• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

نگاهي به عملكرد زنان ايراني در بازيهاي آسيايي 2018

دختران آريايي در جاكارتا

وحيد جعفري

كاروان اعزامي ايران به بازي‌هاي آسيايي يك تفاوت عمده با كاروان‌هاي قبلي داشت. مسوولان ورزش كشورمان تصميم گرفتند، در اين دوره از بازي‌ها به دور از نگاه جنسيتي، زنان بيشتري را به مسابقات اعزام كنند و حتي پرچمدار زن براي كاروان ايران انتخاب كردند. ابتدا قرار شد كيميا عليزاده دارنده نشان برنز تكواندو المپيك پرچمدار باشد اما بعد از اينكه كيميا آسيب ديد، مسوولان اين مسووليت را به زني ديگر يعني الهه احمدي، بانوي تيرانداز كشورمان دادند.

در كل ايران ۲۸۹ ورزشكار به جاكارتا براي حضور در ۴۸ رشته اعزام كرد كه ۹۸ نفر از آنها را زنان تشكيل دادند. قرار بر اين بود بنا به شرايط، كارواني كيفي راهي بازي‌ها شود و اين در تضاد با حضور اين تعداد از بانوان-كه بسياري از آنها شانس زيادي براي كسب مدال به خصوص طلا نداشتند- بود. با اين حال كاروان ايران راهي جاكارتا شد به اميد كسب نتيجه‌اي درخور توجه؛ اما شواهد نشان مي‌دهد كه اين طور نشده و احتمال اينكه تا پايان بازي‌ها هم شرايط كاروان ايران خراب شود كم نيست.بانوان ايران به مدال‌هاي نقره زيادي رسيدند و اگر نيمي يا حداقل يك‌سوم اين افراد به طلا مي‌رسيدند، وضعيت كاروان ايران در روزهايي كه رو به پايان است هر لحظه خطرناك‌تر نمي‌شد. در اين دوره از بازي‌ها شرايط براي كاروان ايران به نوعي متفاوت از دوره‌هاي قبل بود و آن اينكه اين‌بار برخلاف دوره‌هاي قبل كه هموراه رشته‌هاي مدال‌آور ايران در روزهاي پاياني بازي‌ها مسابقات‌شان شروع مي‌شد، اين‌‌بار رقابت‌ رشته‌هايي چون كشتي، وزنه‌برداري، تكواندو و ... در همان هفته نخست بازي‌ها برگزار شد، از همين رو هر چه به پايان بازي‌ها نزديك مي‌شويم، وضعيت در جدول رده‌بندي براي ايران خطرناك‌تر مي‌شود. انتظار مي‌رفت بانوان كه تعداد بيشتري از آنها به اين دوره از مسابقات اعزام شده‌اند به كاروان ايران در جدول رده‌بندي كمك كنند اما اين طور نشد. تيم ملي كبدي بانوان يك استثنا در اين مسابقات بود كه با كسب مدال طلا، نشان ارزشمند اين رشته تيمي را تقديم كاروان ايران كرد وگرنه در بسياري از رشته‌ها يك مشت تماشاگر، علاقه‌مند توريست آمده‌اند به اندونزي. چه كسي با حضور اينها در كاروان كيفي موافقت كرده است؟!واقعا پول‌هاي مملكت را كجا و براي كه خرج مي‌كنند؟ هيچ يك از بانوان تا به امروز در ديدارهاي فينال پيروز نشدند كه اگر مي‌شدند وضع كاروان خيلي بهتر بود، ان‌شاءالله دوره‌هاي بعد. اما چرا تصميم‌گيرندگان نبايد بدانند كه بازي‌هاي آسيايي سقف آرزوي برخي از رشته‌ها و ورزشكاران است، اما به راحتي آب خوردن اين سقف را به آنها دادند و بي‌ترديد چيزي كه آسان به دست آيد، آسان هم از دست خواهد رفت و قدرش را نخواهند دانست. اين بازي‌ها كه مي‌توانست انگيزه‌اي براي تلاش و موفقيت باشد به آساني در اختيارشان قرار گرفت و با اين تصور كه هميشه اين طور خواهد بود به سادگي از كنارش گذشتند و فرصت را از دست دادند.

بسياري از رشته‌ها انتظارات را برآورده نكردند، تيراندازي، دوچرخه‌سواري، قايقراني، تيروكمان و ... به دور از انتظار ظاهر شدند و هيچ كس نمي‌داند چرا در رشته‌هايي چون پنچاك سيلات و جوجيتسو اين تعداد ورزشكار به جاكارتا اعزام شدند. يك مشت از قبل بازنده كه با آبروي ورزش ايران بازي كردند. چرا براي حضور اين رشته‌ها بايد هزينه شود وقتي هنوز جوايزي كه به سهراب مرادي قهرمان وزنه‌برداري جهان و المپيك وعده داده شده هنوز نداده‌اند.

چرا بايد براي اين رشته‌ها پول خرج كرد وقتي كشتي ورزش ملي ايران هزار و يك مشكل مالي دارد؟ميزبان به دنبال جايگاه چهارمي است و تا زماني كه خيالش بابت قطعي شدن اين جايگاه راحت نشود، تيم‌هاي ديگر به خصوص ايران را كه رقيب اصلي او برلي اين جايگاه است قرباني خواهد كرد، نمونه اين را در كاراته ديديم، حال بگذريم كه در كشتي هم ديگر رقبا كم حق‌خوري نكردند. بازي‌هاي آسيايي تبديل شده است به محلي براي مديران و روساي ورزشي ايران تا با وعده‌ها و مصاحبه‌هاي پشت سر هم خود را بيمه كنند براي ادامه حضور در ورزشي كه معلوم نيست به كجا مي‌رود. علي مرادي مدام مصاحبه كرده و به كسب دو مدال طلا اشاره مي‌كند اما هرگز در خصوص چهار وزنه‌برداري كه اوت شدند حرف نمي‌زند. محمدرضا داورزني از طلا‌هاي كسب شده مي‌گويد اما كوچك‌ترين اشاره‌اي به نتايج ضعيف هندبال و ساير رشته‌ها ندارد. در اين دوره از بازي‌هاي آسيايي در بخش زنان همچون مردان علاوه بر تعداد بيشتر ورزشكاران، مربيان، داوران، سرپرستان، مسوولان، همراهان، خبرنگاران و تماشاگران بسياري داشتيم كه متاسفانه هيچ يك در حد و اندازه خود ظاهر نشدند و به نوعي بايد از آنها به عنوان توريست‌هايي ياد كنيم كه بيشتر از اينكه يار كاروان باشند، بار آن بودند و اين بندگان خدا هم مقصر نيستند، مقصر آنهايي هستند كه بدون كار كارشناسي اين افراد را راهي بازي‌هايي آسيايي كردند.

 


مدال‌هاي بانوان ايراني در جاكارتا

طلا

تيم كبدي زنان

نقره

مهسا جاور، مريم كرمي، نازنين رحماني و مريم اميدي پارسا (قايقراني)

نازنين رحماني و مريم اميدي پارسا (قايقراني)

هديه كاظمي (قايقراني)

نازنين ملايي (قايقراني)

زهرا كياني (ووشو تالو)

الهه منصوريان(ووشو)

شهربانو منصوريان (ووشو)

طراوت خاكسار (كاراته)

رزيتا عليپور (كاراته)

مرجان سلحشوري (تكواندو پومسه)

برنز

پريسا احمدي و مريم كرمي (قايقراني، رويينگ سنگين وزن دونفره زنان)

مه‌لقا جام‌بزرگ (تيراندازي سه وضعيت
50 متر)

ناهيد كياني (تكواندو)

حميده عباسعلي ( كاراته)

تهمينه كربلايي (پنجاك سيلات)

پگاه زنگنه (كاراته)

فرشته قرباني (تيم ميكس كامپوند)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون