• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4172 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ شهريور

از موراكامي تا سينماي اوكراين

موراكامي نامزد نهايي جايزه نوبل

هاروكي موراكامي در كنار سه نويسنده ديگر به عنوان نامزدهاي نهايي جايزه جايگزين نوبل ادبيات در سال ۲۰۱۸ معرفي شدند.

به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، پس از اينكه آكادمي سوئدي نوبل تصميم گرفت به دليل حواشي مربوط به رسوايي اخلاقي، براي اولين‌بار در هفت دهه اخير جايزه نوبل ادبيات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نكند، عده‌اي از چهره‌هاي شاخص فرهنگي سوئد دست به كار شدند و امسال قرار است نسخه خودشان را از مهم‌ترين جايزه ادبي جهان برگزار كنند و حالا نام چهار نامزد نهايي خود را نيز اعلام كرده‌اند.

اين آكادمي ادبي چندي پيش اسامي چهل و هفت نفر از نويسندگان از سراسر جهان را به عنوان نامزدهاي اوليه دريافت جايزه جايگزين نوبل ادبيات اعلام كرد و اين فهرست را به راي عمومي گذاشت و يك گروه هيات داوران تخصصي به رياست «آن پالسون» چهار نامزد نهايي اين جايزه را شامل «هاروكي موراكامي» نويسنده مطرح ژاپني، «نيل گيمن» رمان‌نويس بريتانيايي و دو نويسنده زن، «كيم توي» از كانادا و «ماريس كنده» از فرانسه معرفي كرده‌اند.

هاروكي موراكامي همواره در چند سال اخير يكي از بخت‌هاي اصلي كسب جايزه نوبل ادبيات بوده اما نتوانسته اين جايزه را كسب كند. رمان عاشقانه «جنگل نروژي» او كه در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثري پرفروش تبديل شد، او را به عنوان يك ستاره ادبي به شهرت رساند. «۱Q۸۴» طولاني‌ترين رمان «موراكامي» است كه سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپني چاپ شد. «سوكورو تازاكي بي‌رنگ و سال‌هاي زيارتش» در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و با استقبال زيادي مواجه شد و جديدترين اثر او به نام «قتل فرمانده» نيز در سال ۲۰۱۷ در ژاپن عرضه شد و قرار است امسال در امريكا و از ماه نوامبر در بريتانيا منتشر شود.

نيل گيمن، داستان‌نويس و فيلمنامه‌نويس سرشناس انگليسي كه رقيب اصلي «موراكامي» براي كسب اين جايزه ادبي است، نگارش رمان‌هاي «مرد شني»، «خدايان امريكايي»، «كورالاين» و «كتاب گورستان» را در كارنامه دارد. جوايز «هيوگو»، «نبيولا»، «برام استوكر» و مدال‌هاي «نيوبري» و «كارنگي» از جمله افتخارهاي اين نويسنده آثار علمي- تخيلي و فانتزي هستند.ماريس كنده نويسنده فرانسوي است كه در آثارش چون «دزيرادا» و «سِگو» بيشتر به تاثير استعمارگرايي در تغيير جهان پرداخته است و داستان‌هاي «كيم توي» نيز كه متولد كشور ويتنام است نيز بيشتر در حال و هواي كشور زادگاهش نوشته شده است.

اعضاي تشكيل‌دهنده اين آكادمي جديد پيش از اين در بيانيه‌اي هدف از برگزاري اين جايزه را اين گونه اعلام كردند: «ما اين آكادمي جديد را به راه انداختيم تا يادآور شويم، ادبيات و فرهنگ در درجه اول بايد در جهت اعتلاي دموكراسي، شفافيت، همدلي و احترام و بدون هيچ امتيازبندي، تعصب، تكبر و جنسيت‌گرايي تلاش كند. در دوره زماني كه ارزش‌هاي انساني بيش از هر زمان ديگري به چالش كشيده شده‌اند، ادبيات به يك نيروي متقابل مهم‌تر براي جلوگيري از فرهنگ سكوت و خفقان تبديل شده است. اين آكادمي تاكيد مي‌كند كه مهم‌ترين جايزه ادبي جهان (نوبل) همچنان بايد در سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

برنده جايزه جايگزين نوبل ادبيات در ماه اكتبر اعلام مي‌شود، اين در حالي است كه جايزه نوبل ادبيات امسال برگزار نخواهد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ دو برنده داشته باشد.

 

انتقاد از نحوه بازنويسي آثار كهن براي بچه‌ها

محمدرضا يوسفي در بررسي بازنويسي آثار كهن براي كودكان و نوجوانان مي‌گويد: آنچه ضروري‌ است و بايد اتفاق بيفتد، انتقال واقعي متون است. نويسندگان ما در بازنويسي آثار، همه را با يك زبان روايت مي‌كنند، در حالي كه هر يك روايت خاص خود را دارند.

اين نويسنده ادبيات كودكان و نوجوانان در گفت‌وگو با ايسنا از اهميت توجه به ساختار زبان در بازنويسي يا بازآفريني آثار كهن براي كودكان و جوانان گفت و بيان كرد: اين آثار و متون كهن تك‌روايتي نيستند و توانايي‌هاي چندگانه دارند اما داستان‌نويسان ما آنها را يكسان‌سازي مي‌كنند.

او با تاكيد بر نحوه بازنويسي آثار كهن گفت: نويسندگان در بازآفريني نه به خود سوژه توجهي دارند و نه به صاحب اثر؛ مثلا در بازنويسي اغلب داستان‌هاي «شاهنامه»، غالبا نويسنده شيفته داستان مي‌شود؛ اين درحالي‌ است كه در اين بازنويسي‌ها از زندگي انوشيروان، كيومرث، هوشنگ و... چيزي نمي‌نويسند و به جاي انتقال حماسه در بازنويسي داستان‌هاي «شاهنامه» صرفا به دنبال داستان‌هايي هستند كه هيجان دارد. يوسفي افزود: شاهنامه، ديوان حافظ و... را مضمون و داستان نبوده كه جاودان كرده بلكه نحوه روايت آنها بوده است. حافظ مضاميني را كه خواجوي‌كرماني پيش‌تر گفته با روايتي تازه و ساختار واژگان خوب به نحوي تكرارنشدني گفته است؛ در حالي‌كه بازنويسان اين نكات را با ساده‌نويسي در بازنويسي از بين مي‌برند.

اين نويسنده كودك و نوجوان در پاسخ به اينكه چه ميزان از آثار كهن قابليت بازنويسي براي كودكان نوجوان را دارند، گفت: متون كهن و فولكلوريك ما آنقدر غني و فراوان است كه هيچ محدوديتي در ميزان بازنويسي آنها وجود ندارد و نويسندگان ما براي بازنويسي اين آثار كم هستند.

او بازآفريني اين آثار را در مقابل بازنويسي اندك دانست و گفت: ما متون كهن فراواني داريم اما كيفيت اين آثار به توان بازنويس يا بازآفرين بستگي دارد و ما بايد نيروهاي جواني را براي اين كار تربيت كنيم، چراكه به بازآفريني آثار كهن نياز بسياري داريم.

محمدرضا يوسفي با بيان اينكه به‌ دليل استقبال آموزش و پرورش از داستان‌هاي بازنويسي ‌شده پندآموز، امروزه اغلب بازنويسي‌ها پندآموز هستند، اظهار كرد: كيفيت بازنويسي به انگيزه و هدف نويسنده از بازنويسي بستگي دارد و امروزه اغلب داستان‌ها و متون كهن با روايتي پندآموز بازنويسي مي‌شوند و انگيزه‌ها آموزشي‌ است نه هنري. به‌طور مثال درصد بالايي از بازنويسي آثار مولوي پندآموز است يا به ساختار پرداخته كه داستان كنشي بوده يا جذابيت داشته است.

او همچنين درباره استقبال كودكان و نوجوانان از اين آثار بازنويسي‌ شده گفت: بر مبناي آمار شوراي كتاب كودك، هرساله حدود ۳۰ درصد كتاب‌هايي كه بررسي مي‌شوند به بازنويسي آثار كهن مربوط هستند كه اين خود نشان‌دهنده استقبال از آنهاست و حتي ناشران جدي كودك و نوجوان فايلي جدا براي آثار كهن دارند.

 

اصغر فرهادي و بازيگرانش در ميان مهمانان جشنواره تورنتو

جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو در حالي اسامي مهمانان اين دوره خود را اعلام كرد كه اصغر فرهادي نيز از جمله آنهاست.

به گزارش مهر به نقل از گيت، در حالي كه فيلم «همه مي‌دانند» ساخته اصغر فرهادي از جمله فيلم‌هاي حاضر در چهل و سومين دوره جشنواره فيلم تورنتو است، دست‌اندركاران اين جشنواره يك هفته مانده به شروع اين رويداد سينمايي فهرست مهمانان خود را اعلام كردند.

جشنواره فيلم تورنتو اعلام كرد: امسال ۷۷۳ مهمان خواهد داشت كه از هفته آينده در اين جشنواره ديده خواهند شد.

شماري از فيلمسازان، بازيگران و هنرمندان مشهور جهان در اين فهرست جاي دارند.اسامي اصغر فرهادي با پنه‌لوپه كروز و خاوير باردم بازيگران فيلم جديدش نيز در اين فهرست ديده مي‌شود.

علي عباسي سازنده فيلم «مرز»، مريم كشاورز سازنده «باشگاه افعي»، سعيد جعفريان سازنده «تاريكي» و جاسمين مظفري سازنده «ترقه» نيز در اين رويداد حضور دارند.دومينيك وست، بن مندلسون، جما آرترون، كلر دني، جيانگ ون، آبيشك باچان، ليدي گاگا و رايان گاسلينگ از ديگر حاضران در اين رويداد سينمايي هستند.

ماهرشالا علي، اوليويه آساياس، ژاك اودريار، آلك بالدوين، كيت بكينسل، دمين شازل، چن كايگه، بردلي كوپر، آلفونسو كوارون، وايولا ديويس، پل گرينگراس، جيك و مگي جيلنهال، ايزابل هوپر، هيو جكمن، نيكول كيدمن، كايرا نايتلي، نادين لبكي، مايك لي، سباستين لليو، مايكل مور، ويگو مورتنسن و رابرت ردفورد از ديگر حاضران در اين رويداد سينمايي خواهند بود.در چهل و سومين جشنواره فيلم تورنتو فيلم سينمايي «همه مي‌دانند» ساخته اصغر فرهادي محصول اسپانيا/فرانسه/ايتاليا، «٣ رخ» ساخته جعفر پناهي، فيلم كوتاه «تاريكي» ساخته سعيد جعفريان، «مرز» ساخته علي عباسي محصول دانمارك و سوئد، «باشگاه افعي» ساخته مريم كشاورز محصول امريكا، «روزهاي نارنجي» ساخته آرش لاهوتي و «ترقه» ساخته جاسمين مظفري محصول كانادا به نمايش درمي‌آيند.فرهادي در دوره چهل و يكم تورنتو نيز با فيلم «فروشنده» حضور داشت.چهل و سومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو از ۶ تا ۱۶ سپتامبر (۱۵ تا ۲۵ شهريور) برگزار مي‌شود.

فروش بليت براي حضور در اين رويداد سينمايي از روز يكم سپتامبر آغاز مي‌شود.

 

اوكراين «دونباس» را براي اسكار خارجي‌زبان معرفي كرد

فيلم «دونباس» به نمايندگي از كشور اوكراين براي شركت در رقابت اسكار خارجي زبان اسكار ۲۰۱۹ معرفي شد.

به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، «دونباس» كه نام منطقه‌اي وسيع در اوكراين است، فيلمي است كه در بخش نوعي نگاه جشنواره كن امسال حضور داشت.

اين فيلم به كارگرداني سرگئي لوزنيتسا درامي با تمركز بر درگيري‌هاي نظامي در شرق اوكراين است و با تمركز بر درگيري‌هاي بين دولت اوكراين و نيروهاي روسيه در سال ۲۰۱۴ براي تفكيك بخشي از اوكراين و الحاق آن به روسيه ساخته شده است. «دونباس» با نمايش در بخش نوعي نگاه كن ۲۰۱۸ جايزه بهترين كارگردان اين بخش را براي لوزنيتسا به ارمغان آورد. اين درام از فيلم‌هايي بود كه در جشنواره بين‌المللي كارلووي واري، جشنواره فيلم مونيخ، فستيوال تسالونيكي و جشنواره فيلم اودسا به نمايش درآمده است. لوزنيتسا با ساخت «دونباس» چهارمين فيلم بلندش را كارگرداني كرده است. همه فيلم‌هاي پيشين وي شامل «شادي من»، «در مه» و «يك موجود نجيب» براي نمايش در بخش رسمي جشنواره فيلم كن انتخاب شدند.

جديدترين فيلم لوزنيتسا محصول مشتركي از اوكراين، آلمان، فرانسه، هلند و روماني و قرار است سپتامبر در سينماهاي اوكراين به نمايش درآيد.

«دونباس» يازدهمين فيلمي است كه اوكراين از سال ۱۹۹۷ براي شركت در رقابت اسكار خارجي زبان به آكادمي معرفي مي‌كند. با اين حال تاكنون هيچ فيلمي از اين كشور به فهرست كوتاه نامزدهاي آكادمي راه نيافته است.

نامزدهاي منتخب از ميان فيلم‌هاي معرفي شده به اسكار خارجي زبان دوره نود و يكم، ۲۲ ژانويه ۲۰۱۹ معرفي مي‌شوند. مراسم اسكار ۲۴ فوريه ۲۰۱۹ برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون