• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان درباره وضعيت نيشكر هفت‌تپه گفت :

مي‌خواهيم كارگران وبخش خصوصي راضي شوند

حميدرضا خالدي

 

 

چند روزي است كه دوباره كارگران كشت و صنعت هفت‌تپه استان خوزستان به دليل پرداخت نشدن حقوق چندين ماهه‌شان دست به تجمع زده‌اند. آنها همچنين از اخراج تعدادي از كارگران و بي‌توجهي مديران شركت به مجموعه و همچنين كمبود امكانات و تجهيزات ايمني و... به‌شدت گلايه دارند. اعتراضي كه براي چندمين‌بار در سال‌هاي گذشته اتفاق افتاده است. كارگران هفت‌تپه معتقدند كه بعد از واگذاري اين مجموعه به بخش خصوصي، وضعيت آنها بدتر شده است. به همين دليل از مسوولان خواستار رسيدگي به خواسته‌هاي‌شان هستند. مسوولان هم وعده‌هايي داده و مي‌دهند كه تاكنون چندان محقق نشده است. اخيرا در همين خصوص جلسه‌اي در استانداري با حضور مسوولان استاني براي بررسي مشكلات اين مجموعه تشكيل شده كه گفته مي‌شود تصميمات خوبي در آن گرفته شده است. به همين بهانه گفت‌وگويي با غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان انجام داده‌ايم كه در زير مي‌خوانيد.

 

آقاي دكتر، الان چند روزي است كه دوباره كارگران مجموعه كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزاياي‌شان، دوباره دست از كار كشيده‌اند. واقعا چرا بعد از چند سال هنوز مشكل كارگران اين مجموعه حل نشده است؟

مشكل اين مجموعه به كلاف سردرگمي بدل شده كه با وجود تلاش تمام مسوولان دولتي و منطقه‌اي هنوز حل نشده است. ريشه آن هم برمي‌گردد به وضعيت نابسامان اقتصادي آن و بدهي كلاني كه در طول اين سال‌ها داشته است. الان تمام تلاش ما اين است كه به هر صورت ممكن شرايطي را فراهم كنيم كه مشكل هر دو طرف حل شود.

منظورتان مشكلات كارگران و كارفرماست؟

دقيقا .

ولي كارفرما چرا؟ اگر كارفرما نتوانسته از عهده اداره اين مجموعه برآيد و باعث شده تا اين مجموعه بدهي بار آورد، چه ارتباطي به كارگران دارد؟!

براي همين است كه مي‌گويم مساله پيچيده‌تر از اين حرف‌هاست! بگذاريد موضوع را اينگونه بررسي كنيم؛ همان‌طور كه مي‌دانيد حدود 3 سال قبل اين مجموعه به بخش خصوصي واگذار شد. منتهي با بدهي بسيار كلان! درواقع بخش خصوصي كنوني به يكباره خودش را با بدهي هنگفتي مواجه ديد كه بسيار بيشتر از آن چيزي بود كه فكرش را مي‌كرد. مدتي با اين شرايط دست و پنجه نرم كرد تا اينكه به قول معروف كم‌كم بريده است و ديگر توان هزينه‌هاي هنگفت توليد و بدهي‌هاي آن را ندارد. براي همين در پرداخت حقوق و تامين هزينه‌ها با مشكل مواجه شده است.

خب اين وسط تقصير كارگران چيست؟ آنها نبايد به حق و حقوق‌شان برسند؟

چرا... چه كسي گفته نبايد به حق و حقوق‌شان نرسند؟! منتهي بايد از راهش وارد شد. بايد يك شوراي كارگري تشكيل شود تا به سرعت موضوع را پيگيري و حل و فصل كند. البته قرار شده اين اتفاق به زودي بيفتد.

اينجا يك سوال پيش مي‌آيد. اينكه در قرارداد واگذاري اين مجموعه از دولت به بخش خصوصي، حرفي در مورد كارگران و تكليف آنها زده نشده است؟

نه متاسفانه.

اما قبول داريد كه به خاطر نقشي كه مجتمع هفت‌تپه در اقتصاد منطقه دارد، در صورت تعطيلي آن، كل اقتصاد شهر و حتي استان تحت تاثير قرار مي‌گيرد؟

بله. اين واقعيتي انكارناپذير است. البته به اين حد كه شما مي‌گوييد نيست ولي به هر حال اقتصاد و صنعت منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

با اين حساب دولت مي‌خواهد خودش را كنار بكشد!

نه... ما هم خودمان را در برابر هر دو طرف داستان مسوول مي‌دانيم... يعني تلاش مي‌كنيم هم به طرف بخش خصوصي كمك كنيم تا به كارش ادامه دهد و هم با تشكيل كميته‌اي براي پيگيري مطالبات كارگران تلاش مي‌كنيم تا آنها نيز به حق و حقوق‌شان برسند.

اين كميته كي تشكيل مي‌شود؟

حداكثر ظرف 10 روز.

صادقانه بگوييد، فكر مي‌كنيد بالاخره مشكل هفت‌تپه و كارگران آن حل خواهد شد؟

با توجه به تصميماتي كه گرفته شده و عزمي كه همه مسوولان در اين راه دارند، فكر مي‌كنم مشكلات اين مجموعه در آينده‌اي نزديك حل خواهد شد. البته كار به اين سادگي‌ها هم نيست ولي اميدواريم به زودي مشكل هر دو طرف حل شود و مجموعه كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه دوباره به روزهاي اوج و پر‌رونق خود بازگردد.

 


خودمان را در برابر هر دو طرف داستان مسوول مي‌دانيم... يعني تلاش مي‌كنيم هم به طرف بخش خصوصي كمك كنيم تا به كارش ادامه دهد و هم با تشكيل كميته‌اي براي پيگيري مطالبات كارگران تلاش مي‌كنيم تا آنها نيز به حق و حقوق‌شان برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون