• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

در گزارش كميسيون سلامت شوراي شهر تهران مطرح شد

جريمه ۸۱ميلياردي براي قطع درختان

گروه اجتماعي

ديروز دو عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران در نشستي خبري در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا از عملكرد يكساله اين كميسيون در شوراي پنجم گزارش دهند. زهرا صدراعظم نوري در اين نشست با بيان اينكه در حال حاضر روند بررسي پرونده‌هاي باغات در كميسيون ماده ۷ به‌روز شده، درحالي‌كه پيش از اين متوسط بررسي هر پرونده ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز بود، اين زمان را به ۱۸ روز كاهش داده‌ايم، گفت: در حال حاضر پرونده‌اي وجود ندارد كه ما به آن رسيدگي نكرده باشيم.

صدراعظم نوري در خصوص مصوبه برج باغ‌ها نيز توضيح داد: برخي مي‌گويند لغو مصوبه برج باغ‌ها به درآمدهاي شهر ضرر زده درحالي‌كه طي اين مدت ۱۲۸ هكتار باغ از اين محل تخريب شده و تنها يك درصد درآمد ۱۰ ساله شهرداري از اين محل كسب شده است.

وي به جرايمي كه شهرداري از محل جرايم باغات طي پنج ماهه ابتدايي سال كسب كرده، اشاره كرد و گفت: در اين مدت ۸۱ ميليارد درآمد از محل تخريب باغات به دست آمده كه صرف خريد دو باغ در مناطق ۷ و ۱۰ شده است.

صدراعظم نوري، حذف سفيد بالك‌ها از سطح شهر را نيز حاصل پيگيري مستمر اين كميسيون و رصد دايمي فعاليت‌هاي شهرداري در اين زمينه دانست.

تاكيد بر سلامت و كيفيت آب، يكي ديگر از موضوعاتي بود كه اين عضو شوراي شهر تهران به آن اشاره كرد و گفت: آب تهران كيفيت خوبي دارد اما ممكن است در برخي مناطق آلودگي‌هايي وجود داشته باشد كه اين آلودگي‌ها موردي است و ربطي به شبكه آبرساني تهران ندارد.

همچنين ميلاني در خصوص اينكه چرا مديريت شهري حساسيت لازم را نسبت به موضوع پسماند نشان نمي‌دهد؟ گفت: در قانون جامع پسماند، وظيفه هر نهاد نسبت به اين موضوع مشخص است؛ پسماندهاي عادي و پسماندهاي ويژه وجود دارد كه طبق قانون حمل و دفن پسماندهاي عادي بر عهده مديريت شهري است و پسماندهاي ويژه مانند پسماندهاي صنعتي، كشاورزي و بيمارستاني، مسووليتش با توليدكننده است و پس از بي‌خطر شدن، حمل و نقل آن مانند پسماندهاي عادي، با مديريت شهري است اما به دليل آنكه طي يك دهه گذشته شهرداري به موضوعاتي ورود كرده كه در مسووليتش نبوده، همه فكر مي‌كنند شهرداري در خصوص پسماندهاي بيمارستاني وظيفه دارد درحالي‌كه در قانون مشخص است كه بي‌خطرسازي اين نوع زباله‌ها با واحدهاي درماني است.

آب تهران، نفت دارد؟ سوالي كه يكي از خبرنگاران مطرح كرد و ميلاني در خصوص وجود نفت در آبي كه مزارع جنوبي پايتخت را آبياري مي‌كند، گفت: نشت نفت در بخش جنوبي پايتخت، موضوعي است كه محيط‌زيست شهرستان تهران آن را تاييد كرده است. ۱۵ سال است كه ما نشت نفت در اين بخش داريم اما گاهي ميزان نشت از حد استاندارد بالاتر مي‌رود؛ اينكه اين نشت نفت به محصولات كشاورزي نيز رسيده، در حال بررسي است و تا زماني كه جواب پايش محصولات نيايد، نمي‌توان در خصوص آن اظهارنظر كرد. گاهي‌اوقات موضوعاتي در فضاي مجازي مطرح مي‌شود كه مبنايي ندارد مانند نصب شنود بر درختان.

در اين جلسه نيز دوباره موضوع باغ‌هاي تحت تملك بنياد مستضعفان مطرح شد . در همين زمينه نوري در پاسخ به سوالي در رابطه با ادامه تعامل شهرداري با بنياد مستضعفان در خصوص ۱۵ باغي كه در تملك اين بنياد است، تاكيد كرد: املاكي كه در اختيار بنياد مستضعفان قرار دارد بخشي واگذاري‌هاي مسكوني، تجاري و اداري شده و ارزش‌هاي طبيعي آن از بين رفته است اما در اين دوره پس از پيگيري‌هايي كه شورا در خصوص حفظ باغات انجام داد تعامل و همكاري خوبي بين شورا، شهرداري و بنياد مستضعفان ايجاد شد و بنياد اعلام كرد مديريت شهري در خصوص ۱۵ پلاكي كه به عنوان باغ دارد تعيين تكليف كند كه مساحت اين ۱۵ پلاك نزديك به ۱۵ هكتار است اما پس از تكميل شناسنامه باغات متوجه شديم بنياد ۴0 پلاك باغ دارد نه ۱۵ پلاك كه بايد اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد.

خبرنگاران ديروز از چمن‌كاري شهرداري نيز به رييس كميسيون شكايت كردند كه صدراعظم نوري در پاسخ به پرسشي در خصوص اينكه چرا با وجود بخشنامه‌ها و تاكيدات شورا همچنان برخي از مناطق چمن مي‌كارند و در ساعاتي كه آبياري ممنوع است فضاي سبز خود را آبياري مي‌كنند، توضيح داد: برخي مناطق اعلام كردند آبياري همزمان در يك ساعت براي آنها امكانپذير نيست و توان سيستم‌ها و موتورهاي آنها پاسخگوي آبياري همزمان كل سطح فضاي سبز نيست بنابراين مجبورند در ساعت خارج از ساعت ابلاغ شده بخشي از فضاي سبز خود را آبياري كنند.

نوري همچنين در خصوص مصوبه برج باغ‌ها توضيح داد: اين موضوع در ۹۶/۱۲/۲۲ به تصويب شورا رسيد اما تا زمان ابلاغ دو ماه اجراي آن به تعويق افتاد كه مورد اعتراض كميسيون سلامت و كميسيون معماري و شهرسازي شورا قرار گرفت. قبل از اين تاريخ، ۲۶۸ پلاك پرونده شهرسازي‌شان تشكيل شده بود از ۲۲ اسفند تا ۹ ارديبهشت ۲۵ پرونده ديگر تشكيل شده و از ۹ ارديبهشت تا يك هفته پيش ۲۲ پرونده ديگر در اين رابطه تشكيل شده و شهردار تهران درخواست كرده در خصوص آن تعيين تكليف شود. طي ۱۰ سال گذشته ۴۹۳ پروانه از اين محل صادر شده كه ۱۲۸ هكتار اراضي ارزشمند شهر را نابود كرده كه اين ميزان تنها يك درصد درآمد شهرداري طي ۱۰ سال گذشته را تامين كرده. يعني مجموع پروانه‌ها يك ميليون و ۱۴۸ هزار و ۴۷۵ ميليارد ريال درآمد داشته است كه در برابر تخريب عظيمي كه انجام شده درآمدي نيست. برخي از اين پلاك‌ها از سه طبقه تا بيش از ۷ طبقه زير زمين پروانه داشتند و در اين عمق، چيزي از ريشه درختان باقي نمي‌ماند.

جانمايي بهشت زهراي جديد موضوع بعدي اين جلسه بود . نوري در پاسخ به پرسشي در خصوص طرح توسعه بهشت زهرا افزود: در حال بررسي براي ايجاد گورستان‌هاي شرق و غرب تهران هستيم.

وي همچنين در خصوص مصوبه مجلس در خصوص منع به كارگيري بازنشستگان نيز توضيح داد: شورا به عنوان يك نهاد مردمي خود را موظف به اجرا و احترام به قانون مي‌داند. اگر شهردار تهران مشمول اين قانون شود، حتما به آن عمل مي‌كنيم اما بايد ديد با توجه به اينكه شهردار تهران از صندوق بازنشستگي دولت استفاده نكرده و حقوق بگير دولت نيست باز هم اين مصوبه شامل حالش مي‌شود يا خير.

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در خصوص روند كند صدور شناسنامه باغات يادآور شد: تاكنون ۶ هزار قطعه ارسال شده كه بايد تك‌تك اين باغات، گونه‌هاي مختلف گياهي در آن شناخته شود، بن درخت شناخته شود همچنين ۲۶۰۰ باغ متعلق به نهادهايي است كه حكم ورود به آن را نداريم و هر هفته به تدريج ۲۰ تا ۲۵ باغ اجازه ورود داده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون