• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4172 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۰ شهريور

نگاهي به قرعه‌كشي ليگ قهرمانان و مراسم بهترين‌هاي يوفا

قرعه‌هاي سرنوشت

علي كربلايي

 

 

پنجشنبه شب در ميلان، بهترين تيم‌هاي اروپا رقباي خود را در مرحله گروهي ليگ قهرمانان شناختند و در حاشيه مراسم، بهترين‌هاي فصل گذشته فوتبال اروپا هم معرفي شدند. در ادامه ابتدا به انتخاب بهترين‌‌ها نگاهي مي‌اندازيم و سپس در مورد هر گروه توضيحات كوتاهي مي‌دهيم.

 

مادريد، بر بام اروپا

بهترين دروازه‌بان، بهترين مدافع، بهترين هافبك، بهترين مهاجم و بهترين بازيكن فصل گذشته اروپا از رئال مادريد بودند. فلورنتينو پرس يك كمباين برداشته بود و جوايز را درو مي‌كرد. عجيب اينكه مهمان‌هاي دعوت شده يوفا براي معرفي بهترين‌ها و برداشتن قرعه‌ها هم همه از اساطير رئال مادريد بودند. بكام، كارلوس، فيگو و كاكا مهمان‌هاي برجسته مراسم بودند و زماني كه بهترين‌هاي اروپا و مهمان‌ها با هم عكس گرفتند، قند در دل مادريدي‌ها آب شد؛ چرا كه اسطوره‌هاي قديمي و جديدشان را كنار هم مي‌ديدند. ناواس تقريبا بدون رقيب بهترين دروازه‌بان شد. با توجه به اينكه جوايز معمولا بين چهار تيم نيمه‌نهايي تقسيم مي‌شود، اولرايش، كاريوس و بكر اصلا در حد رقابت با ناواس نبودند و او پس از مدت‌ها حضور در رئال يك جايزه انفرادي هم برد. سرخيو راموس بهترين مدافع شد و البته اين مساله جديدي در مراسم سالانه انتخاب بهترين‌هاي يوفا نيست. لوكا مودريچ و كريس رونالدو هم مطابق انتظار بهترين هافبك‌ و مهاجم اروپا شدند. اما عنوان بهترين بازيكن يك سورپرايز داشت و لوكا مودريچ موفق شد پس از سال‌ها اين جايزه را به يك هافبك خلاق برساند، نه يك وينگر گل‌زن. با اين جايزه احتمال اينكه مودريچ فاتح توپ طلا بشود هم زياد است و در شش ماه آينده او مي‌تواند جدي‌ترين رقيب رونالدو براي اين جايزه باشد.

 

گروه يك؛ كاوه و تقابل با غول‌ها

در اولين گروه، تيم‌هاي اتلتيكو مادريد، دورتموند، موناكو و كلوب بروژ حضور دارند. گروهي دشوار كه شايد پيش‌بيني دو تيم صعودكننده از آن به سادگي ممكن نباشد. اتلتيكو پيش‌تر ثابت كرده تيمي نيست كه بتوان از پيش روي صعودش از گروه حساب كرد. دورتموند و موناكو در سال‌هاي اخير عملكرد سينوسي داشته‌اند و كلوب بروژ تيمي است كه با انگيزه‌هاي فراوان و البته مديريت بسيار اصولي به اينجا رسيده است. قهرمان بلژيك با كاوه رضايي خاص‌ترين گروه اين دوره از رقابت‌ها براي ايراني‌هاست و شايد اتلتيكو بعد از گل خوردن از آزمون، اين‌بار طعم گل خوردن از يك ايراني ديگر را هم بچشد. ضمن اينكه كاوه فرصت مناسبي دارد تا با نمايشي مناسب، نظر موناكو و دورتموند را جلب كند. اين دو تيم از آن دسته تيم‌هايي هستند كه خوره استعدادهاي با قيمت پايين اما با كيفيت بالا هستند و بايد ديد اين گروه‌ مي‌تواند سرنوشت كاوه رضايي را دگرگون كند يا نه.

 

گروه دو؛ گروه مرگ

با بررسي همه‌جانبه گروه‌ها، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين گروه سخت‌ترين گروه مسابقات است. بارسلونا، تاتنهام، آيندهوون و اينترميلان. هر چهار تيم اين روزها سرحال هستند و صعود از اين گروه كاري دشوار است. شايد آيندهوون تنها تيمي از اين گروه باشد كه اميد چنداني به صعودش وجود نداشته باشد، اما بين سه تيم ديگر جدالي ديدني را شاهد خواهيم بود. بارسلونا و تاتنهام براي صدرنشيني خواهند جنگيد و اينترميلان هم اگر اسپالتي كار عجيبي نكند، مي‌تواند به صورت جدي اين دو تيم را تهديد كند. البته برخي كارشناسان معتقدند گروه سه گروه مرگ است.

 

گروه سه؛ گروهي با بهترين هواداران

پاري‌سن‌ژرمن، ناپولي، ليورپول و ستاره‌سرخ بلگراد چهار تيم گروه چهار را تشكيل مي‌دهند. در مورد اين گروه هم گفته مي‌شود كه گروه مرگ است. اما ستاره سرخ بلگراد به جز هوادارانش سورپرايز خاصي براي سه تيم ديگر نخواهد داشت. ناپولي هم در اروپا هرگز تيم موفقي نبوده، البته آنها امسال كارلتو را به عنوان متخصص ليگ قهرمانان روي نيمكت دارند. پاري‌سن‌ژرمن و ليورپول تيم‌هايي هستند كه براي قهرماني در اين رقابت‌ها مي‌جنگند و تقابل اين دو تيم فوق‌العاده ديدني خواهد بود. نكته جالب توجه اين گروه، هواداران خاص تيم‌هاست. پاريسي‌ها را شايد كم‌تر از اين بعد نگاه كرده باشيد، اما هواداران افراطي اين تيم هميشه بازي را براي حريفان سخت مي‌كنند. ناپولي و ديوانه‌هاي جنوبي در ايتاليا همواره براي حريفان ترسناك هستند. ليورپول و جايگاه كوپ آنفيلد جاي بحث ندارند و البته ستاره سرخ بلگراد هواداراني دارد كه باعث شوند هر سه تيم قبلي را فراموش كنيد. منتظر بازي‌هاي اين گروه باشيد؛ ضمن اينكه اگر شقيري در تركيب ليورپول مقابل صربستاني‌ها بازي كند، يكي از سياسي‌ترين تقابل‌هاي ليگ قهرمانان را شاهد خواهيم بود.

 

گروه چهار؛ بگذريم!

لوكوموتيو مسكو، پورتو، شالكه و گالاتاسراي چهار تيم حاضر در اين گروه هستند و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به شوخي مي‌گفتند هر چهار تيم پول داده‌اند تا در اين گروه ساده باشند. البته واقعا معلوم نيست كدام تيم از اين گروه صعود مي‌كند و كار پيچيده‌اي دارند، اما هيچ مدعي خاصي در اين گروه حضور ندارد و احتمالا بين هشت تيم پاياني، هيچ تيمي از اين گروه حضور نخواهد داشت.

 

گروه پنج؛ گروه زندگي باواريايي‌ها

بايرن مونيخ، بنفيكا، آژاكس و آئك آتن تيم‌هاي گروه پنجم هستند. بايرن مونيخ كه صحبتي ندارد و حتما از اين گروه خوشحال است. اما شايد بنفيكا هم به اندازه بايرن خوشحال باشد. آژاكس در سال‌هاي اخير به‌شدت ضعيف شده و تيم يوناني هم در حد رقابت در ليگ قهرمانان نيست. كواچ بايد بابت اين قرعه ساده در ابتداي مسير مربي‌گري‌اش در بايرن مونيخ شكرگزار باشد. احتمالا ترتيب جدول اين گروه، همان ترتيبي باشد كه اين تيم‌ها را معرفي كرديم.

 

گروه شش؛ خوش‌شانسي پپ

منچسترسيتي، شاختار دونتسك، ليون و هوفنهايم تيم‌هاي گروه ششم هستند. گروهي كه در ظاهر براي من‌سيتي خيلي مناسب است. اما نبايد فراموش كرد كه اين تيم‌ها بر خلاف اسم‌شان و توقعي كه داريم، تيم‌هاي خيلي خوبي هستند. شاختار سال گذشته موفق شد از گروهش صعود كند. ليون جان دوباره‌اي گرفته و هوفنهايم با نايگلزمن جوان از تيم‌هاي شاداب فوتبال اروپاست. من‌سيتي قطعا از اين گروه صعود مي‌كند، اما اينكه كارش گره خواهد خورد يا خير واقعا معلوم نيست.

 

گروه هفت؛ چمدان‌ها را بسته‌اند

رئال مادريد، آ.اس رم، زسكا مسكو و وكيتوريا پلژن در گروه ششم ليگ قهرمانان اروپا با هم به رقابت مي‌پردازند. مادريدي‌ها و رمي‌ها از همين حالا چمدان‌هاي‌شان را براي يك‌هشتم‌نهايي بسته‌اند و بايد ديد بين ويكتوريا پلژن و زسكا كدام تيم راهي ليگ اروپا مي‌شود. لوپتگي در ابتداي مسير مربيگري‌اش در رئال با چالش ساده‌اي مواجه شده است. اتفاق بامزه اين گروه اينجاست كه توييتر باشگاه رم بعد از قرعه‌كشي از مادريدي‌ها خواست تا مانولاس را پيش از شروع بازي اين دو تيم در سانتياگوبرنابئو تشويق كنند. مانولاس بازيكني است كه فصل گذشته سومين گل رم را به بارسا زد و موجبات حذف اين تيم را فراهم كرد. مانولاس بين مادريدي‌ها محبوبيتي در حد بازيكنان خودي دارد!

 

گروه هشتم؛ بازگشت دوباره كريس

يوونتوس، منچستريونايتد، والنسيا و يانگ‌بويز سوييس تيم‌هايي هستند كه در يكي از جذاب‌ترين گروه‌ها بايد با هم مقابله كنند. يوونتوس با رونالدو خط حمله و با بونوچي خط دفاعش را تقويت كرده و اين فصل آماده فتح چمپيونزليگ است. رونالدو بايد دوباره به اولدترافورد بازگردد و مقابل چشمان هواداراني بازي كند كه انتظار داشتند بعد از رئال دوباره به منچستر برگردد. احتمالا اين‌بار در اين ورزشگاه رونالدو تشويق نخواهد شد؛ به‌خصوص اينكه يونايتد اصلا اوضاع خوبي ندارد و در سه هفته ابتدايي دو شكست سنگين در ليگ برتر متحمل شده است. بايد ديد مورينيو روي نيمكت اين تيم خواهد ماند يا خير. والنسيا در اين گروه يك چالش سخت براي يونايتد و يووه است و احتمال صعود اين تيم اصلا كم نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون