• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

بي‌سوادها ۱۰ برابر بيشتر از باسوادها در تصادفات مي‌ميرند

گروه اجتماعي| ايران رتبه سوم در مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده‌اي جهان را دارد. تصادفاتي كه سالانه جان هزاران هزار نفر از هموطنان‌مان را مي‌گيرد و آب هم از آب تكان نمي‌خورد و اين آمار هر سال به جاي اينكه كاهش پيدا كند، افزايش مي‌يابد. همان‌طور كه سازمان پزشكي قانوني كشور در آخرين گزارشش اعلام كرد كه از ابتداي امسال تا پايان تير ميزان مرگ‌ها به‌دليل حوادث رانندگي در كشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2،5درصد افزايش دارد. براساس اين گزارش، در چهار ماه نخست امسال 5هزار و 497 نفر در حوادث رانندگي كشور جان خود را از دست دادند كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته (5هزار و 362 نفر) 2.5درصد رشد داشته است.

براساس همين آمارها، 4 هزار و 281 نفر از جانباختگان حوادث رانندگي 4 ماهه نخست امسال را مردان و هزار و 216 نفر را هم زنان تشكيل داده‌اند.

براساس اعلام پزشكي قانوني، استان‌هاي داراي بيشترين مرگ حوادث رانندگي به‌ترتيب، فارس با 483، تهران با 399 و خراسان‌رضوي با 377 كشته هستند. همچنين استان‌هاي ايلام با 46، كهگيلويه‌وبويراحمد با 73 و يزد با 74 كشته، كمترين ميزان تلفات حوادث رانندگي را بين استان‌هاي كشور در اين بازه زماني داشته‌اند.

از 5 هزار و 497 كشته تصادفات 4 ماهه امسال، 3هزار و 685 نفر در حوادث برون‌شهري، هزار و 400 نفر در حوادث درون‌شهري و 409 نفر در حوادث جاده‌هاي روستايي است و محل فوت 3 نفر هم نامعلوم گزارش شده است.

براساس آمار سازمان پزشكي قانوني، هزار و 606 نفر در حوادث رانندگي تير امسال جان باختند از اين ميزان، هزار و 263 نفر مرد و 343 نفر زن بودند. در تير امسال، خراسان‌رضوي با 134، فارس با 128 و تهران با 123، استان‌هاي داراي بيشترين ميزان تلفات و ايلام با 10، كهگيلويه‌وبويراحمد با 13 و البرز با 15 نفر، كمترين ميزان كشته‌ها را ثبت كردند.

تصادفات ايران دلايل متعددي از جمله امنيت پايين خودروها، مشكلات جاده‌اي و بي‌احتياطي رانندگان دارد. اما سرهنگ داوود قاسميان، رييس پليس ترافيك شهري آمار جالبي ارايه كرد و گفت: «43درصد از جانباختگان تصادفات درون‌شهري افرادي بودند كه يا سواد نداشته يا تحصيلات‌شان در سطح ابتدايي بوده و اين درحالي است كه ميزان جانباختگان در اين سوانح براي افرادي داراي تحصيلات فوق ديپلم به بالا تنها 4درصد است.»

او با اشاره به آماري از تلفات ترافيكي در معابر درون‌شهري ادامه داد: «براساس آمارهاي موجود 29درصد فوتي‌ها در حوادث ترافيكي درون‌شهري در صحنه تصادف جان مي‌با‌زند، 7درصد در مسير انتقال به مراكز درماني و 63درصد در بيمارستان جان خود را از دست مي‌دهند. همچنين 29درصد جانباختگان سوانح ترافيكي در معابر درون‌شهري عابران پياده هستند و 36.9درصد فوتي‌ها را موتورسواران تشكيل مي‌دهند.»

به گفته رييس پليس ترافيك شهري، در 4 ماهه امسال 1065 نفر در معابر شهري به‌دليل سوانح ترافيكي جان باخته‌اند كه 83درصد آنها مرد و 17درصد آنها زن بوده‌اند.

بر اين اساس شايد بتوان گفت با آموزش مي‌توان درصد تصادفات و آمار فوتي‌هاي ناشي از آن را كاهش داد. همان‌طور كه حسن نوري، معاون فني و عمليات سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه بيشتر حوادث رانندگي پس از گره‌هاي ترافيكي اتفاق مي‌افتد، گفت: «يعني رانندگان پس از گذراندن مدت زماني در ترافيك، مي‌خواهند زمان از دست رفته را با افزايش سرعت جبران كنند كه حادثه‌ساز و خطرآفرين مي‌شود. اين موضوع به فرهنگ ترافيكي رانندگان ارتباط دارد و بايد درخصوص افزايش فرهنگ رانندگي كار شود البته نمي‌توان در اين حوزه از ايمني خودرو و جاده غافل شد.»

نوري با اشاره به اينكه هزينه ساخت جاده بسيار زياد است، ادامه داد: «ايمن كردن خودرو به ميزان ساخت جاده‌ها هزينه‌بر نيست و بايد براي آن برنامه‌ريزي كنيم. ايمني پايين خودروهاي داخلي و قيمت بالاي آن دليل بسياري از مرگ و معلوليت‌هاي حوادث رانندگي است. بارها شاهد بوديم كه كيسه هواي برخي خودروها به‌دليل نقص فني هنگام وقوع حادثه باز نشده و موجب مرگ يا مصدوميت شديد سرنشينان خودرو شده است.»

همچنين تقي مهري، رييس پليس راهنمايي و رانندگي گفت: شهريور پرترددترين و پرحادثه‌ترين ماه سال از نظر حوادث رانندگي است. او به آمار سال گذشته سازمان پزشكي قانوني استناد كرده و گفته كه سال گذشته هزار و 700 نفر جان خود را در تصادفات رانندگي از دست دادند. در اين ايام افزايش حجم سفرها، سرعت و سبقت غيرمجاز خودروها، عجله و شتابزدگي راننده‌ها به‌خصوص در نزديكي شهرها براي زود رسيدن به مقصد و توجه نكردن به علائم راهنمايي و رانندگي از مهم‌ترين عوامل تصادفات به شمار مي‌رود.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي ادامه داد: «از رانندگان مي‌خواهيم از مبدا تا مقصد مسير حركت خود را جزو سفر بدانند و به دور از هرگونه عجله و شتاب و با احترام به قوانين مسير خود را طي كنند.»

به گفته مهري، براساس آمار و اطلاعات موجود 35درصد تصادفات به‌دليل سرعت و سبقت غيرمجاز در ايام تابستان گزارش شده است و 38درصد هم به‌دليل بي‌توجهي به جلو، خستگي و خواب‌آلودگي رخ داده كه اگر رانندگان به اين مسائل توجه كنند، قطعا شاهد كاهش تصادفات خواهيم بود.

سردار مهري همچنين گفت: «65درصد تصادفات در30 كيلومتري شهرها رخ مي‌دهد كه عمدتا به فوت و جرح منجر مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون