• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

نوسانات اقتصادي دامن مدارس را مي‌گيرد

مجتبي زيني‌وند، رييس سازمان مراكز و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش درباره تاثير نوسانات اقتصادي و افزايش اجاره‌بهاي مدارس غيردولتي بر عملكرد و هزينه‌هاي مدارس غيردولتي عنوان كرد: نوسانات از حيث برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي اثرگذار نيست، اما از حيث هزينه حتما موسسان با مشكلات جدي مواجهند؛ اما طبق الگوي شهريه، شهريه مدارس اخذ مي‌شود و امسال اضافه شهريه به اين علت نخواهيم داشت.

به گزارش ايسنا، مجتبي زيني‌وند در نشست خبري كه در نمايشگاه دستاوردها و عملكرد يك‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبيرستان البرز برگزار شد با بيان اينكه آموزش و پرورش به‌طور‌كلي در جهان از مولفه‌هاي اصلي توسعه پايدار محسوب مي‌شود، گفت: اين ويژگي آموزش‌وپرورش سبب شده است تا دولت‌ها توجه ويژه‌اي به آموزش و پرورش داشته باشند.

وي افزود: در كشور ما فرهنگ بسط و توسعه مشاركت‌ها در آموزش و پرورش بر‌عهده سازمان مدارس غيردولتي است.

رييس سازمان مراكز و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش شوراهاي آموزش و پرورش گفت: حضور استانداران به‌عنوان روساي شوراهاي آموزش و پرورش هر استان و نمايندگان ۱۶ دستگاه نشان‌دهنده اهميت آن است. حضور نهادمند دستگاه‌ها در جلسات شوراي آموزش و پرورش مي‌تواند گره‌گشا و تسهيل‌گر رويدادهاي مباركي چون مشاركت مردم در امور آموزش و پرورش باشد.

زيني‌وند افزود: ايفاي تقش موثر شوراها در رفع مشكلات و توسعه مشاركت‌ها از سياست‌هاي محوري ما در ابتداي كار بود. توسعه و جلب مشاركت مردم، دستگاه‌ها و نهادهاي اجرايي و عمومي، كيفيت‌بخشي به مدارس مشاركتي از ابتدا مدنظر و هدف محوري ما بود.

رييس سازمان مراكز و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعامل با وزارت كشور و حضور گسترده استانداران در جلسات شوراها گفت: حداقل در شش ماهه دوم سال قبل هر‌يك ماه يك‌بار جلسات شورا در استان‌ها برگزار شده و تاثيرات خوبي در رفع مشكلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف داشته است.

وي ادامه داد: قوانين مغفول بسياري در شوراها داريم. به عنوان مثال اگر ماده ۱۳ قانون به‌طوركامل اجرا شود و ۵ درصد عوارض سهم انبوه‌سازي ساختمان‌ها، سهم آموزش و پرورش داده شود بسياري مشكلات مناطق حل خواهد شد. در چند ماه اخير به‌طور‌جدي تدوين آيين‌نامه‌هاي جديد انجام و ابلاغ و موادي از قانون مورد بازنگري قرار گرفت.

رييس سازمان مراكز و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه تعداد كمي مدارس هيات امنايي در سال‌هاي قبل كيفيت اين مدارس را تحت‌الشعاع قرار داده بود، عنوان كرد: سياست ما افزايش كيفيت آموزشي و پرورشي مدارس هيات‌امنايي است. رتبه‌بندي مدارس هيات‌امنايي در دستور كار قرار گرفته و شاخص‌هايي براي جلب مشاركت مردم معين شده است.

‬‬‬زيني‌وند با بيان اينكه بيشترين شكايات از مدارس غيردولتي مربوط به شهريه اضافي بوده است، گفت: از ۳۵ مصوبه شوراي نظارت تهران، ۳۲ مصوبه مربوط به استرداد شهريه بوده است. ۶۰۰ ميليون تومان هم ميزان ريالي آن است. شوراي آموزش و پرورش شهر تهران و ساير استان‌ها جلسات رسيدگي به اين امر را هفتگي برگزار مي‌كنند كه در استان‌هاي ديگر به‌شدت تهران نيست و مثلا مازندران يك مورد پرونده تخطي از شهريه داشت.

رييس سازمان مراكز و مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرور درباره اظهاراتي مبني بر عدم تحت‌پوشش بيمه بودن ۲۰۰ هزار معلم مدارس غيردولتي گفت: اين آمار صحيح نيست. همه نيروها نياز به بيمه ندارند. به عنوان مثال ۱۴ هزار نفر از معلمان ما در آنجا مامور به خدمت هستند.

وي افزود: بنابراين كل نيروهاي مشغول به كار الزاما نيازي به بيمه از طريق مدارس ندارند. برخي نيروي پاره‌وقت هستند. برخي ديگر نيروي رسمي هستند كه به صورت حق‌التدريس در مدارس غيردولتي هم تدريس مي‌كنند. تعدادي هم نيروي آزادند كه از ديگر دستگاه‌ها تحت‌پوشش بيمه هستند.

زيني‌وند با اشاره به اينكه اكنون ۸۰ هزار نفر تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند، گفت: سامانه‌اي را هم ايجاد كرديم كه اطلاعات مدارس بايد در آن وارد شود كه بر‌مبناي آن مشخص مي‌شود كدام معلم نيروي آزاد است اما تحت‌پوشش بيمه قرار ندارد. ما هم مصر هستيم حتما همه معلمان ما تحت‌پوشش بيمه بروند. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون