ارايه اطلاعات از سوي شركت‌ها متوقف مي‌ماند. «طوبي دهقاني» افزود: پس از اصلاح دستورالعمل‌ها با توجه به تمهيداتي كه براي كوتاه‌تر شدن زمان توقف نمادها انديشيده شد، زمان توقف نمادها كاهش يافته و شمار نمادهاي تعليق شده به هفت مورد رسيده است. به گفته وي، نمادهاي معاملاتي به علت برگزاري مجامع و افشاي اطلاعات بااهميت متوقف مي‌شد كه از دي‌ماه پارسال تغييراتي صورت گرفت. دهقاني توضيح داد: مطابق اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات در صورتي كه قيمت پاياني سهم در پنج روز معاملاتي متوالي بيش از 20 درصد افزايش يا كاهش داشته باشد، نماد معاملاتي متوقف و ناشر ملزم به ارايه اطلاعيه شفاف‌سازي درباره علت نوسان قيمت سهم است و نماد معاملاتي روز معاملاتي بعد گشايش مي‌يابد. در اين حالت حتي اگر ناشر اطلاعيه شفاف‌سازي منتشر نكند، بورس تهران با انتشار اطلاعيه فقدان شفاف‌سازي ناشر درباره اين نوسان، نماد متوقف شده را در روز معاملاتي بعد بازگشايي مي‌كند. مدير ناشران بورس به دسته‌بندي توقف نمادها در قالب 2 گروه اشاره كرد و گفت: توقف نمادها به علت انتشار اطلاعات با اهميت در قالب 2 گروه «الف» و «ب» دسته‌بندي شده است. در مورد گروه الف، نماد معاملاتي در اولين جلسه معاملاتي بعد بدون محدوديت در دامنه نوسان بازگشايي مي‌شود. اگر اطلاعات مربوط به گروه ب باشد، با توجه به ساعت انتشار اينگونه اطلاعات، نماد بازگشايي مي‌شود و بازگشايي حداكثر تا روز معاملاتي بعد ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون