• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4173 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۱ شهريور

تازه‌ترين اقدامات در پرونده شهداي منا و مسجدالحرام

ايسنا | معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت از حضور خانواده‌هاي معظم شهداي منا در موسم حج 97 براي تكميل فرآيند شناسايي مدفن باقيمانده شهداي اين فاجعه خبر داد. رييس سازمان حج و زيارت پيش‌تر درباره وضعيت شهداي منا كه هويت نامعلوم دارند، توضيح داده بود: پس از حادثه و زماني كه هنوز روابط دو كشور قطع نشده بود، حدود ۴۰ تن از شهدا در مقبره‌الشهداي مكه به خاك سپرده شده بودند كه با اعزام خانواده‌هاي آنها به مكه و انجام آزمايش‌هاي DNA شماري از آنها تعيين هويت و به كشور بازگردانده شدند، اما ۱۱ تن در مقبره‌الشهداي مكه باقي ماندند كه محل دفن نامشخص بود كه با قطع روابط و توقف عمره و حج، امكان پيگيري كار آنها ديگر وجود نداشت. در حج سال گذشته با وجود شرايط سخت، خانواده‌هاي آنها دعوت شدند كه براي تعيين هويت بازماندگان به عربستان اعزام شوند و هفت خانواده آمدند كه پس از طي تشريفات پليس و پزشكي قانوني عربستان، آزمايش‌هاي DNA انجام و هويت چهار تن مشخص شد و براي تعيين تكليف سه تن ديگر به DNA نفر دوم نياز بود كه براي حج آتي برنامه‌ريزي شده است و با اعزام آنها اين ابهام نيز برطرف مي‌شود.

همزمان با پايان حج ٩٧ محمد آزاد - معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت - درباره روند اقدامات انجام شده براي شناسايي محل دفن شهداي منا درمقبره الشهداي مكه، توضيح داد: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته به دعوت سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري امسال ١١ نفر از بستگان خانواده‌هاي شهداي منا براي تكميل فرآيند شناسايي مدفن باقيمانده شهداي اين فاجعه به حج تمتع مشرف شده‌اند. در موسم حج امسال با حضور نمايندگان سازمان حج و زيارت و ارگان‌هاي ذي ربط سعودي از اعضاي اين خانواده‌ها آزمايش DNA در مكه مكرمه گرفته شد تا مشخص شود بدن‌هاي مطهر شهيدان شان كجا دفن شده‌اند.

او با بيان اينكه پيگير جواب آزمايش‌ها هستيم، گفت: در موسم حج امسال همچنين امكان زيارت قبور شهداي منا براي بستگان شهداي جا مانده در عربستان فراهم شد. آزاد با يادآوري اينكه درسال 94 در حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام 14 ايراني و در فاجعه منا 465 نفراز حاجيان عزيز شهيد شدند، اظهار كرد: از اين تعداد پيكر 438 شهيد به ايران منتقل و دفن شده است.

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت افزود: اسامي 14 شهيد و 68 مجروح حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام از طريق دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد براي طرف عربستاني ارسال شد تا بنا بر قول پادشاه عربستان براي پرداخت هديه به بستگان شهدا اقدام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون