• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

خبرخوان

توزيع لوازم‌خانگي احتكار‌شده در بازار

رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران گفت: اتحاديه پيشنهاد داده تا لوازم خانگي احتكاري كشف شده تحت نظارت اتحاديه و سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط شركت‌هاي واردكننده بين واحدهاي صنفي براي عرضه در بازار توزيع شود. محمد طحان‌پور گفت: بعد از توقيف لوازم خانگي احتكار‌شده در انبار، برخي از شركت‌هاي لوازم‌خانگي اعلام كردند كه اين لوازم و قطعات مورد نياز، با ارز آزاد وارد كشور شده و به سازمان حمايت از مصر‌ف‌كنندگان و توليد‌كنندگان نامه نوشته‌اند تا نسبت به قيمت‌گذاري آن اقدام كند، اما به دليل عدم تعيين قيمت‌ جديد از سوي سازمان حمايت، كالاها را به بازار عرضه نكرده‌اند. او با بيان اينكه كالاهاي كشف‌شده در اين انبارها با عنوان كالاي احتكاري از سوي سازمان تعزيرات توقيف شده است، افزود: با توجه به اينكه شركت‌ها در انتظار قيمت‌گذاري از سوي سازمان حمايت بوده‌اند، اما به نظر ما اين كالاها احتكار نبوده‌اند. لوازم خانگي كشف‌شده احتكاري فعلا توسط سازمان تعزيرات توقيف شده و اتحاديه فروشندگان لوازم‌خانگي پيشنهاد داده‌ تا اين كالاها بعد از قيمت‌گذاري توسط سازمان حمايت، با نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت و اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي و توسط شركت واردكننده بين واحدهاي صنفي داراي پرونده كسب كه از سوي اتحاديه معرفي مي‌شود، براي عرضه در بازار توزيع شود.

رفع بلاتكليفي بازار موبايل با شفاف‌‌شدن قيمت‌ها

ابراهيم درستي رييس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه گفت: اميدواريم با ثبات نرخ ارز و روشن شدن وضعيت ارز موبايل، قيمت كالا، وضعيت واردات و توزيع شفاف شده و بازار از حالت انتظار و ركود خارج شود.او درباره وضعيت خريد و فروش در بازار موبايل با توجه به نوسان‌ نرخ ارز، اظهارداشت: پس از افزايش دو برابري نرخ ارز، بازار موبايل راكد شده است. پيش از اين، خريداران در انتظار تعيين وضعيت بازار براي خريد دست نگه داشته بودند اما در شرايط فعلي قيمت گوشي‌ها ديگر با توان خريد اغلب مردم همخواني ندارد. گوشي تلفن همراه از جمله كالاهاي به‌شدت وابسته به ارز است و هر ميزان تغيير قيمت ارز روي قيمت اين گوشي اثر مستقيم دارد. رييس اتحاديه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به نظارت جدي سازمان حمايت بر قيمت‌ كالاها، تصريح كرد: اميدواريم با ثبات نرخ ارز و روشن شدن وضعيت ارز گوشي موبايل، هرچه زودتر قيمت كالا و وضعيت واردات و توزيع كالا شفاف شده و بازار از حالت انتظار و ركود خارج شود.

عمده‌ترين صادركنندگان كالا به ايران

اما در مقابل واردات عمده كالاها به ايران نيز در پنج‌ماهه نخست سال جاري به ترتيب از پنج كشور چين با چهار ميليارد و ۸۳۸ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲۵.۶۰ درصد، امارات متحده عربي با دو ميليارد و ۶۶۸ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۴.۱۲ درصد، جمهوري كره با يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۶.۶۱ درصد، هند با يك ميليارد و ۲۰۱ ميليون دلار و سهم ارزشي ۶.۳۶ درصد و آلمان با ۹۶۹ ميليون دلار و سهم ارزشي ۵.۱۳ درصد انجام شده است.

ميعانات گازي در صدر صادرات غيرنفتي ايران

بر اساس اين گزارش، اقلام عمده صادراتي ايران در اين مدت به ترتيب ميعانات گازي به ارزش دو ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۱.۲۳ درصد، پروپان مايع شده به ارزش ۸۴۵ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۳۷ درصد، روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين به ارزش ۷۳۴ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳.۸ درصد، متانول به ارزش ۵۶۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲.۹ درصد و پلي‌اتيلن گريد فيلم به ارزش ۴۹۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲.۵۷ درصد بوده است.گزارش گمرك ايران حاكي از آن است كه در مدت مذكور، بيش از ۳۰ درصد از ارزش كل صادرات ايران مربوط به پتروشيمي‌ها، ۱۱.۲۳ درصد مربوط به ميعانات گازي و ۵۸.۴۸ درصد مربوط به ساير كالاها بوده است.

 

قطعات خودرو، مهم‌ترين كالاي وارداتي ايران

همچنين اقلام عمده وارداتي در اين مدت، شامل قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل‌سواري رديف ۸۷۰۳ بنزيني با حجم سيلندر ۲۰۰۰ سي‌سي با ساخت داخل ۱۴ تا كمتر از ۳۰ به استثناي لاستيك به ارزش ۸۸۲ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۶۷ درصد، برنج به ارزش ۸۶۳ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۵۷ درصد، ذرت دامي به ارزش ۸۱۴ ميليون دلار و سهم ارزشي ۴.۳۱ درصد، لوبياي سويا به ارزش ۵۹۵ ميليون دلار و سهم ارزشي ۳.۱۵ درصد و الكترود زغالي براي كوره‌ها به ارزش ۲۴۶ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱.۳ درصد بوده است.

اما اين گزارش نشان مي‌دهد كه در اين مدت مهم‌ترين مقاصد صادراتي ايران به ترتيب پنج كشور چين با سه ميليارد و ۷۷۴ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۹.۵۳ درصد، امارات متحده عربي با سه ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۸.۱۲ درصد، عراق با سه ميليارد و ۴۱۷ ميليون دلار و سهم ارزشي ۱۷.۶۹ درصد، افغانستان با يك ميليارد و ۴۳۳ ميليون دلار و سهم ارزشي ۷.۴۲ درصد و هند با ۹۸۷ ميليون دلار و سهم ارزشي ۵.۱۱ بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون