• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4170 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ شهريور

سعيد علي‌حسيني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بهداد خودش طلا گرفت

وحيد جعفري

عجب روزي طلا و نقره مسابقات فوق‌سنگين وزنه‌برداري بازي‌هاي آسيايي به ايران رسيد.
۵ شهريور روز تولد تختي و حركتي كه بوي جهان پهلوان مي‌داد. از روزها و هفته‌ها قبل‌تر معلوم بود كه مدال طلا و نقره براي دو وزنه‌بردار قدرتمند ايران است؛ اما اينكه طلا به كدام يك خواهد رسيد، سوالي بود كه پاسخش را هيچ‌ كس نمي‌دانست. طبق پيش‌بيني‌ها بهداد سليمي و سعيد علي‌حسيني سنگين‌ترين وزنه‌ها را براي مهار انتخاب كردند و در حركت يك‌ضرب هر دو‌ موفق به بالاي سر بردن وزنه ۲۰۸ كيلوگرم شدند. همه ‌چيز داشت مساوي پيش مي‌رفت و تنها وزنه‌بردار ازبك بود كه كمي بچه‌ها را با مشكل مواجه كرد؛ اما ديري طول نكشيد كه او هم پا پس كشيد تا دو ايراني در ميدان رقابت‌ باقي بمانند. بهداد ابتدا وزنه ۲۳۷ كيلوگرم را مهار كرد. بعد علي‌حسيني وزنه ۲۴۰ كيلوگرم را بالاي سر برد. بهداد سليمي در دومين حركت وزنه ۲۴۶ كيلوگرم را بلند كرد و پس از آن سعيد وزنه ۲۴۸ را بالاي سر كشيد. بهداد سليمي براي حركت سوم وزنه ۲۵۳ را انتخاب كرد تا با مجموعه ۴۶۱ كيلوگرم مدال نقره خود را قطعي كند. بهداد وزنه را بلند كرد، با صلابت و قدرتمند؛ اما ناگهان كفش‌هايش را به نشانه خداحافظي از پا درآورد تا بهت و حيرت كل سالن را فرا بگيرد. همه شوكه بودند، پسر طلايي وزنه‌برداري ايران داشت خداحافظي مي‌كرد. چه كسي مي‌توانست باور كند؟ مربيان بهداد را به پايين تخته هدايت كردند تا نوبت به سعيد برسد. علي‌حسيني براي كسب مدال طلا وزنه ۲۵۴ كيلوگرم را انتخاب كرد؛ وزنه‌اي كه مهارش براي سعيد كار سختي نبود و او با بلند كردن اين وزنه با مجموع ۴۶۲ كيلوگرم قهرمان بازي‌ها مي‌شد. سعيد پشت وزنه قرار گرفت؛ اما وزنه را انداخت. اين ديگر واقعا حيرت‌آورد بود، چرا وزنه را انداخت؟ خداحافظي بهداد چه تاثيري در مهار نكردن اين وزنه داشت: بي‌اختيار به ياد آقا تختي افتادم. ناگهان يكي گفت: «وزنه را انداخت تا بهداد با ‌شكوه خداحافظي كند؛ با طلا.» با افتادن اين وزنه، ورق برگشت، بهداد طلايي شد و سعيد نايب‌قهرمان.
پس از اين اتفاق خوش با بهداد سليمي و سعيد علي‌حسيني به گفت‌وگو نشستيم.

 

آقاي علي‌حسيني! تبريك مي‌گم بابت مدالي كه كسب كرديد.

متشكرم. از اينكه توانستم با كسب اين مدال شرمنده مردم نشوم، خوشحالم. تمام تلاشم را كردم تا بهترين وزنه‌ها را بزنم. به بهداد هم بابت كسب مدال طلا تبريك مي‌گويم.

امروز ۵ شهريور روز تولد جهان پهلوان تختي است و شما موفق شديد در اين روز ويژه در ورزش ايران، كشورمان را صاحب مدال كنيد.

چقدر خوب. خوشحالم كه در اين روز ويژه توانستم دل مردم كشورم را شاد كنم.

بسياري از افرادي كه در سالن حضور داشتند، معتقدند كه سعيد علي‌حسيني مي‌توانست وزنه آخر را هم مهار كند و به مدال طلا برسد؛ اما براي اينكه بهداد خداحافظي با‌شكوهي داشته باشد وزنه را انداخت تا سليمي با طلا از وزنه‌برداري برود.

(مي‌خندد) من تلاش خودم را كردم. بهداد وزنه‌هاي خوبي زد و خودش توانست با مهار اين وزنه به طلا برسد.

مطمئن هستيد؟ آخر وقتي به ركوردها نگاه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه مهار اين وزن
آن قدرها هم نبايد براي شما سخت باشد.

مطمئن هستم. بهداد خودش تلاش كرد و خودش طلا گرفت. مهم ايران است كه مدال طلا و نقره به نامش شد كه خدا را شكر. من و بهداد نداريم.

برنامه‌تان براي آينده چيست؟

استراحت

اما مسابقات جهاني را پيش رو داريم كه بسيار مهم است، به خصوص حالا كه بهداد خداحافظي كرده و شما به تنهايي بايد در دسته فوق‌سنگين از اعتبار ايران دفاع كنيد.

شك نكنيد كه نهايت تلاشم را خواهم كرد تا در رقابت‌هاي جهاني با آمادگي حاضر شده و بهترين وزنه‌ها را بالاي سر ببرم.

به هر حال شما بعد از اين بايد به تنهايي اين مسير را ادامه دهيد و در رقابت‌هاي سطح بالاتر حضور داشته باشيد.

سطح اين مسابقات هم بالا بود و فكر مي‌كنم سطحش با رقابت‌هاي جهاني و المپيك برابري مي‌كرد. به هر حال من تلاشم را خواهم كرد تا اين مسير را به خوبي طي كرده و از اعتبار وزنه‌برداري ايران دفاع كنم. تمام تلاش من اين خواهد بود كه نماينده شايسته‌اي براي ايران باشم، ضمن اينكه ما جوانان شايسته‌اي داريم كه مي‌توانيم روي آنها نيز حساب كنيم. فدراسيون مي‌تواند با حمايت از استعداد‌ها چهره‌هاي جديدي را نيز به وزنه‌برداري دنيا معرفي كند.

فكر مي‌كرديد بهداد خداحافظي كند؟

بهداد خيلي براي اين مسابقات زحمت كشيده بود، خدا را شكر كه مزد زحماتش را گرفت. اين هم كه خداحافظي كند، تصميم شخصي خودش بود و من به تصميم او كه يكي از بهترين وزنه‌برداران تاريخ وزنه‌برداري ايران است، احترام مي‌گذارم. براي بهداد آرزوي موفقيت مي‌كنم و اميدوارم در ادامه مسير زندگي‌اش همچون دوران قهرماني موفق و سربلند باشد.

سعيد علي‌حسيني روزهاي سختي را پشت سر‌گذاشت تا بتواند يك‌بار ديگر روي تخته وزنه‌برداري برود و داشته‌هايش را اثبات كند. از اين بازگشت و شروع دوباره براي‌مان بگوييد.

از اينكه نااميد نشدم، از اينكه پدر و مادرم، خانواده‌ام و دوستان حمايتم كردند تا دلسرد نشوم بسيار خوشحالم و قدردان آنها هستم. اميدوارم بتوانم جواب محبت‌هاي آنها را با موفقيت‌هاي بيشتر و بزرگ‌تر بدهم.

 


بهداد سليمي:خدا را شكر با طلا رفتم

آقاي سليمي! مدال ارزشمندي را كسب كرديد.

كار لازم را انجام دادم. اين وظيفه من بود و خوشحالم كه توانستم يك طلا براي كاروان ايران كسب كنم. از تمام مردم كشورم و همشهري‌هايم كه حمايتم كردند تشكر مي‌كنم. دست تك‌تك همشهري‌هايم و مردم ايران را مي‌بوسم. اميدوارم براي چند لحظه هم كه شده، توانسته باشم خنده را به لبان مردمم بياورم و دل آنها را در اين روزها شاد كنم. اين يك دنيا براي من ارزش دارد و بالاتر از هر چيز است. من را حلال كنيد؛ ضمن اينكه نساجي عشق است.

از قبل تصميم به خداحافظي گرفته بوديد يا اينكه در طول مسابقات تصميم گرفتيد؟

از قبل تصميم گرفته بودم و مي‌خواستم خداحافظي باشكوهي همراه با مدال داشته باشم. قصدم اين بود اگر اينجا طلا گرفتم خداحافظي كنم و اگر اين اتفاق نمي‌افتاد شايد جاي ديگر اين كار را مي‌كردم. خدا را شكر به طلا رسيدم و به خوبي خداحافظي كردم.

يعني فكرش را مي‌كرديد كه سعيد وزنه را ‌بيندازد و شما طلا بگيريد. در واقع اگر علي‌حسيني بعد از خداحافظي‌تان آن وزنه را مهار كرده بود، شما به مدال نقره مي‌رسيديد.

نقره هم مدال بدي نيست. من كار خودم را كردم. وزنه‌هايي را كه در توانم بود زدم و سعيد هم كار خودش را كرد. خوشحالم كه طلا و نقره به ايران رسيد.

بهداد سليمي چه برنامه‌اي براي آينده دارد؟ آيا در كنار وزنه‌برداري خواهد ماند؟

شك نكنيد در كنار وزنه‌برداري خواهم بود. مگر مي‌شود نباشم؟ از سال ۲۰۰۷ در اردوهاي تيم ملي حضور دارم و بعد از اين هم خواهم بود تا به دوستانم كمك كنم كه به موفقيت برسند. با كنار رفتن من جا براي جوانان باز مي‌شود تا آنها نيز توانايي‌هاي خود را نشان دهند. اميدوارم جوان‌ها هم بتوانند براي ايران كسب افتخار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون