• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4172 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ شهريور

پرونده آتش‌سوزي هورالعظيم همچنان باز است

دولت عراق عمدي بودن آتش‌سوزي را نمي پذيرد

گروه اجتماعي

 دود ناشي از آتش‌سوزي در بخش عراقي تالاب هورالعظيم همچنان زندگي مردم هويزه را مختل كرده است. آتش‌سوزي‌ها از نيمه تيرماه امسال شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. مسوولان ايران تاكنون دو نكته محوري را درباره اين آتش‌سوزي‌هاي گسترده مطرح كرده‌اند. يكي همكاري نكردن عراق براي خاموش كردن آتش و ديگري احتمال قوي عمدي بودن آتش‌سوزي‌ها؛ نكاتي كه درباره دلايل آنها اطلاعات دقيقي منتشر نشده است. حالا در يكي از تازه‌ترين اظهار نظرها مرتضي براري، رييس سازمان فضايي ايران «نقش عوامل انساني» را در آتش‌سوزي‌ها تاييد كرده است. به گزارش مهر، براري با استناد به پايش ماهواره‌اي آتش‌سوزي تالاب هورالعظيم از خردادماه امسال تاكنون، گفت: «عوامل محيطي در كنار عوامل انساني باعث وقوع اين آتش‌سوزي‌ها شده است.»

مرتضي براري در مورد موضوع آتش‌سوزي‌هاي متعدد در هورالعظيم و اقدامات سازمان فضايي ايران در اين باره گفت: از ۹ تيرماه شدت آتش‌سوزي‌ها در منطقه به‌شدت افزايش يافت. اما از ۲۴ تيرماه۱۳۹۷، در جنوب شرقي منطقه و مرز ايران نيز شاهد آتش‌سوزي‌هاي گسترده بوديم. آتش‌سوزي در بخش‌هاي مختلف تالاب ادامه دارد و فقط در ۶ روز مساحتي نزديك به ۷۵۰ هكتار از اراضي هور دچار آتش‌سوزي و تخريب شده است. معاون وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه در جرايد صحبت‌هايي در خصوص عمدي بودن حريق شده بود، تاكيد كرد: با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي پارامترهاي مختلفي مانند پوشش گياهي و تغييرات دما در منطقه تالاب مورد بررسي قرار گرفت، طي ۳ ماه گذشته تغييرات دما تقريبا روند مشابهي داشته است، بنابراين در مجموع مي‌توان گفت عوامل محيطي در كنار عوامل انساني باعث وقوع اين آتش‌سوزي‌ها شده است. در همين رابطه يك مسوول عراقي در رابطه با آتش‌سوزي هورالعظيم و مقصر دانستن عراق از سوي مقامات ايراني گفت: «قبل از اينكه اعتراض كنيد اول ادعاهاي‌تان را با دليل ثابت كنيد.» به گزارش ايسنا، به نقل از بغداد اليوم، حميد النايف، سخنگوي وزارت كشاورزي عراق در واكنش به مواضع مقامات ايران در رابطه با آتش‌سوزي هورالعظيم، گفت: بيشتر اظهارات روزهاي اخير مقامات ايراني در رابطه با آتش‌سوزي هورالعظيم در راستاي ايجاد فشار سياسي بر عراق است. همان‌طور كه روشن است آتش‌‌سوزي يك موضوع امنيتي است و كار ما در رابطه با كشاورزي است، اما طرف ايراني بايد ابتدا از طريق تحقيقات ثابت كند كه عراق مسوول آتش‌سوزي هورالعظيم است سپس اقدام به اعتراض كند. آتش‌سوزي يك امر طبيعي است كه در تمام دنيا در محيط‌هايي شبيه به هور با بالا رفتن درجه حرارت و به وجود آمدن خشكي رخ مي‌دهد.

عدنان الغانمي، عضو اين شورا گفته است كه شوراي استان نسبت به موضع ايران در رابطه با آتش‌سوزي هورالعظيم ابراز تاسف مي‌كند و اين روش اتهام، اسفبار و غيرقابل توجيه است. آتش‌سوزي هورها مساله‌ جديدي نيست، بلكه بسيار قديمي است و ساكنان اين مناطق به دلايل اقتصادي و صيد ماهي و شكار پرنده‌ها اقدام به آتش زدن نيزارها مي‌كنند. وي ادامه داد: تنها ايران از اين مساله ضرر نمي‌كند، بلكه عراق بيشتر آسيب مي‌بيند. شوراي ميسان به خصوص بعد از اينكه هورها در ليست ميراث جهاني قرار گرفتند به دنبال حمايت و گسترش آنها هستند. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه يكشنبه هفته گذشته با حضور در برنامه حالاخورشيد در پاسخ به اين سوال كه رييس‌جمهور وي را مامور بررسي مساله هورالعظيم كرده است، گفت: رييس‌جمهور به سه دستگاه دستور دادند كه يكي از آنها وزارت خارجه است. ما بايد با دولت عراق مذاكره كنيم و حتي يكي از موارد گفت‌وگو با تركيه است. بايد مانع از اين شويم كه سدسازي‌ها ادامه داشته باشد. اين مساله آثار محيط زيستي براي ايران دارد بنابراين ما و عراق بايد بتوانيم با تركيه گفت‌وگو كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون