• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست:

فولاد مباركه صنعت سبز است

معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور در هشتمين اجلاس عمومي شوراي عالي استان‌ها تصريح كرد: به جاي اينكه منتظر باشيم تا شركت‌هايي همچون فولاد مباركه آلاينده اعلام شوند و بتوانيم از آنها عوارض آلايندگي اخذ كنيم، بهتر است اين صنايع سبز را تشويق كنيم. مديرعامل، كاركنان و صاحبان صنايع پاك را تشويق كنيم تا آنها نيز با جديت هر چه تمام‌تر در زمينه بهبود فعاليت‌هاي زيست‌محيطي خود گام‌هاي موثرتري بردارند.

كلانتري تصريح كرد: نبايد شرايط به‌گونه‌اي باشد كه برخي سازمان‌ها و ادارات كشور به‌دليل جذب منابع مالي و جبران كمبود درآمد خود، برخي كارخانه‌ها ازجمله شركت فولاد مباركه را به آلاينده بودن متهم كنند.

رييس سازمان محيط‌زيست با تاكيد بر اينكه شركت فولاد مباركه در زمينه ارتقاي شرايط زيست‌محيطي خود سرمايه‌گذاري‌هاي قابل‌توجهي انجام داده است، اظهار كرد: باتوجه به دستاوردهاي زيست‌محيطي فولاد مباركه بايد اذعان داشت، اين شركت صنعت سبز است.

وي گفت: امروز هوا، خاك، آب، پوشش گياهي و منابع ژنتيكي ما دچار مشكلات جدي شده‌اند. ما بدترين امانتدار بوده‌ايم و چيزي از اين امانت را باقي نگذاشته‌ايم.

كلانتري گفت: در كشور از انرژي استفاده نابجا شده كه اين كار باعث تخريب محيط‌زيست شده است. طي سال‌ها، با استفاده از تكنولوژي‌هاي وارد شده، از آب‌هاي زيرزميني بيش از حد بهره‌برداري شده و در پي آن امروز شاهد خارج كردن درختان افتاده در جنگل‌هاي شمال كشور هستيم. در حقيقت بهره‌گيري بيش از حد از محيط‌زيست باعث تخريب آن شده است.

وي افزود: قطعا بهره‌گيري از تكنولوژي بدون وجود فرهنگ استفاده از آن باعث مي‌شود به محيط‌زيست ضربات سنگيني وارد شود. سياست‌هاي غيرپايدار در كشور ما موجب شده در طول ساليان گذشته شاهد فرسايش آب و خاك باشيم. بي‌ترديد در اين روند مردم مقصر نيستند. سياست‌هاي تحميلي و سياست‌هاي حاصل از محدوديت‌ها سبب شده اولين قرباني در كشور، محيط‌زيست باشد. هنگامي كه در سال ۵۹ موضوع خودكفايي گندم مطرح شد، حمله همه‌جانبه‌اي به مراتع و كشتزارها انجام شد تا كشور به استقلال دست پيدا كند؛ اما از سوي ديگر با تخريب خاك و مراتع مواجه شديم؛ به شكلي كه اين موضوع ما را به اولين كشور در جهان در حوزه تخريب خاك تبديل كرد.

رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه براساس گزارش‌هاي سالانه، ۱۲ تن در هر هكتار به‌صورت سالانه شاهد فرسايش خاك هستيم، گفت: سياست‌هاي غلط در 4 دهه گذشته باعث بروز چنين روندي در كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون