• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4174 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ شهريور

5 بازارساز هفته جهاني

توييت بازي ترامپ همچنان تعيين روند مي‌كند

رادين ناصحي

 

 

بازارهاي جهاني در حالي هفته جديد را آغاز مي‌كنند كه گفته‌هاي عجيب ترامپ ادامه دارد. روز جمعه با به نتيجه نرسيدن گفت‌وگوهاي تجاري امريكا و كانادا، نگراني به ذهن معامله‌گران بازگشت. با اين حال، اين تنها بازارساز هفته جهاني نخواهد بود. مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر اين بازارها را در ادامه مي‌خوانيد.

 

نفتا و دونالد

رييس‌جمهور امريكا يك روز پس از به نتيجه نرسيدن مذاكرات با كانادا درباره پيمان تجارت آزاد امريكاي شمالي گفت كه هيچ دليلي براي نگه داشتن همسايه شمالي در «نفتا» نيست. او به كنگره هشدار داد كه در مذاكرات تجاري دخالت نكند در غير اين صورت پيمان سه جانبه امريكا، مكزيك و كانادا را به كل ملغي خواهد كرد. دموكرات‌هاي كنگره مي‌گويند براي نهايي شدن پيمان، كانادا هم بايد پاي آن را امضا كند. اين مواضع در حالي اتخاذ شده كه هفته گذشته به توافق رسيدن امريكا و مكزيك بر سر شرايط تازه «نفتا» به بازارها اين اميد را داده بود كه واشنگتن و اوتاوا هم مشكلات را حل مي‌كنند و پيمان تجارت آزاد امريكاي شمالي نهايي خواهد شد.

 

مساله تعرفه‌ها

مساله جنگ‌هاي تعرفه‌اي يكي از مسائلي است كه «رويترز» معتقد است در هفته جديد بازارسازي خواهد كرد. علاوه بر تنش‌هاي امريكا با كانادا و اروپا، اقتصاد اول جهان با اقتصاد دوم نيز به ‌شدت بر سر تعرفه‌هاي واردات درگيري دارند. بايد ديد اين درگيري‌هاي چقدر بر اقتصاد امريكا اثر گذاشته و يكي از مهم‌ترين شاخص‌ها روز جمعه منتشر مي‌شود: ميزان اشتغالزايي اقتصاد ايالات متحده در ماه آگوست.

داستان چين

مساله دوم وضعيت بازارهاي سهام چين است. شاخص‌هاي بورس چين در حال حاضر، بدترين عملكرد را در ميان بازارهاي بزرگ دارند و هفته جديد ممكن است، هفته افت بيشتر شاخص‌ها باشد. علاوه بر آماده شدن دولت ترامپ براي اعمال 200 ميليارد دلار تعرفه بر واردات چين، اقتصاد اين كشور نيز مسائل داخلي دارد. سياست‌هاي پولي و كاهش رشد اقتصادي باعث افت 13 شاخص شانگهاي از ماه مارس شده است.

 

ارزهاي نوظهور

مساله سوم كه بسيار مهم است، سقوط ارزهاي نوظهور است كه مي‌تواند تشديد شود. خروج سرمايه از اقتصادهاي نوظهور مي‌تواند بر كل اقتصاد جهان اثر بگذارد. لير تركيه در ماه گذشته ميلادي بيش از 30 درصد سقوط كرد. بدتر از آن، پزوي آرژانتين همين هفته گذشته 20 درصد ارزان شد كه 10 درصد آن تنها در يك روز بود. رئال برزيل هم از قربانيان ديگر است.

 

2 مساله اروپا

موضوع چهارم ادامه بحث‌هاي وابسته به «برگزيت» است. با اشاره به مذاكره‌كنندگان اروپايي به احتمال نزديكي هميشگي به بريتانيا پس از خروج، پوند استرلينگ تقويت شده است. با اين همه، اين خوش‌بيني بازار ممكن است به سادگي قابل تداوم نباشد. در هفته جديد، وضعيت پوند و عوامل پيرامون آن بهتر مشخص خواهد شد. يك مساله اروپايي ديگر كه پنجمين عامل بازارساز هفته جديد است، مشكلات اقتصادي اروپاست. شاخص‌هاي بد اقتصاد اين كشور كه در دوره دولت‌داري پوپوليست‌ها بدتر شده است، مي‌تواند همچنان بازارها را متوجه خود نگه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون